معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه بیشتر ذرات معلق محصول سوخت خودروهای دیزلی و بنزینی هستند، گفت: منشاء تولید آلودگی در تهران، تردد وسایل نقلیه موتوری از جمله خودروهایی با استانداردهای پایین به خصوص خودروهای کاربراتوری، فرسوده، فاقد معاینه فنی و موتورسیکلت ها هستند.

وسایل نقلیه با استاندارد پایین از عوامل اصلی تولید آلودگی در تهران هستند

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس قانون، خودروهای فرسوده و آلاینده اجازه تردد در کلانشهرها را ندارند، اظهار کرد: این در حالی است که از بیش از سه میلیون خودروی موجود در تهران، کمتر از 300 هزار دستگاه یعنی حدود 10 درصد معاینه فنی دارند.
به گفته وی، بنا بر مصوبه هیأت وزیران، باید از حرکت هر خودرویی که فاقد معاینه فنی است، جلوگیری شود اما به این موضوع اهمیتی داده نمی شود.
تشکری هاشمی با بیان این که در طول هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم، کمتر از 400 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شدند تصریح کرد: انبوه خودروهای فرسوده، نه تنها در جاده ها و راههای روستایی، بلکه در بزرگراه ها و خیابان های تهران و سایر کلانشهرهای کشور به راحتی تردد می کنند.
وی با تأکید بر این که یک دستگاه خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، 40 گرم آلودگی تولید می کند اظهار کرد: این در شرایطی است که یک دستگاه خودروی استاندارد یورو دو در هر کیلومتر پیمایش، زیر 3 گرم آلودگی تولید می کند و در مقابل، آلودگی هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، بالغ بر 15 گرم است.

* انبوه موتورسیکلت های آلاینده همچنان در کشور تولید می شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه با وجود ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری، ساخت این نوع موتور سیکلت ها در کشور همچنان ادامه دارد اظهار کرد: این در شرایطی است که مالکان موتورسیکلت های تهران خود را از انجام معاینه فنی معاف می دانند و اگر در تهران، معاینه فنی خودروها به 10 درصد نمی رسد، معاینه فنی موتورسیکلت ها به یک هزارم هم نمی رسد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه برای غلبه بر بحران آلودگی هوای تهران، چند راه حل روشن وجود دارد، تصریح کرد: اجرای قانون از طریق جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و آلاینده، توسعه حمل و نقل پاک از جمله حمایت از جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای بنزینی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت مترو، بی آر تی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان تاکسیرانی، اصلی ترین راهکارهای اجرایی کاهش و کنترل آلودگی هوای تهران هستند.
وی با تأکید بر اینکه شش سال است که دولت های گذشته و فعلی به تهران هیچ اتوبوسی نداده اند، در صورتی که دولت باید 82.5 درصد از هزینه خریداری اتوبوس های تهران را تامین کند، اظهار کرد: این در حالی است که در آخرین فصل سال دولت تنها 47 میلیارد تومان برای توسعه مترو پرداخته است.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه وام دولت برای خرید خودروی شخصی 58 برابر توسعه مترو بود گفت: این میزان هزینه برای خودروسازان می توانست به ساخت 18 کیلومتر مترو در پایتخت کمک کند.
وی افزود: دولت برای خروج 1880 خودرو از مجموع 110 هزار دستگاه خودرویی که در انبار خودروسازان مانده بود دو هزار و 750 میلیارد تومان وام پرداخت کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر هزینه ساخت هر کیلومتر مترو را 150 میلیارد تومان در نظر بگیریم با مبلغی که دولت بابت وام خرید خودرو اختصاص داد، قادر به ساخت 18 کیلومتر مترو در تهران بودیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه دولت امسال هزینه ساخت تنها 313 متر مترو را پرداخت کرده است اظهار کرد: این در حالی است که هدف گذاری مدیریت شهری ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو در شهر تهران است که مبلغ پرداختی از سوی دولت، تنها برای تحقق یک درصد این میزان کفایت می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.