قدس آنلاین -ساحل عباسی:عدم شکایت ایران به کمیسیون مشترک نشان می دهد وزارت خارجه براساس یک وعده بی مبنا و غیر حقوقی آقای جان کری راه را برای نقض برجام و تعهدات آمریکا به ایران باز گذاشته است .

امضای قانون توسط اوباما نقد است و وعده جان کری نسیه/نرمش دیپلماتهای ایران باعث تخلفات بزرگتر امریکا دربرجام میشود/وزارتخارجه آینده خود را به رابطه با امریکا گره زده است

خط قرمز جدید آمریکا که به گفته کارشناسان سیاسی و هسته ای نقض عینی برجام است این بار اتباع 38 کشور را نشانه رفته که تا پیش از این به راحتی و سهولت به آمریکا سفر می کردند .محدودیت های جدیدی که مجلس نمایندگان آمریکا برای چهار کشور ایران ،سوریه ،عراق  و سودان ایجاد کرده است همگان را متوجه موضوعاتی می کند که آقای ترامپ کاندیدای تندرو آمریکایی برای اسلام هراسی و اسلام ستیزی با قوت و قدرت بر آن تاکید می کرد .بی شک استقبال قابل توجه نمایندگان دو حزب جمهوری خواه و دموکراتها از این موضوعات و طرح پیشنهادی نمایندگان آمریکا ، بیانگر استمرار ضدیت با جمهوری اسلامی ایران ؛اسلام هراسی و اسلام ستیزی و نقض آشکار برجام و مذاکرات هسته ای و زیر پا گذاشتن تعهدات آمریکا در قبال لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران است .مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و هسته ای در گفتگو با قدس آنلاین به تبیین این موضوع پرداخته است.

-مصوبه کنگره آمریکا در باره لغو روادید اتباع 38 کشور جهان  به ایران در طی پنج سال گذشته زمانی به امضای آقای باراک اوباما می رسد که هنوز چیزی از توافق هسته ای نگذشته و برجام عملیاتی نشده است به نظر می رسد آمریکا هم چون همیشه بر سر تعهداتش باقی نمانده است و دولت نیز با خوشبینی به روند ماجرا نگاه می کند ودر این مورد دولت با تکیه بر نامه آقای جان کری به امنیت خاطر نسبی دست یافته است تحلیل شما از این وضعیت چیست ؟

