قدس انلاین – سعید کوشافر: آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور حرف جدیدی نیست که بخواهیم درباره ان گزارش بنویسیم ، انقدر کارشناسان دراین زمینه گفتند وسیاسیون انرا تبدیل به دیدگاههای سیاسی دردولتهای گذشته کرده اندو انقدر درهمین چرخه چرخیده که دیگر کسی امیدی به حل مشکل ندارد و چشمها به اسمان خاکستری دوخته شده تا شاید بارانی ببارد یا بادی بوزد و به معنای واقعی مشام مردم را بنوازد.

وزیر بهداشت حال مردم تهران را از قبرستان گزارش میکند/مرگ روزانه ۳۰تهرانی بخاطر هوای آلوده ولجبازی سازمان محیط زیست

شاید زمانی که برای اولین بار در دولت احمدی نژآد بخاطر وضعیت هوا کلانشهر تهران تعطیل شد کسی گمان نمیکرد که روزی برسد که دانش اموزان بجای اینکه چشم به زمین سفید بدوزند برای تعطیلی چشمشان دراسمان سیاه ودودگرفته دنبال تعطیلی باشد و بجای برف بازی درخیابانها به بازی کامپیوتری درخانه خو کنند.

همه اینها به کنار که بسیار ازانها گفته اندو نوشته اندو بجایی هم نرسیده جز اینکه هر روز جمعیت این کلانشهرها بیشترشده ودرپی ان خودروهای بیشتر و خانه های بیشتر و کارخانه های بیشتر و دود و دود  ودود بیشتر ... مساله ای که این روزها جدی شده سلامت مردم است که قربانی شده و کار بجایی رسیده که دیگر نباید نگران تاثیر منفی این الودگی دراینده بود بلکه همین الان هم جان مردم را میگیرد .

اکنون مردم مانده اند که اگر بتوانند بارعایت نکات بهداشتی از گرفتار شدن دراپیدمی انفلوانزایی که بسیاری از مناطق کشور را درگیر خود کرده و دهها شهروند را به کام مرگ کشانده ؛ رهایی یافته ونجات یابند، کجا میتوانند بروند که از هوای الوده درامان باشندو سکته و ... سراغشان نیاید .

انهم درشرایطی که هر روز خبرها از بدتر شدن اوضاع جوی حکایت داردو کمتر خبری از بهبود شرایط اب وهوایی به گوش میرسد، همین امروز مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به پایداری شرایط جوی طی سه روز آینده، از افزایش میزان غلظت آلاینده های جوی پایتخت در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد.

***مرگ سالانه 3 هزار نفر در پایتخت

دراین خصوص مهراد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود و نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی چندی پیش با اشاره به مرگ 3 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا در پایتخت گفت:در حال حاضر دوهزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح شهر فعالیت می کند و از سوی دیگر تردد موتورسیکلت ها در پایتخت با تولید5/7 گرم گاز(4 برابر میزان تولید گاز در خودروها)از عوامل اصلیِ آلودگی هوا به شمار می روند که به آن هیچ توجهی نشده است.

وی می افزاید:دولت و به ویژه مسئولان سازمان محیط زیست بطور حتم می توانند با استفاده از اهرم های قانونی از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری کنند،اما اینکه چرا تاکنون هیچ اقدامی نشده،متاسفانه سئوالی است که مسئولان ذیربط هیچ پاسخی برای آن ندارند.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس می گوید:در همه جای دنیا برای کاهش آلودگی هوا از یک نسخه مدرن و قابل اجرا استفاده می شود اما متاسفانه در کشور ما تاکنون هیچ مسئولی نتوانسته آنطور که باید و شاید در کاهش مشکلات زیست محیطی راهکار موثری ارائه کند.

درعین حال اظهارات چمران ؛رییس شورای شهر تهران درباره مرگ ومیرهای ناشی از الودگی هوای تهران باعث شد تا تلنگری به مسوولان وارد شود ؛انهایی که پشت میزشان نشسته اندو طرحهای چندین وچند ساله برای بهبود الودگی هوا ارایه میکنند که معلوم نیست به نتیجه برسد یا نه .

