معارف/ آمنه مستقیمی: نهم ربیع الاول نه فقط در تقویم شیعی، بلکه در تقویم عالم امکان روزی است سرنوشت ساز که فرایند رساندن بشر به آرمانشهر گمشده اش را کلید می‌زند و امید را به روح خسته بشریت باز می‌گرداند. به مناسبت فرا رسیدن سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) با استاد برجسته اخلاق گفت‌و گویی انجام داده ایم که مشروح آن اینک پیش روی شماست.

منتظر، دشمن ظالم و یاور مظلوم است

آیت الله رحیم توکل، استاد سطوح عالی حوزه درباره فلسفه عظمت نهم ربیع الاول به عنوان سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) می‌گوید: نیاز مردم به رهبر و راهنما بدیهی است، یعنی باید رهبری باشد که هدایت مردم را بر عهده بگیرد، همان گونه که پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام این مسؤولیت را عهده دار بودند و پس از ایشان، این رسالت به ائمه طاهرین(ع) واگذار شد.
وی با بیان اینکه نهم ربیع الاول آغاز امامت آخرین حجت الهی است، اظهار می‌دارد: حضرت صاحب الزمان(عج) امامت را از امروز را بر عهده گرفتند با این قید که آن حضرت(عج) پس از اتمام دوران غیبت، هدایت عالم را بر عهده می گیرند تا مردم با دین خدا آشنا شده، از انحرافات منزه شوند، از ظلم و ظالم تبری بجویند و در مسیر عدالت گام بردارند؛ بنابراین، همه برکاتی را که خداوند برای دنیا در نظر گرفته در سایه این امامت رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. از این رو، نهم ربیع الاول روز سرنوشت ساز برای بشر است.آیت الله توکل با اشاره به تلاش هایی که از سوی دشمنان برای زیر سوال بردن حقیقت و فراگیری جهانی این واقعه صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: یکی از
راه های پیشرفت هر ملتی، دشمن شناسی و شناخت ترفندهای دشمن برای ضربه زدن به آن‌هاست؛ از تهاجمات  دشمن برای تضعیف امت اسلام، صرف هزینه‌های سنگین برای تفرقه افکنی میان آن‌ها است تا مسلمانان به جان هم بیفتند و سپس آن‌ها از این آب گل آلود به نفع خود ماهیگیری کنند!

 پرهیز از گفتار  و اعمال تفرقه انگیز
مؤلف «روزنه ای به اسرار الهی» با تاکید بر لزوم پرهیز از هر عملی که به اختلاف و تفرقه منجر می‌شود، می‌افزاید: هر گفتار و رفتار تفرقه افکنی، دشمن پروری و آب بر آسیاب دشمن ریختن، است؛ اعتقادات هر کس برای خودش محترم است، پس جایی برای تمسخر و یا تحریک اعتقادی باقی نمی‌ماند و حتی اگر سوال و انتقادی وجود دارد باید با برهان و استدلال توام با احترام بیان شود، زیرا اسلام به تحریکِ احساسات گروه‌ها و مذاهب راضی نیست.
وی با بیان اینکه نهم ربیع الاول، حضور امام عصر(عج) در جامعه و نظارت ایشان بر ما را یادآور می‌شود، تصریح می‌کند: انسان از انجام بسیاری از کارها مقابل دیگران پرهیز و در خلوت به آن‌ها مبادرت می‌کند، اما اگر در همان خلوت نیز بداند دوربینی حرکاتش را زیر نظر دارد بی‌تردید آن کار را انجام نمی‌دهد؛ پس اگر معتقد باشیم در محضر حضرت حجت(عج) هستیم، بسیاری از کارها را انجام نمی‌دهیم.
به گفته این استاد مهدویت، قرآن بصراحت در سوره مبارکه توبه می‌فرماید: هر کاری می‌خواهید بکنید، اما بدانید که خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) شما را می‌بینند (یعنی در محضر هستید)؛ از این رو، امام، حی و غیر حی ندارد و با حضور فیزیکی و غیرفیزیکی ناظر بر اعمال است، پس باید در محضر ایشان مراقب اعمالمان باشیم!

 شبهات وهابیت ریشه در جهل دارد
آیت الله توکل با اشاره به طرح برخی شبهات از سوی وهابیت برای زیر سوال بردن مهدویت ابراز می‌کند: برخی از این شبهات به اندازه ای سخیف است که پاسخی جز لبخند ندارد؛ برای مثال مسأله ای همچون نَسَب اجدادی حضرت حجت(عج) در منابع معتبر شیعه و سنی در طول تاریخ تصریح شده است. چنین شبهاتی ریشه در جهالت و بی سوادی وهابیت دارد، پس نیازی به پاسخ ندارد.
مؤلف «سیری در وادی نور» ادامه می‌دهد: آل سعود با جنایاتی که مرتکب شده روز به روز بیشتر دستش برای مسلمانان رو می‌شود و چاره‌ای جز چنگ انداختن به چنین ادعاهای موهنی ندارد، زیرا با وجود هزینه‌های میلیاردی، هر روز خوارتر می‌شود. برای مثال در جنگ های 33 روزه، 22 روزه و 11 روزه، اسراییل تنها شمار اندکی از مسلمانان را به قتل رساند، اما آل سعود تنها در یک روز و در جریان فاجعه منا عامل کشته شدن هزاران حاجی شد!

 منتظر واقعی کیست؟
آیت الله توکل درباره شاخصه های انتظار پویا که زمینه را برای ظهور فراهم می‌کند، می‌گوید: اگر انسان مهمان داشته باشد چقدر تدارک می‌بیند چه از نظر غذا، چه امکانات رفاهی و اسکان؟!؛ حال مهمان عزیزی قرار است بیاید که حجت خدا است و می‌خواهد احکام متعالی را در عالم بشریت جاری کند و برنامه و اهدافی مشخص دارد، پس منتظر کسی است که قبل از آمدن امام عصر(عج) خود را آماده این برنامه‌ها و همراهی ایشان کند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه نباید توجه به آموزه مهدویت و زمینه سازی برای ظهور را به روزهایی مانند نهم ربیع الاول و نیمه شعبان محدود کرد، بیان می‌کند: دعا برای ظهور، حرف دل ماست، اما برای آن باید در عمل نیز کاری کنیم و بدانیم ایشان قرار است بیایند تا ریشه ظلم و فساد و تجاوز و تعدی را برچینند و عدالت را حاکم کنند، پس ما هم باید با الهام از ایشان این گونه باشیم، یعنی دشمن ظلم و یاور مظلوم. به عبارت بهتر انتظار، عمل می‌خواهد نه شعار و نیز پیاده کردن آنچه امام زمان(عج) درصدد عملی ساختن آن هستند. باید بدانیم انتظار پویای امروز یاری رهبر انقلاب است که اهداف و مرام و مسیرشان امام زمانی است.
آیت الله توکل درباره تاثیر ترویج باورداشت مهدویت بر خنثی سازی آنچه تکفیری‌ها می‌کوشند از اسلام به دنیا نشان دهند، خاطرنشان می‌کند: ائمه(ع) همگی نور واحدند و فرقی میان آن‌ها از امیرمؤمنان(ع) تا امام عصر(عج) نیست، بی‌تردید تبیین مرام حضرت حجت(عج) و اینکه ایشان عالم را پُر از عدل و داد می‌کنند بعد از آنکه پُر از ظلم و جور می‌شود، ذهن جهانیان را نسبت به ایشان بیدار و آگاه می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.