-قانون به تصویب رسیده در مجلس نمایندگان آمریکا که آقای اوباما نیز آن را امضا نموده  قانونی است که اتباع 38کشور جهان را ملزم می کنددر صورتی که در پنج سال گذشته به ایران سفر کرده باشند برای مسافرت مجدد به آمریکا باید ویزای دریافت کنند که ممکن است همانند گذشته نتوانند به راحتی ویزا بگیرند، در حالی که  اتباع کشورهای عنوان شده قبل از این برای ورود به خاک آمریکا نیازمند دریافت ویزای مجدد نبوده اند . این موضوع  اتباع کشورهای اروپایی ، ایرانیان ساکن اروپا و ایرانیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی –آمریکایی را در برمی گیرد که اگر به ایران سفر کرده باشند برای بازگشت مجدد به آمریکا با مشکلات جدی مواجه خواهند شد .بی تردید واضح و مبرهن است که چنین قانونی که به امضای آقای اوباما هم رسیده است با بندهای متنوعی از برجام و مهمتر از آن با مصوبه شورای عالی امنیت ملی که اجازه اجرای برجام را به دولت می دهد ،همچنین فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در تایید مصوبه یاد شده تناقض واضحی دارد .با توجه به اسناد یاد شده اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران که مستلزم حفظ تحریم های اقتصادی و هسته ای  باشد به منزله نقض برجام محسوب شده ودر صورتی که فرآیند لازم در این باره طی شود ایران نیز می بایست متقابلا اجرای تعهدات خود را براساس برجام به حالت تعلیق درآورد.در این مساله نباید تردیدی وجود داشته باشد حتی مقام های وزارت خارجه دولت یازدهم هم که عموما در تلاش هستند تا با خوشبینانه ترین تفاسیر اتفاقات را معنی و موضوعات را ارائه دهند نقض قانون برجام آنقدر واضح است که دولتمردان نتوانستند طرح و تفسیر خوش بینانه ای از  قانون جدید کنگره آمریکا ارائه دهند . بنابراین وزارت خارجه اعم از آقایان ظریف و عراقچی  در اولین واکنش های خود اعلام کردند  که این موضوع  به معنای نقض برجام قلمداد  میشود . وزارت خارجه ادعا می کند  نامه  آقای جان کری به آقای ظریف  این نگرانی را رفع کرده  و شرایطی  به وجود می آورد که عملا تبعات اجرای این قانون در آمریکا که ذیل قانون بودجه سال 2016 آمده است منجر به نقض برجام از سوی آمریکا نخواهد شد .این در حالی است که با ملاحظه نامه آقای جان کری  درمی یابیم تنها تعهدی که در آن نامه ذکر شده است حفظ قانون و تحریم  ها علیه ایران است به نحوی که این پیام را می رساند که  دولت آمریکا در مواردی که مصلحت دانسته و ضروری بداند از اجرای این قانون خودداری خواهد کرد .در واقع  دولت آمریکا به هیچ وجه این قانون را رد نکرده است زیرا اگر درصدد رد کردن این قانون بود مسلما اقای اوباما از امضای قانون خودداری می کرد بنابراین بعد از ارائه طرح مورد نظر و امضای رئیس جمهور آمریکا ،آقای جان کری به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا وعده ای به ایران داده مبنی براینکه بخش هایی از قانون ممکن است توسط دولت آمریکا متوقف شود در حالی که جمهوری اسلامی تا کنون هیچ اقدام عملی از سوی دولت آمریکا مشاهده نکرده است .

-ایا نامه وزیر خارجه آمریکا به آقای دکتر ظریف می تواند یک سند قانونی معتبر باشد ؟

-به هیچ وجه نمی توان گفت که نامه آقای جان کری به همتای ایرانی اش سند قانونی معتبری است زیرا اساسا وزیر خارجه آمریکا در موقعیتی قرار ندارد که چنین تضمینی به ایران بدهد. در آبان سال آینده کمتر از یکسال دیگر اساسا دولت آقای اوباما، کاخ سفید را ترک خواهد کرد و یک رئیس جمهور جدید اعم از جمهوری خواه یا دموکرات با تفکری به مراتب تندرو تر از آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا می شود،  بنابراین نمی توان امیدوار بود که در دولت بعدی آمریکا نامه آقای جان کری  لازم الاجرا و قابل اعتنا باشد . بنابراین به نظر بنده وزارت خارجه در این موضوع نیز  مجددا واکنشی بسیار سهل گیرانه داشته است .بی تردید این قانون قطعا نقض برجام است و تبعات قابل توجه اقتصادی ،فرهنگی و گردشگری مختلفی  برای ایران  در پی خواهد داشت .یقینا با جرات می توان گفت این قانون چیزی جز تحقیر ایران توسط آمریکا نیست.دولت اقای روحانی قراربود که اعتبار از دست رفته را به پاسپورت ایرانی بازگرداند در حالی که حتی نتوانست  برای کاندیدای خود  در سازمان ملل از آمریکا ویزا بگیرد مشاهده می کنیم اعتبار ویزای 38کشور دیگر با دیپلماسی دولت یازدهم نیز زیر سوال رفته است .