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش مرگ و میرها در پی آلودگی هوا در روزهای اخیر در تهران اعلام کرد: براساس گزارشات، آمار مرگ و میرها از ۱۵۰ نفر به ۱۸۰ نفر رسیده است.

دراین حال رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه بر اساس آمار در روزهای آلوده میزان مرگ و میر بالاتر است، گفت: اگر در روزهای معمولی 150 نفر روزانه فوت می‌کند در روزهای آلوده به 170 تا 180 نفر می‌رسد که البته علت بیشتر آنها آلودگی هواست چرا که آلودگی بیماری‌های زمینه‌ای همانند قلبی، عروقی و مزمن را تشدید می‌کند.

گل‌مکانی ، بیان اینکه نباید مدیریت آلودگی هوا را به دست باد و باران بسپاریم، گفت: این گونه مدیریت ها دیگر بر باد رفته است.

رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران به راهکارهای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ مردم را ارتقا دهیم به عنوان مثال با تعطیلی مدارس باید ترددها کم شود اما شاهدیم که در برخی از اتوبان‌ها قفل‌ و در عصرها نیز میزان ترافیک بیشتر است باید به مردم آموزش دهیم که در این روزها وقتی تعطیل هستند ترددها را کاهش دهند.

اما درمقابل این اظهارات  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به آمارهای ارائه شده در خصوص افزایش میزان مرگ و میر روزانه پایتخت به دلیل آلودگی هوا غیرواقعی است گفت: اظهارنظر رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آلودگی هوا، غیرفنی است.

محمد هادی حیدرزاده با استقبال از حساسیت شورای اسلامی شهر تهران نسبت به موضوعات حوزه محیط زیستی، افزود: براساس قانون، مرجع اعلام نقش آلودگی هوا در سلامت شهروندان و آمار مرگ و میرهای مرتبط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اظهارنظرهای غیررسمی و احساسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند تبعات قانونی بدنبال داشته باشد.

حیدرزاده اظهار کرد: براساس گزارش رسمی نماینده اورژانس تهران در جلسه اخیر کمیته هماهنگی مواقع اضطرار، میزان مراجعه به اورژانس در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه درصد در مأموریت های ذاتی اورژانس افزایش داشته که براساس نظر همین مرجع، برودت بیشتر هوا نسبت به سال گذشته و شیوع بیماری های ویروسی در افزایش این مراجعات تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم آلودگی هوا در بحث تهدید سلامت شهروندان اثر مستقیم دارد به همین دلیل دولت در این حوزه دغدغه جدی و برنامه عملیاتی دارد.

حیدرزاده گفت: به نظر می رسد رئیس شورای اسلامی شهر تهران این آمار و ارقام را به علت نداشتن اشراف در حوزه اختیارات کمیته هماهنگی مواقع اضطرار که می تواند ناشی از عدم حضور ایشان در جلسات این کمیته باشد، عنوان کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: پیشنهاد می دهم رییس شورای شهر تهران علاوه بر پیگیری مأموریت های دستگاه های حاکمیتی، گزارشی از تراکم فروشی های مکرر، تخریب باغات و ساخت و سازهایی که باعث مسدود شدن کریدورهای هوای تهران در دوران مختلف ریاست شورای شهر شده را نیز اعلام کند.

***مرگ در خیابان بر اثر آلودگی هوا

درهمین حین و درست درزمانی که میان شورای شهر تهران و مقامهای محیط زیست مانند همیشه درگیری سیاسی برسر مقصر الودگی هوای تهران درجریان بود خبری دررسانه ها منتشر شد که نشان داد درمیان این بگو مگوهای سیاسی تنها چیزی که مورد توجه قرار نمیگیرد سلامتی وجان مردم است .

دراین راستا خبر رسید که با شدت‌گرفتن موج آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای ایران، اکنون خبر می‌رسد که دامنه این آلودگی گریبانگیر یک مامور انتظامی هم شده است.

