۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 329224

قدس آنلاین: راضیه کشاورز - شب یلدا یا همان شب چله، بلندترین شب سال است که ایرانیان و برخی اقوام دیگر آن را جشن می‌گیرند، این مراسم باستانی آیین‌هایی دارد که دور هم جمع شدن در خانه بزرگ خانواده، روایت داستان، شاهنامه‌خوانی و تفال به حافظ از آن جمله است.

رد پای رکود در "یلدای اصفهان"

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، امسال شب یلدا بعد از گذشت چندین سال از ماه صفر خارج شده است و مردم به راحتی می‌توانند این مراسم سنتی خود را جشن بگیرند و سفره‌های یلدایی خود که بعد از چندین سال به احترام این ماه، جمع شده بود را دوباره پهن کنند.

ایرانی‌ها از زمان باستان در شب یلدا خوراکی‌های ویژه‌ای را هم مصرف می‌کردند و برای هر کدام نیز دلیل خاصی داشتند. بسیاری از این کالاها هنوز هم استفاده می‌شود و تغییرات قیمتی آنها می‌تواند بر سبد خرید خانوار تاثیر داشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت وضعیت معیشتی مردم نقش بسزایی در رونق یا رکود بازار شب یلدا دارد.

همه ساله در آستانه این شب نیز بازار دستفروشان و مغازه داران برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم داغ است، امسال اما اوضاع اندکی هم متفاوت‌تر است.

رکود عمیق‌تر شده و دامنه‌های آن به خرید کالاهای مصرفی روزمره مردم هم رسیده است، هر چند بازارها برای استقبال از یلدا آماده می‌شوند اما هنوز انگیزه‌های خرید در میان مردم تقویت نشده است.

یکی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با قیمت هایی که روی اتیکت آجیل ها و میوه ها می خورد ، محفل گرم یلدایی خانواده ها را سرد کرده است.

افسانه رحیمی افزود: البته متاسفانه چشم و هم چشمی هایی هم وجود دارد به خصوص برای شب چله های عروس و دامادها و همین مساله به رغبت میوه فروش ها و آجیل فروش ها برای گرانتر فروختن اجناس دامن زده است.

دیگر شهروند اصفهانی با ابراز گلایه از قیمت های متفاوت و نه یکسان در هر صنف به خبرنگار ما گفت: اگر تعزیرات حکومتی بر قیمت ها نظارت دارد پس چرا آجیل یا میوه و یا بسیاری از اجناس دیگر در هر مغازه ای یک قیمت متفاوت دارد ، اگر این موضوع رسیدگی می شد شهروندان برای خرید اقلام خود در شب یلدا و مناسبت های دیگر نیاز نبود بازار را زیر و رو کنند.

به هر حال علیرغم در پیش رو بودن بلندترین شب سال ، شهر هنوز تب و تاب ندارد.

حتی میوه‌فروشان هم دیگر این روزها تلاش دارند تا با روش‌هایی برای جذب مشتری، بتوانند کالاهای خود را بفروشند.

برخی از میوه‌فروشان می‌گویند که قبلاً نسبت به انبارسازی هندوانه‌ها اقدام کرده و می‌خواهند که با شکستن قیمت‌ها، راهی برای فروش بیشتر این کالا فراهم کنند.

از سوی دیگر، همین میوه فروشان طیف قیمتی متنوعی را هم برای میوه‌هایی غیر از هندوانه در نظر گرفته‌اند و برای انار، سیب، پرتقال و نارنگی، رنج‌های قیمتی متنوعی اعلام می‌کنند تا مردم در هر قدرت خریدی، بتوانند میوه مورد نیاز شب یلدای خود را تامین کنند.
بساط آجیل فروشان هم داغ داغ است. آنها به تازگی اتیکت جدیدی را به سبد آجیل‌های فروشگاهی خود اضافه کرده‌اند و آجیل شب یلدا را با قیمت‌های متنوعی تبلیغ می‌کنند.

آن دسته از آجیل‌هایی که ارزان‌تر به فروش می‌رسد، باسلوق و مویز بیشتری دارد و آن دسته دیگر که قیمت گران‌تری دارند، از مغز بادام و پسته بیشتری برخوردار هستند.   
گزارش‌های میدانی خبرنگار ما حکایت از آن دارد که بازار آجیل‌فروش‌ها سوت‌وکور است.

یکی از آجیل‌فروش‌های خیابان عسگریه دراین‌باره می‌گوید: «با آنکه عرف معمول این بود که مردم آجیل‌وخشکبار مورد نیاز خود را به دلیل فسادناپذیری آن نسبت به میوه و شیرینی چند روز قبل از شب یلدا تهیه کنند تا گرفتار بازار پرتقاضا و گرانی بیش از حد این اقلام در شب یلدا نشوند ، اما امسال تاکنون آجیل‌وخشکبار متقاضیان بسیار کمی داشته و مردم خیلی کمتر برای خرید شب یلدا آمده‌اند.

