عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ درآمدهای نفت در لایحه بودجه ۹۵ بیش برآورد دارد و باید کاهش یابد، زیرا تحقق آن امکان‌پذیر نیست.

بیش برآورد درآمد نفتی در بودجه ۹۵/ بودجه امسال کسری ۵۰ هزار میلیاردی دارد

به گزارش قدس آنلاین، ایرج ندیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بودجه کشور اظهار داشت: در حال حاضر قیمت نفت به کمتر از 30 دلار رسیده و البته یک راه حل ساده می‌توان برای بودجه تصور کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه می‌توان فارغ از قیمت نفت به یک رقم کلی از درآمدهای نفتی در بودجه پیش‌بینی کرد، یادآور شد: دیگر با این وجود کاری به محاسبات و قیمت نداریم و روی اعداد کلی و درآمد کلان متمرکز می‌شویم، تا بر این اساس تصمیم‌گیری شود.

این نماینده مجلس با ابراز نگرانی از اینکه قطعاً کاهش قیمت نفت رو تحقق برنامه‌ها تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: آن زمان که رقم منابع عمومی بودجه 236 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد، این نگرانی و عدم تحقق منابع وجود داشت.

وی تاکید کرد: هزینه‌های جاری اجتناب ناپذیر بوده و عملاً کسری بودجه متوجه اعتبارات عمرانی است، به همین دلیل سعی شد در بودجه سال جاری اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی برای این منظور در نظر گرفته شود.

به گفته ندیمی در خوش‌بینانه‌ترین حالت از کل منابع عمومی 236 هزار میلیارد تومانی بالغ بر 184 هزار میلیارد تومان تا پایان سال امکان تحقق دارد، بنابراین درآمد دولت حدود 50 هزار میلیارد تومان با کسری مواجه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این حالت دولت برای جبران اعتبار بخش‌ها جابجایی در ردیف اعتبارات انجام می‌دهد، تا بتواند عوارض ناشی از کسری بودجه را جبران کند.

این نماینده مجلس در مورد درآمدهای مالیات نیز گفت: در بودجه سال جاری حدود 90 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات به همراه مالیات ارزش افزوده و درآمدهای گمرکی متصور شد که در پیشنهاد دولت برای سال آینده این رقم 85 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین با کاهش این منابع روبرو هستیم، در صورتی که امیدواریم بتوان اثر مثبت اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم را در سال آینده ببینیم.

وی با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه سال 95 بالغ بر 66 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش‌بینی کرده است، ادامه داد: با توجه به اوضاع بازارهای جهانی نفت به نظر می‌رسد، باید رقمی بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.