 «ایران آنلاین» با این مقدمه نوشت: این مامور وظیفه که در منطقه 10 مشغول انجام ماموریت بوده، در محل کار دچار ایست قلبی شده و به بیمارستان انتقال یافته اما تلاش‌های پزشکان برای نجات جان وی نتیجه نداده است.

درهمین حال سردار سيدتيمور حسيني در واکنش به انتشار خبر مرگ يکي از مأموران پليس راهور پايتخت در منطقه ۱۰ به دليل ايست قلبي و مرتبط بودن مرگ وي با آلودگي هوا، اظهار داشت:‌ متأسفانه اين اتفاق ناگوار چند روز پيش به وقوع پيوست و اين در حالي بود که وي پيش از اين سابقه ناراحتي ريوي داشته است.

وي با بيان اينکه مرتبط بودن اين حادثه ناگوار با آلودگي هواي پايتخت نيازمند بررسي کارشناسي است، گفت: گرچه شغل همکاران ما در سطح معابر پايتخت آسيب‌هاي خاصي را به همراه دارد ولي با توجه به تاثير آلودگي هوا در مرگ وي،‌ نمي‌توان ارتباط مستقيمي ميان اين حادثه دردناک و آلودگي هوا، پيش از انجام اقدامات کارشناسي عنوان کرد.

دراین حال نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار درباره افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا، گفت: تأثیرات منفی آلودگی هوا در کوتاه و درازمدت به‌ شدت نگران‌کننده است و باید راهکارهای مؤثری برای کاهش آلایندگی هوا در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

عبدالرحمان رستمیان با یادآوری افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا طی روزهای اخیر، افزود: بیش از 3 میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و بروز آلودگی در هر نقطه از جهان تأثیر خود را روی سایر کشورها می‌گذارد که در این زمینه به‌ویژه بیمارانی که ظرفیت تنفسی پایینی دارند بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین بیماران قلبی و عروقی نیز از آن دست افرادی هستند که با آلودگی هوا دچار مشکل شده و در برخی مواقع جان خود را از دست می‌دهند.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه امروزه وضعیت خودروهای فرسوده بر افزایش آلودگی هوا دامن زده است، تصریح کرد: بسیاری از ماشین‌ها مبدل ندارند تا گازهای آلاینده را تبدیل به غیر آلاینده کنند این در حالی است که نظارت فنی نیز به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

رستمیان به ساخت کارخانه‌های متعدد در اطراف شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود: واقعیت آن است که باید از ساخت این کارخانه‌ها جلوگیری شود این در حالی است که تعطیلی موقت برخی از این کارخانه‌ها برای کاهش آلودگی هوا نیز کارساز نیست چراکه به تولید ضربه می‌زند.

 وی در گفت‌و گو با خانه ملت یادآور شد: از سویی دیگر تأثیرات منفی آلودگی هوا در درازمدت نیز آسیب‌های منفی خود را برجای می‌گذارد که در این زمینه باید راهکارهای مؤثری برای کاهش آلایندگی هوا موردتوجه مسئولان قرار گیرد چراکه در آینده هزینه‌های بسیار زیادی بر دوش حوزه سلامت وارد خواهد کرد.

وی گفت: امروزه زمانی که مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل می‌شوند باید صداو سیما شبکه‌سازی کرده و با ساخت برنامه‌های متنوع آموزشی به کمک حوزه آموزش در کشور بشتابد تا این مهم نیز به‌عنوان راهکار جبرانی برای تعطیلی مدارس در روزهای آلودگی هوای کلان‌شهرها باشد.

***ادعاها قابل استناد نیست

درمقابل این مسایل اما متصدی سلامتی مردم همه چیز را درحد شایعه و سو استفاده میداند و  درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا گفت: اخبار مربوط به افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را دیدم. گزارشاتی که در این زمینه ارائه شده و ادعاهایی که می‌شود زیاد قابل استناد نیستند. من از مسئول سازمان بهشت زهرا در این زمینه سوال کردم و پرسیدم آیا تعداد مرگ‌ها افزایش داشته است که گفتند تعداد مرگ‌ها در طول سال ثابت است و از دی ماه به بعد افزایش می‌یابد.

