۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
کد خبر: 329957

یلدا بلندترین شب سال است؛ سر آغازی برای شکسته شدن شب و رسیدن به روشنایی روز. یلدا پاسداشت فرهنگ و سنت‌های خوب ایرانیان است که در کنار هم بودن را طلیعه می‌دهد؛ کنار هم بودن، انار و هندوانه خوردن و فال حافظ گرفتن...

یلدای مرصع...

به گزارش خبرنگار ایسنا، چند روز مانده به پایان آذر به بازار می‌رویم و با یک دست هندوانه و یک دست دیگر آجیل به خانه برمی‌گردیم تا تلاش کنیم در دنیایی که تکنولوژی و فناوری جای یک لحظه احوال پرسی را از ما دریغ می‌کند یک شب، در بلندترین شب سال کنار هم باشیم.

 

مادرم می‌گوید: "در گذشته خبری از تنقلات امروز نبود، با یک آش کشک، کدو و چغندری که روی آتش می‌گذاشتیم شب یلدا را برگزار و با حضور همسایه‌ها شب بیداری می‌کردیم تا در طولانی‌ترین شب سال

فال حافظ بگیریم و از روزهای رفته سخن بگوییم."

 

مادرم می‌گوید: "یلدا دیگر مانند گذشته نیست، قدیم‌ها اگر قصد داشتیم برویم خانه کسی که قرار بود در آنجا شب یلدا داشته باشیم به رسم عادت کمی در تدارک تنقلات یلدا به میزبان کمک می‌کردیم تا مبادا تمام زحمت‌ها بر دوش یک نفر باشد. زیر کرسی می‌نشستیم و به سرمای پاییز می‌خندیدیم فارغ از اینکه سرمای دی استخوان سوزتر بود. اما یلدای امروز با این همه تدارک اضافی و حاشیه یلدای مرصع شده است."

 

مسعود کیانپور -جامعه شناس- با انتقاد از اینکه نسل جوان سنت حافظ خوانی و تفأل زدن را در شب یلدا به فراموشی سپرده است، می‌گوید: شب یلدا یک رخداد فرهنگی است، اما متاسفانه برای نسل جوانمان متفاوت‌تر از گذشته برگزار می‌شود.

 

وی ادامه می‌دهد: شب یلدا حس خوبی از در کنار هم بودن و به فکر عزیران بودن را می‌دهد افراد دوست دارند که این شب را گرامی بدارند. در گذشته اقوام به یاد هم جمع می‌شدند و در زیر کرسی‌ها به گفت‌و گو می‌پرداختند و بزرگ‌ترها قصه می‌گفتند و شاهنامه و حکایت تعریف می‌کردند.

 

وی با اشاره به اینکه به لحاظ جامعه شناختی شب یلدا منجر به تقویت پیوندهای خویشاوندی و خانوادگی می‌شود، می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های اخیر یک فرهنگ منفی و به لحاظ اقتصادی اسراف کارانه پیرامون تدارکات این شب در جامعه جریان یافته که آن هم طبق‌های پر زرق و برق میوه‌ و گل‌هایی است که به شکل انبوهی با یک تزیین گران قیمت‌تر تهیه می‌شود. به ویژه برای افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند.

 

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در برخی خانواده‌ها زندگی پرزرق و برق و ظاهر پرستی در بسیاری حوزه‌ها به این آئین هم کشیده شده است، می‌گوید: برخی از گل فروشی‌های سطح شهر برای شب یلدا سرشان برای تزئینات مفصلی که روی سبدهای میوه و هدایا انجام می‌دهند به شدت شلوغ است که البته در برخی مواقع این تزئینات از سبد هم عبور کرده و تبدیل به گاری و کالاسکه شده است.

 

کیان پور می‌گوید: تهیه کالاهای فانتزی و بزرگ نه تنها منجر به اسراف می‌شود بلکه خوشایند نیست بهتراست که به روح و فلسفه شب یلدا توجه داشته باشیم. به گرامیداشت حضور در خانواده و برخورداری از روابط عاطفی گرم خانوادگی بیشتر متمایل باشیم و از انجام اقدامات اسرافی و چشم وهم چشمی‌ها برای با شکوه بودن این شب پرهیز کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.