مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: تمدن کاذب غربی منشا تمامی مشکلات جوامع بشری است.

 تمدن کاذب غربی منشا تمامی مشکلات جوامع بشری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در همایش تمدن نوین اسلامی که به مناسبت هفته پژوهش در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد اظهار داشت: تحقق تمدن اسلامی و قرآنی از شاخصه‌های عدالت در کل گستره زندگی انسان و جهان بشریت است که تحقق بخشی نهایی آن با ظهور و فرج امام زمان (عج) صورت می‌گیرد.

وی افزود: تمدن اسلامی و قرآنی که پیامبر(ص) برای ایجاد و تحقق آن قدم برداشته و در جهان شکل گرفته است با ظهور امام زمان(عج) تحقق کامل  پیدا می‌کند و امید است ما در این فرآیند و نقش آفرینی تاثیرگذار باشیم.

شریعتی‌تبار تصریح کرد: تمدن اسلامی به معنای نظام جامع و کامل است و اسلام برای اداره مطلوب و ایده‌آل زندگی بشر در نظر گرفته شده و در قرآن کریم، سنت و سیره پیامبر و اهل بیت(ع) وجود دارد و بیان شده است و وظیفه ما در این شرایط  شناسایی ارکان تمدن اسلامی است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی عنوان کرد: آنچه در آموزه‌های اسلامی وجود دارد ترویج و تبیین ارکان تمدن برای جامعه اسلامی و معرفی آن به جهان است جهانی که در عصر چالش و درگیری تمدن‌ها قرار دارد.

وی افزود: امروز تمدن غربی در برابر تمدن اسلامی ایستادگی می‌کند و وظیفه اندیشمندان اسلامی این است که تمدنی را بر اساس منابع شناسایی و ترویج کنیم و دنیا را با پیامدهای زیان بار تمدن و تفکر غرب آشنا کنیم.

شریعتی‌تبار خاطرنشان کرد: نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی در این راستا بود که جوانان غربی و اروپایی بیایند تمدنی که حاکم است و به وسیله سران کشورها به مشکلات آن دامن زده شده را ریشه‌یابی کنند و با شناسایی ریشه‌های تروریست در جهان وظیفه خود را انجام دهند ما داشته‌های ارزشمندی داریم که جامعه اسلامی غافل از این ظرفیت‌ها است.

وی گفت: وقتی می‌گوییم قرآن معجزه خاص اسلام است و ابعاد مختلفی دارد بیشتر فصاحت و بلاغت قران مطرح است اما علاوه بر این بعد هنری جامعیت و نظامات قانونی و معرفتی و اخلاقی نیز مطرح می‌شود اما یکی از ابعاد اعجازی قرآن که باید مدنظر قرار گیرد همین بعد تمدن‌سازی قرآن است که به عنوان بزرگترین معجزه اسلام نیز مطرح است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که قرآن در بعد تمدن‌سازی و نظام‌سازی و مدیریت زندگی بشر حرف دارد بیان کرد: اگر غیر از این بود که فصاحت و بلاغت مفید نبود، قرآن مخاطبان را هدایت‌ می‌کند و جامعه هدف را به سبک زندگی و تمدن اسلامی که کاربردترین تمدن و نظام است هدایت می‌کند.

شریعتی‌تبار اظهار داشت: احیای تمدن اسلامی و قرآنی ابعاد مختلفی دارد و باید جامعه متمدن و پیشرفته از علم و معرفت درست، نظام اقتصادی سالم، نظام سیاسی و حکومتی مردم سالار و شایسته سالار برخوردار باشد چرا که استقرار عدالت در حوزه اجتماعی و اقتصادی صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: از شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی حاکمیت و استقرار و تمدن دین حق و پذیرفتن خدا در همه ابعاد جامعه است و ایده آل این تمدن اوج رسیدن انسان به توحید است؛ از طرفی استثمار واقعی و خارجی و تعصبات غیرمنطقی و بی‌خبری از داشته‌های خود و غفلت علما و اندیشمندان در رابطه با ترویج این تمدن سبب شده دچار نابسامانی در تمدن شویم.

شریعتی‌تبار خاطرنشان کرد: شاخصه تمدن غربی، آزادی ثروت است و عده‌ای برای رسیدن به تجملات خود، بشریت را بازی می‌دهند و امروز تمام جنگ‌ها و مشکلات بشریت حاصل تمدن کاذب غربی است بنابر این بر همه ما مسلمانان واجب است که تمدن اسلامی را بشناسیم و به دنیا نیز آن را معرفی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.