تعطیل و نیمه‌تعطیل شدن واحدهای صنعتی و تولیدی استان فارس سبب بیکار شدن بیش از ۱۱ هزار کارگر در این استان شده است.

سوغات رکود اقتصادی؛ کارخانه‌های تعطیل و کارگرانِ بیکار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، هرچند استان فارس هیچ‌گاه به عنوان یک قطب صنعتی در کشور مطرح نبوده و همواره اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی بوده است اما در سال‌های اخیر همان اندک صنایع استان فارس نیز با رکود روبه‌رو شده‌اند که سبب تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدن واحدهای صنعتی و کارگاه‌های تولیدی این استان شده است.

از بین 1300 واحد صنعتی استان فارس تاکنون بیش از 570 واحد مشکل‌دار شناسایی شده است که به گفته علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، بزرگترین مشکل این واحدهای صنعتی با نسبت 66 درصد مربوط به بانک‌ها و مسائلی همچون سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، صدور ضمانت‌نامه و ورود به فهرست سیاه بانک‌ها و ممنوع‌الخروجی فعالان اقتصادی است.

به گفته همتی علاوه بر مشکلات مربوط به بانک‌ها 5.7 درصد مشکلات صنایع استان فارس مربوط به مسائل مالیات، 4.3 مربوط به به تامین اجتماعی، 2.6 مربوط به مشکل برق، 5.6 مربوط به تامین گاز، 2.6 مربوط به تامین آب و 3.7 درصد نیز مربوط به رعایت نشدن استانداردهای زیست محیطی است.

تعطیلی کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران ارمغان مشکلات صنایع استان فارس است به طوری که در سال گذشته حدود 11 هزار کارگر استان فارس به دلیل تعطیلی واحد تولیدی یا تعدیل نیرو بیکار شدند و براساس برخی آمارها تا پایان مردادماه امسال نیز 11 هزار و 397 کارگر این استان بیکار شده‌اند که از این بین 721 نفر به دلیل اتمام قرارداد اخراج شده‌اند و مابقی نیز به دلیل رکود اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی بیکار شده‌اند.

شرکت «لعابایران» در 25 کیلومتری شیراز از جمله شرکت‌هایی است که در چند ماه اخیر با تعدیل نیرو روبه‌رو بوده است به طوری که مهرزاد مویدی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس، با اشاره به اخراج 56 کارگر این شرکت در 5 ماه گذشته می‌گوید: این کارگران به دلیل سو مدیریت و بلافاصله بعد از تغییر مدیرعامل این شرکت اخراج شده‌اند.

با وجود گذشت 6 سال از آغاز مشکلات کارخانه آزمایش مرودشت هنوز راهکار اساسی برای رفع بحران این کارخانه اندیشده نشده است و صاحبان این کارخانه نیز توانایی راه‌اندازی مجدد آن را ندارند هر چند هم اکنون به صورت دست و پا شکسته در حال فعالیت است اما به اعتقاد مویدی اراده‌ای برای فعالیت مجدد آن وجود ندارد و زمین این کارخانه‌ برای مالکان با ارزش‌تر از فعالیت اقتصادی آن کارخانه است.

کارخانه آی.تی.آی شیراز نیز از دیگر واحدهای اقتصادی مشکل‌دار استان فارس است که مطالبات 30 میلیارد تومانی  1226 کارگر آن از سال 85 تاکنون پرداخت نشده است و مزایده این کارخانه که قرار بود روز دوشنبه دوم آذرماه با در نظر گرفتن رقم 200 هزار تومان برای هر مترمربع این کارخانه 17 هکتاری انجام شود به دلیل اینکه قیمت‌گذاری مربوط به سال 91 بود و به روز نشده بود لغو شد و کارگران این کارخانه همچنان برای دریافت معوقات خود در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

مویدی درباره مشخص نشدن وضعیت واگذاری این کارخانه می‌گوید: صاحبان این کارخانه قصد راه‌اندازی مجدد این کارخانه را ندارند بلکه به دنبال استفاده از زمین این کارخانه برای ساخت و ساز هستند.

شرکت کابل سازی ایران که در سال‌های گذشته یکی از بهترین واحدهای تولیدی استان فارس بوده و به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها نیز مجهز است اکنون تبدیل به جولانگاه موش شده است مویدی که خود عضو شورایعالی اشتغال است معتقد است یکی از دلایل اصلی تعطیلی این کارخانه و کارخانه لامپ‌سازی شیراز  موقعیت عالی زمین این کارخانه‌ها است و در ادامه می‌گوید:  اگر این دو کارخانه در جنوب شهر قرار گرفته بودند بدون شک در حال حاضر فعال بودند.

وی تاکید می‌کند: اگر قوانینی وضع شود که بر اساس آن در صورت تعطیلی واحدهای تولیدی زمین آن کارخانه و کارگاه‌ فقط و فقط در موارد صنعتی و تولیدی استفاده شود نیمی از کارخانجات و واحدهای تولیدی از رونق نمی‌افتادند و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای کار سراسر کشور با بیان اینکه بیش از 90 درصد کارگاه‌های تولیدی استان فارس در ضمانت بانک‌ها هستند می‌افزاید: بانک‌ها نیز به جای بانکداری در رقابت اقتصادی با یکدیگر هستند و بعد از مصادره کارخانه‌ها به جای اینکه با پرداخت تسهیلات با سود کمتر سرمایه‌گذاران را به رونق دوباره آن کارخانه تشویق کنند به دنبال استفاده از زمین کارخانه‌ها و ساخت و ساز در آنها هستند.

علاوه بر اینها بدهی‌ کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی استان فارس به ادارات گاز، برق و آب نیز یکی از مشکلات این واحدهاست به طور مثال بدهی 300 میلیارد تومانی پتروشیمی شیراز به شرکت گاز نمونه‌ای از آن است البته کارخانه‌های سیمان لامرد، آباده و داراب، کارخانه‌ قند ممسنی و اقلید، کاشی حافظ و حدود 100 واحد صنعتی دیگر از جمله بدهکاران این شرکت هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.