فاطمه معتمدی: قائم مقام منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه فراهم آوردن بستری مناسب برای صادرات و واردات کالا به دیگر کشورها از جمله اهداف این منطقه ویژه است، اظهار داشت: تلاش می‌شود، از این بستر برای ارتباط کشورهای مجاور در شمال ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم شود.

معافیت بخش خصوصی از پرداخت تعرفه‌ گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

کمیلی‌پور در جریان بازدید جمعی از مدیران مؤسسه فرهنگی قدس از این منطقه با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای بحث صادرات و واردات افزود: از جمله می‌توان به ریل‌های موجود در راستای بارگیری و تخلیه بار از قطار اشاره کرد که از مزیت قابل توجهی برخوردار است، به طوری‌که  نیازی به تعویض بوژی (نوعی سامانه ترمز واگن باری) نیست و از این طریق سرعت حمل کالا از افزایش چشمگیری برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه بیشتر مراودات تجاری در این منطقه به صورت ترانسفر شیپمنت (بیمه باربری) انجام می‌شود، اضافه کرد: وجود انبارهای گوناگون سردخانه و «زون»های گوناگون از جمله زون شیمیایی، صنایع غذایی و خودروسازی از دیگر بسترهای ایجاد شده  در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.
وی از راه اندازی یک واحد مینی پالایشگاه در این منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: در این واحد تولیدی میعانات گازی از پالایشگاه گاز خانگیران دریافت و به نفتا، گازوئیل و بنزین پایه تبدیل می‌شود.

 مزیت نپرداختن تعرفه گمرکی
کمیلی‌پور، یکی دیگر از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس را نپرداختن تعرفه گمرکی اعلام کرد و یادآور شد: در بحث صادرات و واردات، بخش خصوصی این تعرفه را پرداخت نمی‌کند، ضمن اینکه چنانچه تولیدکننده‌ای فقط ماده اولیه را ارایه و محصولی تولید نکند، بازهم می‌تواند از قبال فروش ماده اولیه با توجه به نپرداختن تعرفه گمرکی به سود برسد.
وی با بیان اینکه از 20 شرکت تولیدی در این منطقه هشت شرکت در مرحله بهره برداری قرار دارد، اذعان داشت: فرودگاه از دیگر امکانات منطقه است که فعال می‌باشد.

 صادرات 34 هزار تنی
مدیر بازرگانی منطقه ویژه سرخس نیز با اشاره به صادرات مجدد و قطعی در این منطقه تصریح کرد: در هشت ماهه امسال میزان صادرات مجدد از منطقه ویژه اقتصادی سرخس 25 هزار تن و 9 هزار و 718 تن نیز صادرات قطعی بوده است.
تاتاری با اشاره به قرارداد در شرف انعقاد با تاجیکستان در حوزه تأمین ماده اولیه یکی از پالایشگاه‌های این کشور خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس نخستین منطقه خصوصی کشور است که در سال 75 به بهره‌برداری رسید که با توجه به مختصات جغرافیایی از توانایی پوشش 370 میلیون نفر از جمله کشورهای همسایه را داراست، ضمن اینکه در این منطقه بحث معافیت مالیاتی به مدت 10 سال اعمال می‌شود.

 تولید 130 هزار تنی در مینی  پالایشگاه منطقه
مدیر اجرایی مینی پالایشگاه پترو پاسارگاد خاورمیانه منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز با اشاره به 11 مخزن با حجم 15 هزار مترمکعب این پالایشگاه اظهار داشت: محصول تولیدی این واحد به کشورهایی مانند امارات، افغانستان و عراق صادر می‌شود.
گرجی‌پور، میزان تولید را 130 هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: از این میزان 50 درصد محصول نفتا است.
وی با اشاره به رایزنی با یک شرکت کانادایی برای رساندن بنزین تولیدی به استانداردهای روز دنیا خاطر نشان کرد: برای راه‌اندازی این واحد پالایشگاهی تاکنون60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، با این توضیح مهم که محصول تولیدی صددرصد صادر می‌شود.

 دومین کارخانه تولید کاشی و سرامیک بزرگ ایران
مدیر اجرایی کارخانه  در حال احداث کاشی و سرامیک تندیس ابریشم که در این منطقه مستقر است نیز گفت: ماشین آلات مورد نیاز این واحد تولیدی با صرف هزینه بیش از 22 میلیون یورو از ایتالیا خریداری شده است.
محمدیان با اشاره به پیشرفت 80 درصدی عمرانی  کارخانه افزود: کارخانه از ظرفیت هشت خط تولید برخوردار است که می‌تواند سالانه 9 تا 10 میلیون متر مربع تولید کاشی و سرامیک داشته باشد.
وی اضافه کرد: زمین این واحد تولیدی با مساحت 20 هکتار در سال 92 تحویل گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود، در سال آینده به بهره‌برداری برسد. ضمن اینکه این واحد تولیدی با توجه به اطلاعات موجود، دومین کارخانه تولید کاشی و سرامیک در ایران با وسعت یاد شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.