یلدا از اختلاف شب و روز آغاز می شود و زمانی که این اختلاف به اوج خود می‌رسد و شب با می خواهد با قدرت‌نمایی از روز پیشی بگیرد، انقلابی پدیدار می‌شود.

یلدا، رسم مبارکی که از یک اختلاف آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از (ایسنا)ایرانی‌ها از قدیم‌الایام این اختلاف فاحش که نه، این رسم پسندیده را جشن می‌گرفتند، جشنی که با انقلاب روز پدید می‌آید.

در حقیقت ایرانی‌ها یک اختلاف را جشن نمی‌گرفتند، بلکه پایان زورگویی شب را جشن می‌گرفتند و برای طولانی‌ شدن روز در حقیقت به خوشحالی می‌پرداخته‌اند.

اما این جشن و پایکوبی ایرانی‌ها تنها محدود به رمز و راز آسمان نمی‌شود و از این جشن برای حل مشکلات، رفع کدورت و دور هم بودن استفاده می‌کردند و رودادی آسمانی را با رسوم و آیین خود همراه می‌کرده‌اند.

مسئول انجمن نجوم دانشگاه آزاد اراک، با بیان اینکه بسیاری از مراسم‌ها و آیین‌ها از جمله کریسمس به شب یلدای ایرانی تکیه دارد می‌گوید: جشن شب یلدای ایرانی در این شب نشان از فرهنگ غنی و دیرینه مردم این مرز و بوم دارد.

مسئول انجمن نجوم دانشگاه آزاد اراک با بیان اینکه یلدا برگزفته از واژه‌ای سریانی است، بیان می‌کند: اعتدال پاییزی و اعتدال بهاری به انقلاب‌های زمستانی و تابستانی ختم می‌شود که هر دو این اتفاق‌ها مورد نظر گذشتگان ما بوده و جشن‌های خود را زمانی برپا می‌کردند که با این تحولات همراه باشد.

فارسیجانی اعتدال پاییزی را در کاهش ساعات حضور پهنای تابش نور خورشید بر روی زمین می‌داند و می‌افزاید: این اعتدال به تدریج جلو می‌رود و به انقلاب ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه اختلاف شب و روز تا ابتدای زمستان با کاهش روز جلو می‌رود و انقلاب زمستانی در حقیقت مانع کوتاهی بیش‌ از حد روز می‌شود، می‌گوید: این یک اختلاف فاحش نیست، بلکه یک رسم دیرینه پسندیده است که ایرانی‌ها شادی و با هم‌بودن خود را به این رسم دیرینه گره زده‌اند.

فارسیجانی با بیان اینکه شب یلدا با اختلاف یک دقیقه رکورددار طولانی بودن است، می‌افزاید: شامگاه دوشنبه شب دقیقا لحظه غروب خورشید 16:55 دقیقه و لحظه طلوع خورشید 7:12 دقیقه است که اختلاف این دو عدد به 14:17 دقیقه می‌رسد که طولانی‌ترین شب سال 1394 را رقم می‌زند و براین اساس روز اول دی‌ماه کوتاه‌ترین روز در نیم‌کره شمالی زمین خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: خورشید در حقیقت جنوبی‌ترین نقطه شرق را برای طلوع و جنوبی‌ترین نقطه غرب را برای غروب انتخاب می‌کند.

فارسیجانی اضافه می‌کند: به هر حال ایرانی‌ها با این اتفاقات دقیق علمی آسمان همراه بوده‌اند و شبی که مصادف با شروع بیش‌تر ماندن خورشید بر روی زمین بوده را جشن ‌می‌گرفته‌اند و این حقیقت غیر قابل انکار است.

یلدا شب رسم و رسوم مختلف است. شب دو رهم بودن‌ها و گفت‌و شنودهای خوشایند؛ و مردم استان مرکزی نیز همچون دیگر مردم کشور این رسم دیرینه را پاس می‌دارند.

یک پژوهشگر در اینباره می‌گوید: مردم استان مرکزی هم از دیرباز همراه با دیگر مردم کشور زایش خورشید را جشن می‌گرفته‌اند.

یوسف شاه‌حسینی با بیان اینکه "شب چله کوچیکه، چله بزرگه و چله وسطی" در قالب آیین شب یلدا از دیرباز در استان مرکزی جشن گرفته می‌شده، بیان می‌کند: تهیه آجیل، هندوانه و انار مانند سایر نقاط ایران مد نظر مردم این دیار نیز قرار می‌گرفته است.

وی با بیان اینکه نگه داشتن میوه‌های تابستانی لابه‌لای کاه برای این شب نیز از رسوم گذشتگان این دیار بوده می‌افزاید: قدیمی‌ها معتقد بودند این شب باید با شادی همراه باشد و نعمت‌های مختلفی بر سر سفره شب یلدا وجود داشته باشد.

این پژوهشگر با این توضیح که تهیه یک سری تنقلات برای دختر تازه عقد شده توسط داماد نیز از رسوم این شب است، می‌گوید: در حقیقت همه این آمادگی‌ها و تهیه تنقلات برای دور هم جمع شدن بوده است.

شاه‌حسینی ادامه می‌دهد: یکی از مراسم ویژه این شب در گذشته کرسی‌آرایی بوده و قرار دادن پشتی‌های سنتی به دور کرسی که این سنت ایرانی سبب می‌شده همه به دور هم جمع شوند و به نوعی صمیمیت ایجاد و کینه‌ها از میان برداشته شود.

وی با بیان اینکه تعریف از خاطرات گذشته توسط بزرگترهای جمع در کنار حافظ و مقتل‌خوانی از مراسم‌های ویژه این شب بوده است، می‌گوید: در حقیقت این شب بهانه‌ای برای انتقال تجربیات و دادن درس زندگی به کوچک‌ترها بوده است.

این پژوهشگر بیان می‌کند: شاید زندگی روزمره امروز ما نیاز دارد کمی به گذشته نگاه کنیم و با بهره‌گیری از آیین‌های گذشتگان بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

شاه‌حسینی با بیان اینکه آیین‌های ایرانی اغلب با گروهی کار کردن همراه بوده است، می‌افزاید: صمیمیتی که به این طریق ایجاد می‌شود و رابطه اجتماعی که شکل می‌گیرد، با انزوایی که این روزها جوانان به تبعیت از فرهنگ غربی برمی‌گزینند بسیار فاصله دارد.

وی اضافه می‌کند: با هم بودن‌هایی که جوانان را دور هم جمع می‌کرد، به دلیل همراه بودن با جشن و شادی و نصیحت جوانان در قالب پند و داستان تاثیر مطلوبی بر زندگی و تصمیم‌های آنها می‌گذاشته است و این مهم همان چیزی است که این روزها نیز به آن نیاز داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.