 این خشکبارفروش درباره تغییرات نرخ بازار خشکبار نسبت به سال گذشته معتقد است: کاهش قیمت داشته‌ایم مثلا پسته کیلویی دو تا سه‌هزارتومان کاهش قیمت داشته اما با این میزان کاهش قیمت، باز هم نمی‌شود گفت آجیل ارزان‌شده و آجیل‌وخشکبار همچنان قیمت بالایی دارند و به‌طور طبیعی متقاضیان کمتر!

اقلام خشکبار تشکیل‌دهنده آجیل شب یلدا هرکدام به‌صورت جداگانه و به‌طور متوسط کیلویی ۳۰ تا ۴۵‌هزارتومان قیمت دارد که گرانترین این اقلام، پسته اکبری است که کیلویی ۴۵‌هزارتومان به فروش می‌رسد و ارزان‌ترین آنها کشمش است که پایین‌ترین کیفیت آن کیلویی هفت تا نه ‌هزارتومان به فروش می‌رسد.

در آجیل شب یلدا که آجیل شیرین هم خطاب می‌شود علاوه بر اقلام مشترک تمامی انواع آجیل مانند پسته و فندق و بادام و… اقلام دیگری مثل کشمش، گردو، خرما، انجیر، برگه زردآلو و باسلوق نیز وجود دارد .

در آستانه شب‌یلدا سری هم زده‌ایم به شیرینی‌فروشی‌ها تا ببینیم آنجا چه می‌گذرد؟ کیک‌های انار و هندوانه کالای ویژه شیرینی‌فروش‌ها برای شب‌ یلداست. این کیک‌ها که در اندازه‌های متوسط ۵/۱تا سه‌کیلوگرمی تهیه شده‌اند با انواع طرح‌های فانتزی از هندوانه و انار پشت ویترین قنادی‌های شهر به‌چشم می‌خورند.

یکی از قنادی‌های بزرگ واقع در خیابان 5 رمضان اصفهان درباره این کیک‌ها می‌گوید: پخت و عرضه این نوع کیک‌ها چندسالی است که در میان قنادان پایتخت باب شده است و استقبال هم از آنها به‌شدت بالاست به‌طوری که در شب‌یلدا تمام کیک‌های انار و هندوانه عرضه‌شده به فروش می‌رسد. 

وی ادامه می‌دهد: البته بعضی از این کیک‌ها را از قبل سفارش گرفته‌ایم و بقیه را با پیش‌بینی بازار شب‌یلدا پخته ایم.

قنادان می‌گویند در شب‌یلدا حجم مشتری‌هایشان تا ۱۰برابر می‌رسد و البته یکی از آنها به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: شاید قنادان سایر شهرستان‌ها تا این اندازه با استقبال مشتریان روبه‌رو نشوند اما اصفهانی ها به شیرینی علاقه خاصی دارند و در سایر روزهای عادی سال نیز شیرینی‌فروشی‌ها را بی‌مشتری نمی‌گذارند. 

خودنمایی میوه‌های یلدایی در بازار
هر چند خریدها هنوز آغاز نشده و بازار سردی زمستان را پیش از موعد احساس می‌کند اما کمتر میوه‌فروشی در سطح شهر این روزها انار و هندوانه در بساط ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میوه نیز در سال جاری پایین‌تر از قیمت‌ها در سال گذشته است،در حالی که سال گذشته قیمت هر کیلو پرتقال درهفته منتهی به یلدا در حدود 5000 تومان بود، این روزها هر کیلو پرتقال در حدود ٤5٠٠ تومان به فروش می‌رسد.

نارنگی‌هایی که سال گذشته ٥ هزار تومان به فروش می‌رفتند، امسال ٤٤٠٠ تومان قیمت دارند. انار، میوه خاص یلدا نیز ٣٠٠ تومانی ارزان‌تر از سال گذشته است. هر کیلو انار سال گذشته در مرز ٥ هزار تومان ایستاده بود اما امسال انارها غالبا حول و حوش ٤٥٠٠ تومان فروخته می‌شوند.

به هر حال امیدواریم شهروندان اصفهانی نیز همچون سایر هموطنان شب یلدایی زیبایی را در پیش رو داشته باشند و با کنارگذاشتن چشم و هم چشمی ها ، فضای خانه ها را در کنار بزرگترهای خود با مهربانی و صمیمیت گرمتر کنند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.