-شما موافق این موضوع هستید که ایران در یک حرکت متقابل باید اجرای تعهدات برجام را به لغو چنین مصوبه ای و الزام آمریکا به مفاد کامل برجام معطوف کند؟

-به هر حال باید ایران از ادعای موجه خود درباره نقض برجام از سوی آمریکا عقب نشینی نکند و اجرای تعهدات خود را طبق برجام را متوقف نماید و دولت آمریکا را مجبور نماید که با استفاده از امکانات داخلی آمریکا این رویه را تصحیح نماید .بی تردید در غیر این صورت آمریکا به چنین نتیجه ای می رسند که اگر در آینده باز هم برجام را نقض نمایند با واکنش قابل توجهی از جانب ایران مواجه نخواهند شد و همین مساله مهمترین هدف ایران از برجام یعنی تعلیق تحریم ها را به شدت زیر سوال می برد ودر آمریکا اراده جدی برای تعلیق تحریم ها به وجود نمی آورد که حتی  لغو تحریم ها به شکلی که برجام مورد  توافق طرفین قرار گرفته نیزعملیاتی نشود .

-آقای جان کری در نامه ای که به آقای ظریف نوشته اند مدعی شده اند که قانون جدید هیچ مانعی بر سر راه منافع اقتصادی ایران ایجاد نمی کند . وزیر امور خارجه آمریکا با چه ابزارها و پشتوانه ای چنین مساله ای را عنوان نموده است ؟

-در قوانین آمریکا یک ابزار بیشتر وجود ندارد هنگامی که کنگره قانونی  را تصویب می کند و رئیس جمهور تمایلی برای اجرای آن قانون ندارد بنابراین رئیس جمهورباید  به اختیارات امنیت ملی استناد کند و اصطلاحا آن قانون را ویو کند .از واژه ویو در ادبیات حقوقی داخلی آمریکا استفاده می شود . آقای کری نیز در نامه به آقای ظریف از همین عبارت استفاده کرده ، این در حالی است که رئیس جمهور امریکا نمی تواند این قانون را ویو کند زیرا  بخشی از قانون بودجه سال 2016  آمریکا به شمار می رود. بنابراین رئیس جمهور آمریکا نمی تواند قانون بودجه سال 2016 خود را ویو کند پس وعده آقای کری را نباید جدی تصور کرد و اصلا نباید بدان اعتنا نمود.به نظر بنده  نامه آقای کری تلاشی است برای نجات دادن برجام از تبعات نگران کننده ای که در صورت جدی گرفته شدن این موضوع از جانب ایران شامل حال برجام خواهد شد .یقینا این توجیه تا این مرحله به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز نباید به راحتی راضی شده و ادعای  مسولان آمریکایی را بپذیرد.در صورت راضی شدن بی دلیل و مغایر با قانون  بعد از این باید منتظر  تخلفات بزرگتر آمریکا و توجیهات مشابه آنان باشیم  به نحوی که عملا ماهیت برجام بی معنا و بی محتوا شود  .

-اقای عراقچی و دکترظریف روز گذشته اعلام کردند که با نامه آقای کری دیگر به کمیسیون مشترک شکایت نمی کنند بنابراین شما معتقد هستید که راه آمریکا را برای تخلف کردن بازگذاشته ایم ؟

-آقای عراقچی در مصاحبه روز گذشته عنوان نموده اند که نامه آقای جان کری  کفایت می کند و ایران دیگر به کمیسیون مشترک شکایت نمی کند .متاسفانه موضع وزارت خارجه اینگونه شده که به کمیسیون مشترک شکایت نکند بنابراین این مساله از سوی وزارت خارجه بسته و تمام شده است . دقیقا اعتراض ما هم به همین مساله است که نمی توان به یک وعده بی مبنا و غیر حقوقی وزیر امور خارجه آمریکا استناد کرد و نباید نسبت به نقض صریح ،واضح و قطعی برجام از جانب آمریکا بی تفاوت شد چون در این صورت راه  را برای بی قانونی ها در حوزه اصلی باز گذاشته ایم وتا در برجام به تعهدات خود عمل نکند .

