یک روزنامه آمریکایی نوشت که ائتلاف عربستان برای مبارزه با تروریسم برای سرپوش گذاشتن بر شکستهای این کشور در یمن است.

ائتلاف عربستان برای سرپوش نهادن بر شکست در یمن است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با عنوان "شکهایی درباره ائتلاف عربستان برای مبارزه با تروریسم" نوشت: یکی از بزرگترین نقطه ضعفها در نبرد آمریکا علیه تروریسم نبود کشورهای مقتدر منطقه است که می‌توانند به نبرد علیه گروههای مسلح تندرو بپیوندند و اقدام عربستان برای تشکیل ائتلاف نظامی متشکل از 34 کشور علیه تروریسم اگرچه می‌تواند یک دستاورد باشد، اما اثرگذاری این ائتلاف، محل شک و تردید است.

این روزنامه با اشاره به عدم واضح بودن مأموریت این ائتلاف، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان را فردی بی‌تجربه دانست.

این روزنامه به سخن محمد بن سلمان مبنی بر اینکه تلاشهای ائتلاف فقط به مبارزه با داعش منحصر نمی‌شود بلکه شامل مبارزه با تروریسم در سراسر جهان اسلام می‌شود اشاره کرد و نوشت که مفهوم این کلام مشخص نیست و این امر مجوز یافتن دشمنان در همه جا را می‌دهد.

به‌نوشته این روزنامه، دشوار است که عربستان به‌چشم شریکی جدی در جنگ علیه تروریسم نگریسته شود مگر اینکه این کشور دست از تأمین منابع مالی مدارس دینی وهابی بردارد و مبلغان وهابی را که عقاید تندرو را رواج می‌دهند، ساکت کند.

نیویورک تایمز نوشت: رهبران عربستان تاکنون به‌شکل گسترده‌ای به مقابله با ایران تمرکز کرده‌اند و این کشور را دشمن بزرگ خود می‌دانند و این در صورتی است که داعش وعده ویران کردن عربستان را داده است.

به‌نوشته این روزنامه، عربستان که یکی از پیشرفته‌ترین زرادخانه‌های نظامی در منطقه را دارد، به‌شکل جدی به مبارزه با داعش پایبند نیست، و تشکیل ائتلاف واکنشی جزئی به فشارها و اتهامات باراک اوباما مبنی بر اینکه عربستان و کشورهای سنی‌مذهب به‌شکل زیادی در شکست گروهی که بیشتر از هر گروه دیگری آنها را تهدید می‌کند، است.

نیویورک تایمز همچنین پیش‌بینی کرد  که در آینده‌ای نزدیک حقیقت این طرح عربستان که صرفاً تلاش برای منحرف کردن نگاهها از دخالت نظامی فاجعه‌بارش در یمن است آشکار شود.

عربستان سعودی چند روز قبل از تشکیل یک ائتلاف نظامی اسلامی با مشارکت 35 کشور برای مبارزه با تروریسم که مقر آن در ریاض است خبر داد.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی و وزیر دفاع این کشور طی سخنانی مدعی شد که این ائتلاف با تمام گروههای تروریستی مبارزه می‌کند و با قدرتهای بزرگ و سازمانهای بین المللی هماهنگ خواهد بود.

اقدام شتابزده عربستان در تشکیل این ائتلاف نمایشی، با اعتراضات برخی از کشورها و جنبش‌های اسلامی روبه‌رو شده است و بیشتر تحلیلگران و ناظران سیاسی این اقدام عربستان را با هدف سرپوش گذاشتن بر شکستهایش در یمن دانسته‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.