وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی از کاهش بهای نفت به شدت ابراز نگرانی کرد.

عواقب کاهش بهای نفت، دامن مصرف کنندگان را هم گرفت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا،  کاهش بهای نفت علی رغم مشکلاتی که برای تولیدکنندگان نفت ایجاد کرده است، نگرانی مصرف کنندگان را نیز در پی داشته است و وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی نسبت به خطر ورشکستی در شرکت های پالایشگاهی نفت هشدار داد.
در شرق آسیا بسیاری از گزارش ها حاکی از گسترش این نگرانی است و اینکه تحت شرایط فعلی چشم انداز خوبی برای بهای نفت دیده نمی شود.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است کره جنوبی که از بزرگترین وارد کنندگان نفت است، از این موضوع ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد: چنانچه این روند ادامه یابد، بسیاری از پالایشگاه ها و شرکت های نفتی خسارات مالی سنگینی خواهند دید.
کره ای ها معتقدند که مبادا استمرار این شرایط ساختار صنعتی آنها را که سال سختی را پشت سر گذاشته اند، زمین گیر کند.
از زمانی که بهای نفت به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید، کره ای ها نگران شده اند که زیرساخت های صنعتی آنها فشارهای بیشتری را متحمل شود.
پیشتر نیز بسیاری از تحلیلگران و رسانه های منطقه اعلام کرده بودند بهای نفت در بازار بین المللی به دلیل ورود بی رویه نفت به این بازار همچنان کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر برداشته شدن ممنوعیت صادرات نفت آمریکا و همچنین احتمال عرضه نفت بیشتر موجب شده است تا قیمت نفت کماکان روند نزولی داشته باشد.
نشریه کره ای «کوریا هرالد» نوشت: بهای نفت به پایین ترین قیمت در بیش از یک دهه گذشته خود رسیده است.
این نشریه افزود: با افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم ها و برداشته شدن محدودیت های صادراتی نفت آمریکا، احتمال سقوط بیشتر بهای نفت وجود دارد.
وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی این هفته در نشستی به بررسی این موضوع و روند مستمر کاهش بهای نفت در بازار بین الملللی پرداخت و از این بابت ابراز نگرانی کرد.
تحلیلگران و کارشناسان حاضر در این نشست اعلام کردند که با عرضه بیشتر نفت به بازار، بهای این کالای استراتژیک پایین تر خواهد آمد.
این کارشناسان در همایش وزارت تجارت کره همچنین پیش بینی کرده اند که بهای نفت در سال 2016 میلادی بین 40 تا 50 دلار باشد، اما عرضه بی رویه نفت را علت مهمی برای کاهش احتمالی آن دانسته اند.
در این همایش همچنین اعلام شد که کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش وابستگی دنیا به نفت از علل اصلی در پایین آمدن قیمت نفت در آینده خواهد بود.
روزنامه «جونگ آنگ» کره نیز از قول «کو سامو» یک محقق مرتبط با شرکت ملی نفت کره جنوبی نوشته است: شاید برخی از پیش بینی ها مبنی بر اینکه بهای نفت تا 20 دلار هم پائین می آید، محقق شود.
وی می افزاید: این مسئله از یک روند طبیعی شکل گرفته چرا که اعضای غیر اوپک و اعضای اوپک مایل نیستند عرضه نفت را کاهش دهند.
محقق اقتصادی کره ای تصریح کرد که اگر این کشورها همچنان به این میزان نفت تولید کرده و بفروشند آن زمان قیمت نفت در بازار جهانی کاهش بیشتری خواهد داشت و به قیمت 20 دلار در هر بشکه هم خواهد رسید.
در هفته ای که گذشت شاخص بهای نفت در امارات متحده عربی به پایین تر از 32 دلار در هر بشکه رسید که پایین ترین رقم در یک دهه گذشته بود.
آمارهای منابع اقتصادی کره جنوبی نشان می دهد که به دلیل کاهش بهای نفت و به تبع آن پایین آمدن قیمت محصولات سوختی، سفرهای گردشگران این کشور در یک ماه گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.