-کشورهای اروپایی و مقامات و تجار اروپایی به مصوبه کنگره آمریکا واکنش نشان داده اند آیا مقامات اروپایی می توانند در این موضوع تغییراتی ایجاد کنند ؟

-کشورهای اروپایی در ظاهر واکنش هایی انجام دادند .سفرای کشورهای اروپایی با ارسال نامه ای به سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن نسبت به این موضوع واکنش های خود را ابراز کردند. اما مساله مهم این است که عملا کسی نمی تواند براین موضوع تاثیر بگذارد و اساسا این قانون ،قانونی است که بر روی افراد اجرا می شود یعنی اتباع 38 کشور از این به بعد باید تصمیم بگیرند که سفر به ایران را ترجیح می دهند یا آمریکا را .یعنی روشهای ساده ای که تا پیش از این با توسل به آن به آمریکا سفر می کردند را اگر می خواهند حفظ کنند باید از مسافرت به ایران خوددداری نمایند.انتخابی که این قانون ایجاد کرده است به طور طبیعی منجر به تصمیم گیری می شود که بسیاری از اتباع اروپایی که خواهان روابط تجاری با ایران هستند و قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند به دلیل گرفتاریهایی آتی سفر به آمریکا با توجه به قانون جدید و اتهامات شبه تروریستی که به آنها وارد می شود عطای سفر به ایران را به لقای آن ببخشند و همین مساله منجر می شود بسیاری از وعده هایی که برای گشایش های اقتصادی و رونق روابط تجاری بعد از اجرای برجام داده می شد عملا غیر قابل تحقق شود .به نظر بنده اروپایی ها بر این مساله نمی توانند تاثیر بگذارند زیرا از دولتهای اروپایی کاری برنمی آید . این قانون متوجه شهروندان اروپایی است که باید ایران یا آمریکا را انتخاب کنند که به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از اروپاییان مسیر مسافرت به آمریکا را انتخاب کنند تا حضور در ایران را ...

-به هر حال این مصوبه مانعی برای سرمایه گذاری کلان در ایران و حتی ضعیف کردن صنعت گردشگری ایران است .همانگونه که مقام معظم رهبری بارها به عدم اطمینان به آمریکا تاکید کردند عملا مشاهده می شود که رفتارهای وزارت خارجه به معنای اعتماد به آمریکاست حتی براساس نامه ای که مبنای قانونی خاصی ندارد طرح شکایت از آمریکا در نقض برجام  اجرایی نمی شود .  شما آینده برجام و سرمایه گذاری های کلان  و حقوق ملت ایران را که مهمترین هدف از مذاکره هسته ای بود را چگونه ارزیابی می کنید ؟

-به عقیده بنده تا زمانی که دولت آقای روحانی روی کار است باید منتظر چنین رفتارهایی و همچنین تشدید نقض قوانین از سوی آمریکا باشیم .آقای روحانی و تیم سیاست خارجی ایشان نیز امریکا را متقاعد کردند که هرگز در برابر تلاشهای امریکا و تحقیر ایرانیان برای اعمال فشار، واکنش جدی از خود نشان نمی دهند .در واقع مشت دولت آقای روحانی برای آمریکا باز شده است و در نتیجه تا زمان روی کار بودن  این دولت بنده تصور نمی کنم که آمریکا در رفتار تحقیر آمیز و اعمال فشار بر ایرانیان تجدید نظر اساسی صورت دهد .یقینا یکی از الزامات تغییر رویه آمریکا تغییر در محیط سیاست داخلی ایران است به نحوی که  معادلات قدرت به سمتی برود که آمریکاییها احساس کنند یا دولت تغییر کرده و یا این دولت دیدگاه ها و مواضع خود را تغییر داده است .البته به نظر بنده دولت در پی تغییر رویه خود نیست چرا که دولت یازدهم و دولتمردانش بر روی موضوع برجام ،پس از برجام و ارتقای روابط با آمریکا سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند و آینده سیاسی خود رابه این مساله پیوند زده اند .بنابراین از نظر بنده تا زمانی که دولت آقای روحانی روی کار است و برجام در حال اجرا شدن است این دولت هر نوعی از نقض توافق از جانب آمریکا را به دلیل حفظ  و تداوم توافق پنهان می کند .بنابراین با قاطعیت می توان گفت تا زمانی که این تفکر بر دولت حاکم است نمی توان به حفظ و اعاده حقوق ملت ایران حتی حقوقی که در برجام ذکر شده امیدوار بود .

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.