رییس مجلس شورای اسلامی ثبت نام تعداد زیاد کاندیدا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را نشان دهنده احساس هم‌سرنوشتی و نشاط لازم در مردم دانست.

نظر لاریجانی درباره تعداد زیاد کاندیداهای مجلس و خبرگان

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در دومین همایش قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران اظهار کرد: شرایط انتخابات را در پیش داریم که معمولا در این شرایط نوعی ولوله سیاسی به وجود می‌آید و باید آدابی برای آن وجود داشته باشد زیرا انتخابات برای یک کشور مردم‌سالار امر مبارکی است.

وی افزود: چرا باید در زمان انتخابات نگرانی در کشور وجود داشته باشد که مشکل امنیتی به وجود نیاید؟ در حالی که اگر شفافیت باشد و همه احساس کنند از پشتیبانی قانونی برخوردارند اضطرابی وجود نخواهد داشت؛ به ویژه اگر احساس کنند رقابت‌ها مطابق قانون است؛ لذا افراد چه در زمان بررسی شرایط و چه در زمان تبلیغات نباید از قانون عدول کنند و فضای کشور را تخریب کنند؛ چرا که در این صورت سایش‌های سیاسی به وجود می‌آید.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش قوه قضاییه در حل مناقشات انتخاباتی تصریح کرد: مهم‌ترین مساله در این زمینه همبستگی ملی است. ما باید ظرفیت‌ انتخابات را به این سمت ببریم که همبستگی ملی را افزایش دهیم. چه کسانی که کاندیدا هستند باید این ظرفیت را در خود به وجود بیاورند و چه بخش‌های اجرایی و نظارتی باید با عقلانیتی کار را دنبال کنند که به همبستگی ملی کمک شود. قوه قضاییه هم باید این فضا را به وجود بیاورد تا اگر کسی تخلفی می‌کند یا ضوابط قانونی را زیر پا می‌گذارد بداند که قوه قضاییه مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه دخالت در انتخابات باید مطابق قانون باشد افزود: در همه موارد قوه قضاییه باید مراقبت لازم را داشته باشد. ما امیدواریم با تجربیاتی که در کشور وجود دارد انتخاباتی پرثمر، پرشکوه و سرنوشت‌ساز در پیش داشته باشیم.

رییس مجلس با اشاره به ثبت نام تعداد زیاد کاندیدا برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اقبالی که مردم در نام نویسی برای انتخابات این مجالس نشان دادند بیانگر این است که نشاط و انگیزه لازم را دارند و نسبت به یکدیگر احساس هم‌سرنوشتی می کنند که از این جهت حضور چشمگیر مردم قابل تقدیر است و ما امیدواریم مسیر برای برگزاری یک انتخابات پرشور هموار شود.

غرب در اجرای برجام هم دنبال شیطنت است

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: این شرایط اقتضا دارد که رفتار ما آداب دیگری داشته باشد. ما از نظر بین‌المللی درگیر مساله اتمی بودیم و مسایل حقوق بشر و مشکلات دیگری برای ما به وجود آورده بودند که با تلاش آگاهانه و همراه با دقت مسیر هسته‌ای وارد مرحله دیگری شد و از بازی که آن‌ها 12 سال در آورده بودند وارد شرایط جدیدی شدیم.

وی با اشاره به توافق برجام نیز گفت: سند اخیر منافع ملی را از جهاتی تامین می‌کند. هم دانش هسته‌ای باقی می‌ماند، هم راه برای تحقیق و توسعه هست و هم تحریم‌ها برداشته می‌شود. این اهداف کلان در سند وجود دارد اما طبیعتا شیطنت غربی‌ها پایان نمی‌پذیرد و آن‌ها در اجرای برجام هم دنبال شیطنت هستند.

جدای از خصومت‌ها و رقابت‌های کودکانه در منطقه باید به پدیده تروریسم توجه کرد

لاریجانی با بیان اینکه غربی‌ها اقداماتی انجام داده‌اند که با روح برجام سازگار نیست گفت: ما باید مراقب باشیم که در اجرا آن‌ها راه دیگری نروند. اخیرا آن‌ها نامه‌ای نوشتند که به خاطر دعاوی من درآوردی اموال ایران را بلوکه کنند که این نوعی سرقت است که ما باید در ایران برای تلافی آن بیندیشیم. اما این‌ها نشان میدهد چالش‌های بین المللی ما هنوز وجود دارد و مسایل بین المللی جنس داغ دارد و باید به آن توجه جدی صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط منطقه نیز خاطرنشان کرد: هیچ وقت منطقه اینقدر آشفته نبوده است. اکثر کشورهای اسلامی درگیر هستند و جدای از خصومت‌ها و رقابت‌های کودکانه در منطقه باید به پدیده تروریسم توجه کرد که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد کرده و ناامنی را در منطقه به اوج رسانده است.

