۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
کد خبر: 329667

شب یلدا فرصتی مغتنم است تا اعضای خانواده بدور از مسائل و هیاهوهای زندگی، برای تنها یک شب هم که شده از وسایل ارتباطی نظیر موبایل فاصله گرفته و قدر جمع مهربان خود را بدانند.

شب یلدا را دور هم لایک کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، طبق رسوم و سنت های ایران باستان، با فرارسیدن نخستین شب زمستان مراسمی در جای جای ایران برگزار می شود که به آن مراسم شب یلدا گفته می شود.
این مراسم بر اساس آداب و رسوم هر منطقه متفاوت است و نکته قابل اهمیت آن است که این سنت ها به مرور زمان از بین نرفته و جایگاه خود را همچنان در میان خانواده ها و در مقابل برخی رسم و رسومات بیگانه حفظ کرده است.
مردم از چند روز قبل از فرا رسیدن این شب که قدیمی ها از آن به عنوان شب چله یاد می کنند، شور و حال خاصی دارند و همگی برای این شب خود را آماده می کنند.
ایرانیان بر اساس یک سنت دیرینه در بلندترین شب سال قرآن و دیوان حافظ می خوانند؛ سنتی که بی شک سلامت جسم و روح را در پی داشته و به تقویت بهداشت روانی منجر می شود.
در این شب بسیاری از خانواده ها به دیدار بزرگ ترهای فامیل رفته و یلدا را در کنار بستگان سپری می کنند بنابراین این شب فرصت خوبی برای دور هم بودن با محوریت پدرها و مادرها است.
برخی از بزرگان در شب یلدا به قصه گویی، حافظ خوانی، تلاوت قرآن و بازگو کردن خاطرات جوانی پرداخته و از لحظات این شب بهره های کافی می برند.
شب یلدا تنها چند ثانیه از دیگر شب های سال بلندتر است در حالی که از این شب به عنوان بلندترین شب سال یاد می شود.
یک کارشناس خانواده در باره شب یلدا به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در این شب باید عاطفه، مهربانی میان اعضای خانواده و بستگان مبادله شود و گفت وگوها چهره به چهره باشد زیرا یلدا شب گفت وگوهای کلامی ارزشمند و گرامی داشتن بزرگترها است.
'حسین علیزاده' (کوزه کنان) با بیان اینکه شادی کودکان، فرهنگ پذیری جوانان و آیین های دیگر این شب برگرفته از سنت های ریشه دار نیاکان است، افزود: شب یلدا شب بازگشت به خویشتن و خانواده است بنابراین زنده نگهداشتن آن به معنای زنده نگهداشتن خوبی ها و احترام به دلهای اعضای خانواده است.
وی این شب را شب بیان آرزوها و تلاش برای نیل به خوبی ها دانسته و ادامه داد: شب یلدا بهداشت روانی خانواده ها را تقویت و افراد را از انزوا و تنهایی خارج می کند هرچند باعث نمایان شدن شادی و خنده در چهره آنها می شود.
به گفته علیزاده، تلاوت قرآن و دیوان حافظ دو اقدام بسیار ارزشمند در این شب توسط ایرانیان است و خانواده های ایرانی با این روش که برای سلامتی روح و روان آنها ضروری است با خداوند ارتباط برقرار می کنند.
مدرس مهارت های زندگی اضافه کرد: خواندن دیوان حافظ نشانه علاقه مردم ایران به ادبیات و فرهنگ ایرانی - اسلامی است بنابراین به همه توصیه می شود تا قدر لحظه های این شب را بدانند و گفت وگوی کلامی را جایگزین مکالمات تلفنی و سایر روش های ارتباطی ناشی از پیشرفت تکنولوژی کنند.
علیزاده به خانواده ها توصیه کرد در شب یلدا تلفن های همراه ، تلویزیون، ماهواره، تبلت خود را غیرفعال کرده و برای زمان کوتاهی از زندگی ماشینی فاصله بگیرند.
وی با بیان اینکه انسان قرن حاضر آکنده از حرف های ناگفته تلنبار شده است که می تواند افسردگی وی را در پی داشته باشد، ادامه داد: شایسته است در شب یلدا ، شنونده خوبی برای هم به ویژه پدران و مادران باشیم یعنی این شب را به شب گفتن و شنیدن تبدیل کنیم.
این کارشناس خانواده افزود: خوردن آجیل شب یلدا، میوه، هندوانه و به تماشا نشستن نعمات خداوند نظیر برف و باران از دیگر عوامل است که زندگی و دل افردا را با طبیعت پیوند می دهد.
به گفته وی، صلح و آشتی با یکدیگر، دیدار با بزرگترها و در آغوش گرفتن کودکان و صله رحم از برکات دیگر شب یلدا است.
علیزاده از ایرانی ها خواست در شب یلدا کینه و کدورت ها را کنار گذاشته و عشق، محبت و مهربانی را جایگزین آن کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.