سهم هزینه دندان‌پزشکی در سبد هزینه خانوار

تعرفه و دستمزد سلیقه‌ای دندان‌پزشکی در مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی و چگونگی مبلمان این مطب‌ها و رفتارهای خاص پزشک و منشی‌ها با توجه به موقعیت استقرار مطب بسیار متفاوت است. به نظر نمی رسد، بر تعرفه خدمات آن‌ها نظارت شود. بیماران و مراجعه کنندگان برای دسترسی و کسب اطلاعات تعرفه دندان‌پزشکی، به جز پرسش از پزشک یا منشی پزشک و یا از سایر مراجعه کنندگان، راه دیگری را برای کسب تعرفه خدمات دندان‌پزشکی ندارند. در حالی که این مسأله بسادگی در سایت پزشکان یا در بروشور ساده می‌تواند در اختیار بیماران قرار گیرد. فراهم نبودن همین رفتار ساده سبب می‌شود بیماران با معذوریت اخلاقی به دریافت این اطلاعات به طور حضوری از پزشک یا همکار ایشان و یا دیگر مراجعه کنندگان اقدام کنند، در نتیجه هزینه پیش بینی نشده ای را پرداخت می‌کنند و در نهایت فرصت انتخاب پزشک دیگر با حق الزحمه مناسب با کیفیت بهتر را از دست می‌دهند و هزینه سنگینی به سبد هزینه خانوار وارد می‌شود.  با این مقدمه به این مؤلفه اساسی می‌پردازیم که تعرفه و خدمات دندان‌پزشکی بر پایه چه رویکردی محاسبه می‌شود. به نظر می‌رسد، افراد بسیاری که به مطب دندان‌پزشکان مراجعه می‌کنند، در زمانی که در انتظار دریافت خدمات دندان‌پزشکی هستند، ناخواسته درآمد تقریبی یک دندان‌پزشک را محاسبه می‌کنند و ناخودآگاه به این جمع‌بندی می‌رسند این گروه، در مقابل رشته‌های تخصصی و پیچیده مهندسی برق، الکترونیک و دیگر رشته‌های فنی، در مقابل هشت ساعت کار در روز دو تا پنج میلیون تومان یا بیشتر درآمد دارند، در صورتی که رشته تخصصی فنی دیگری همین مبلغ را در یک ماه هم نمی توانند به دست بیاورند. براستی کدام ارگان باید به این رفتار نظارت کند و جلوی این بی‌عدالتی را بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحیدغلامی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    15 1
    باسلام واقعا وضعیت هزینه های دندانپزشکی برای مردم کمرشکن است وهیچکس پیگیرنیست
  • دنداندرد IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    3 0
    من دو تا دندان می خواستم عصب کشی کنم گفتن یک میلیون تومان . منم بیخیال شدم
  • امید IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    1 1
    در حال حاضر دنبال رشته های فنی رفتن اشتباهه. و واسه همینم متقاضیان رشته های تجربی چند برابر شده و اینها همه از سیاست های غلط دولت است. زمانی که یک پزشک عمومی در مناطق دور افتاده درامد بالای 16 میلیونی دارد در صورتی که یه مهندس رشته فنی در همان نقطه در بهترین حالت 2 میلیون درامد دارد. سوالی که پیش میاد چرا باید رشته فنی انتخاب کرد البته اگر از علاقه صرفه نظر کرد؟
  • خوشبین IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    1 1
    ای بابامجریان قانون خوابندسازمان علوم پزشکی بایدهزینه های دندانپزشکی رابه تفکیک مشخص وداخل مطب نصب وبامتخلفین برخوردکند.
  • امیر(دندانپزشک) IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    2 3
    من یک دندانپزشکم با بیست سال سابقه و مطبی در بهترین مکان مشهد با روزی حدود هشت ساعت کاری.....با سابقه ی کمر درد ....مشکل بینایی و بدون هیچ بیمه ......هیچ مستغلاتی هم ندارم .....روزانه در امد دو تا پنج میلیونی شما فقط خیالبافی است ممکن است چند همکار در سطح شهر با تخصص کافی این چنین در امدی داشته باشند ولی بصورت کلی متاسفانه اینچنین در امد ی برای من و ما فقط رویاست.....با توجه به هزینه گزاف مواد دندانی و سایر وسایل ...ما فقط رابط بین مردم و کالاهای دندانپزشکی هستیم خدا کند ما هم به در امدی بین دو تا پنج میلیون تومان بی دغدغه برسیم و حداقل پیش همسر قناعت گرمان شرمنده نباشیم که 'گاه میپرسد تو هم دکتری ؟پس زندگی تو چه فرقی با یک کارمند معمولی داره.............در ضمن اگر خواستید دفاتر هزینه و در امد من بطور شفاف در اختیار شما قرار داده میشود که مردانه قضاوت بفرمایید........مردانه.........
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    3 0
    هزینه های دندانپزشکی بسیار بالاست با توجه به تورم موجود و سطع معیشتی پایین اکثریت مردم بایستی به ناچار قید دندانهایی که نیاز به ترمیم دارند را زد.خدا به داداین مردم برسد نمیدانم کدامین گناه را مرتکب شدیم که باید امروزریاضت بکشیم.