۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸
کد خبر: 331460

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: به طور قطع و یقین وحدت اسلامی اساسی ترین و مهمترین نیاز واقعی امروز دنیای اسلام است. وحدت و برادری بین مسلمانان جزو مبانی دین مبین اسلام می باشد.

بهترین مومنان کیست؟

به گزارش قدس انلاین، در دستورات اجتماعی اسلام بدون استثنا در هر موردی که به نحوی برای مسلمانان الزام‌آور است، هدف نهایی آن ایجاد محبت و الفت و برادری و اتحاد میان مسلمانان است و بطور کلی هر عملی یا صفتی که به نحوی در اسلام منع شده، برای جلو گیری از اختلاف و در گیری و نزاع میان مسلمانان است. لذا باید همگان بدانند که بزرگ‌ترین عامل عزت و سرافرازی امت‌های پیشین انسجام وحدت مسلمین بوده و بالا‌ترین عامل شکست و ذلت و سقوط ایشان تفرقه و اختلاف می‌باشد. از این رو حفظ وحدت یکی از مهم ترین توصیه های ائمه اطهار (ع) بوده است، چنانکه امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اللّه إِصلاحٌ بَينَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَ تَقارُبٌ بَينَهُم إِذا تَباعَدوا؛ ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدایی، صدقه ایست که خداوند آن را دوست دارد. همچنین می فرمایند:إِنَّمـَا الْمـُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ بَنُو أَبٍ وَ أُمٍّ وَ إِذَا ضَرَبَ عَلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ عِرْقٌ سَهِرَ لَهُ الْآخَرُونَ مؤمنان، با یکدیگر برادرند و همگی فرزندان یک پدر و مادر و چون رگ یکی از آنان زده شود (مصیبتی بر او وارد شود) دیگران در غم او خوابشان نمی برد. نیز اشاره داشته اند: تَواصلوا وَ تَباروا وَ تَراحموا وَ کُونوا إخوَة أبرَارا کَما أَمرکُم الله عزَ وَ جَل؛ همانا خدای عزوجل به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید.

در این راستا نبی مکرم اسلام بیان داشته اند: ألمُؤمنون إخوَة تَتکافُؤ دَماؤهُم وَ هُم یَد عَلی من سَواهُم؛ مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یکپارچه اند. همچنین مسلم آورده است که حضرت محمد (ص) فرموده اند: الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ الْمَرْصُوصِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا؛ مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می بخشند .نیز می فرمایند: خَیر المُؤمنین من کانَ مألفة للمُؤمنین وَ لا خَیر فیمَن لایألف وَ لایؤلَف؛ بهترین مؤمنان، کسی است که محور الفت و وحدت مؤمنان باشد، مومنی که انس نگیرد و با دیگران مأنوس نشود خیری ندارد.

منایع:

1-کلینی، کافی، ج 1: 404؛ ج 2: 165، 209.

2-حرعاملی، وسایل الشیعه، ج 8: 552.

3-مسلم، صحیح مسلم، ج 4: 1999.

4-علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 71: 393.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.