قدس آنلاین : مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی حفظ ارزش‌های فرهنگی و مدنی ایران و حفظ سرمایه کشوری در حوزه گردشگری بسیار مهم بوده و در عرصه اقتصاد کشور بسیار مورد توجه است و قابلیت جایگزینی با درآمدهای نفتی را دارد.

سرمایه های گردشگری ایران قابلیت جایگزینی با درآمدهای نفتی را دارد

به گزارش قدس آنلاین  از اصفهان، فریدون اللهیاری در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: علاقه و حساسیت مردم در زمینه مراث فرهنگی و گردشگری به مثابه یک ظرفیت است  ، مردم با حساسیت ویژه مسائل مربوط به میراث فرهنگی را دنبال می‌کنند و اداره میراث از این پیگیری استقبال می‌کند.
وی با بیان اینکه در ابتدای شش ماهه دوم سال جاری اصفهان شاهد دو رخداد تاریخی و مهم بود عنوان کرد: کسب لقب پایتخت صنایع دستی جهان و پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان دو رخداد مهمی بود که در اصفهان اتفاق افتاد.
وی از تشکیل انجمن های میراث فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: انجمن‌های میراث فرهنگی تا کنون در بیش از 10 شهرستان تشکیل شده اند . با تشکیل انجمن های میراث فرهنگی روستایی و ارائه آموزش های لازم توسط آنها امید است دیگر شاهد حفاری های غیر مجار نباشیم.
الهیاری همچنین خاطرنشان کرد: نمایندگی های میراث فرهنگی در شهرستان های استان اصفهان به ادارات میراث فرهنگی تبدیل می شوند که تا کنون پیگیری های لازم جهت حصول این امر انجام گرفته و بزودی شاهد این رخداد خواهیم بود.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه با اشاره به عدم امکان استخدام هنرمندان در جهت حفظ صنایع دستی برای اداره میراث سخن گفت و افزود: علت اصلی فراموش شدن برخی صنایع دستی عدم توانایی در تامین معیشت صنعت گر بوده است که در کنفرانس بین المللی صنایع دستی به آسیب شناسی و دلایل به فراموشی سپردن این هنرها خواهیم پرداخت. همچنین تاسیس خانه های صنایع دستی یکی از راهبردهای حل این مشکل است، هنرمندان برجسته در صنایع دستی در حال فراموشی به صورت رایگان در این مکان ها به کارگیری می شوند.
اللهیاری در ادامه گفت: اداره میراث فرهنگی و جهان گردی با حساسیت و جدیت درباره موضوع عبور خط 2 مترو از میدان امام(ره) ورود پیدا کرده است، اداره میراث فرهنگی با عبور مترو از این مکان مخالف است. ما در این زمینه تا امروز هم پایش و هم اطلاع رسانی موثر داشته ایم و تا امروز هر موضوع مرتبط با مترو را با مردم در میان گذاشته‌ایم.
وی افزود: نقشه خط جدید مترو آماده شده و برای تصویب ارسال شده است. پس از تصویب نیز مصوبات لازم اعلام خواهد شد. در تعامل در این زمینه تمامی مراجع به این نتیجه رسیده اند که نیازی نیست خط مترو از مسیری دردسر آمیز عبور نماید. در عبور مترو از میدان امام(ره) ممکن است در هر  پروژه به مشکلی برخورد کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: خط چهار باغ در حال تکمیل است و با توجه به هزینه هایی که برای شهر داشته صلاح نیست که تعطیل گردد . میراث فرهنگی در زمینه مترو کارهای جدید و موثری انجام داده است. تاکنون در هر پروژه ای که برای آثار تاریخی خطری ایجاد شده با آن طبق استانداردها برخورد شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر کارشناس مقیم میراث فرهنگی در محل نظارت کامل بر اجرای مترو دارد. و میراث فرهنگی در هنگام برخورد با مشکلات پیشنهادات لازم و اصولی را برای حل مشکل با توجه به حفظ میراث و سرعت عمل در اجرای خط مترو ارائه داده است.
اللهیاری خاطر نشان کرد: تعاملات می بایست در زمینه های مختلف به صورت نرم و تعاملی انجام گیرد . ما می بایست برای حصول به موارد مورد نظر مدیران را قانع کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه ایجاد مرکز نمایش و فروش صنایع دستی که عامل مهمی در تمدید لقب پایتخت صنایع دستی جهان می باشد پاسخ داد: ما تا امروز در حدود 15 هزار شی قابل نمایش داریم که این گنجینه در خزانه مسجد جامع نگهداری می‌شود . ظرفیت نمایش موزه های اصفهان کمتر از هزار شی می باشد. کارخانه ریسباف قرار است که با توجه به مصوبات موزه مهم منطقه ای در صنایع دستی باشد و پیشنهاد شده است که در کنار آن به مسئله فروش صنایع دستی نیز پرداخته شود.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در حفظ مجموعه های شخصی نیز میراث فرهنگی دارای دغدغه هایی است که از آن جمله حفظ امنیت و ایجاد بستر نمایش برای آنها است.
وی با تاکید بر اینکه شهر اصفهان باید از موزه ای در خور و شایسته بهره مند باشد گفت: امروز توریست قدرت خرید ندارد و امیدواریم با دیپلماسی بوجود آمده بزودی بستر مناسب برای توریست ایجاد شود و  توریست ما که امروز برای ساده ترین نیاز های خود مانند پرداخت تاکسی و هتل مشکل دارد قدرت خرید بالاتری داشته باشد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.