هاشمی ادامه داد: مسئول سازمان بهشت زهرا می‌گفتند مثلا ما روزانه بین 140 تا 150 فوتی داریم که در این فصل به 200 نفر افزایش می‌یابد، اما آمارها نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده‌اند. بنابراین این یعنی ما باید نگران آلودگی هوا باشیم و برای بهبود آن تلاش کنیم. اما با این موضوع به صورت ابزاری برخورد نکنید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش مراجعات به اورژانس به دلیل آلودگی هوا گفت: این طور نیست که مراجعه به اورژانس 20 تا 30 درصد افزایش داشته باشد. در این موضوع که هوای آلوده منجر به بیماری می‌شود، تردیدی وجود ندارد. باز هم در این موضوع که آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی به ویژه آسم را تشدید می‌کند، تردیدی نیست اما از طرف دیگر باید در ذکر آمار دقت کنیم؛ چرا که مردم به مرور زمان بی‌اعتماد می‌شوند. بنابراین نباید ذهنیات و حدسیات خود را به عنوان آمار قطعی اعلام کنیم. من آنچه را که اطلاع دارم از سوی سازمان بهشت زهرا و اورژانس ها و آمار مرگ و میرهای بهشت زهرا نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است که ممکن است دلیل آن مراقبت مردم باشد.

وی افزود: در این خرابکاری همه مسئولند و نقش دارند و باید متناسب با نقشی که بر عهده دارند، راه آمده را بازگردند و نقش خود را ایفا کنند.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره لزوم تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا گفت: مهم این است که همیشه سلامت مردم در سرلوحه برنامه‌ها باشد. با دستوری که رئیس جمهور دادند هر زمانی که نیاز باشد هم سازمان محیط زیست و در راس آنها استانداری تهران و وزارت بهداشت با همین دستور تصمیم گیری می‌کنند تا از سلامتی مردم مراقبت شود، اما باید به جهات دیگر موضوع نیز توجه شود؛ چرا که زمانی که یک روز را تعطیل می‌کنیم این طور نیست که مردم از قبل پیش بینی‌هایی کرده باشند. بنابراین باید همه جهات را در نظر بگیریم تا مردم آسیب روحی، روانی، جسمی و غیره نبینند و در مجموع به گونه‌ای تدبیر شود که آسیبی به مردم وارد نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محکوم به زندگی در تهران IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    پس چرا کاری نمی کنند؟
  • جمشید IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    من توانایی حل مشکل الودگی تمام شهر های الوده را دارم.ایا کسی هست که صادقانه حمایت کنه؟لطفا کامنت بذارین مخصوصا مسّولین.
  • م IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    چه عجب وزیر بهداشت طبق معمول نخواست قبول نکنه که آلودگی هوا وجود نداره ,و با بی خیالی از کنار این موضوع هم نگذشت .احتمالا دیگه راهی نداشت که این خبر را هم کذب بدانه و منکر بشه !!
  • مینا IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    خدا میدونه کی قراره آلودگی هوای تهران رو بررسی کنند . این موضوعی هستش که سالهاست با آن درگیریم و هر سال توی اوج آلودگی از بررسی و پیگیر ی صحبت میشه بعد با اولین باد یا باران از یادشون می ره . دلم به حال کودکانی می سوزه که از این الودگی ها بیشترین آسیب رو میبینن
  • حسین IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام دراین که مسئولین دراین امرکوتاهی می کنند شکی نیست ولی چرا مردم دلشان به حال خودشان نمی سوزد چرا هنوز هم ماشینهای تک سرنشین داخل خیابانها جولان میدهد وقتی که خودمان دلمان به حال خودمان نمی سوزد ازمسئولین چه انتظاری داریم اگرچندروز ماشین خودمان را بیرون نیاوریم چه اتفاقی می افتد فقط همه ما یاد گرفته ایم غر بزنیم
  • جمشید. IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    عکس این اقا پلیسه مربوط به کشور چینه.