لاریجانی ادامه داد: ما شاهد گروه متحجری هستیم که هم آبروی اسلام را می برد و هم برای امت اسلامی ناامنی به وجود می‌آورد. ایران در سال‌های گذشته با پدیده تروریسم بهترین مبارزه را انجام داده، ما در عراق و سوریه مقابل تروریست‌ها ایستادیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور نیز یادآور شد: شاید امسال سخت‌ترین سال از این نظر بود. تلاش شد تورم کنترل شود اما ما با سقوط جدی قیمت نفت به زیر 30 دلار مواجه هستیم و چون برجام هم هنوز اجرایی نشده شرایط اقتصادی تغییر نکرده و با فشار مواجه شده‌ایم. البته مشکلات اقتصادی ما موضوعات ریشه‌داری دارد. از جمله اینکه در بیش از سه دهه پس از انقلاب رشد اقتصادی ما به طور متوسط 3 درصد بوده و این برای کشوری که می‌خواهد روی پای خود بایستد سهم خوبی نیست.

لاریجانی ادامه داد: همچنین تورم در کشور همیشه دو رقمی بوده پس فقط تحریم‌ها دخیل نبوده زیرا زمانی که تحریم وجود نداشته هم تحریم دو رقمی بوده است. پس مشکلات ما ساختاری است. همچنین بیکاری هم نرخ بالایی دارد و تورم هم اگرچه کنترل شده اما هنوز بالاست و شرایط سختی را شاهد هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با اجرای برجام شرایط اقتصادی در سال آینده بهتر خواهد شد گفت: در این صورت ما از نرخ رشد بهتری برخوردار می شویم اما برای بیرون آمدن از این وضعیت نیازمند مجاهدت هستیم و مجموع این شرایط اقتضا می کند که در کشور همبستگی ملی را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت روانی در کشور ادامه داد: اگر مردم امیدوار باشند، احساس یکرنگی کنند و آرامش روانی داشته باشند امنیت روانی هم حاصل می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها و قوه قضاییه اهمیت زیادی دارند. به ویژه قوه قضاییه که مظهری از اقتدار کشور است و مردم باید به آن تکیه کنند و احساس کنند قوه قضاییه واقعا عدلیه است و هر جا ستمی شود آن‌ها جلوی ستم را می‌گیرند. رسانه‌ها هم باید توجه کنند که تخریب قوه قضاییه می تواند این آرامش روانی را به هم بزند. البته اصل مهم رفتار قوه قضاییه است اما دیگران هم باید ملاحظه قوه قضاییه را داشته باشند.

لاریجانی افزود: مثلا اگر یک مجرم را مجازات می کنید به گونه‌ای باید رفتار کنید و رسانه‌ها باید به گونه‌ای کمک کنند که صد رفتار دیگر رخ ندهد. اما گاهی طول مدت رسیدگی اینقدر زیاد است که اثرش را از بین می‌برد. من توصیه می کنم اگر می خواهید امنیت اجتماعی به وجود بیاورید باید جوری رفتار کنید که بازدارنده باشد. رادیو و تلویزیون و بخش های دیگر هم باید کمک کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به امنیت اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: ما حتما موافق برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی هستیم. این مفاسد هم از دو جنس هستند. یکی مفاسد خرد و دیگری موارد درشت که ممکن است عناصر قدرتمند در آن نقش داشته باشند. اشاعه مفاسد در بخش های مختلف هم خیلی مهم است. اخیرا هم قانون پیشگیری از جرم ابلاغ شده است. ما معتقدیم اگر جرایم اقتصادی فراگیر شود مبارزه با آن سخت خواهد شد. در واقع قصد ما از مبارزه با مفاسد این است که فعالان اقتصادی احساس امنیت کنند. قوه قضاییه باید از سرمایه گذاران صیانت کنند تا این‌ها سرمایه گذاری کنند و ایجاد شغل کنند. اگر این فرهنگ ایجاد شود امنیت اقتصادی به وجود می‌آید و این‌ها می تواند به همبستگی ملی کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش با تاکید بر لزوم اعمال اصلاحاتی برای کاهش جرایم گفت: ما دچار تورمی در این زمینه هستیم که احتیاج به تجدید نظر دارد؛ مثلا قانون مبارزه با مواد مخدر که دو دهه است با آن کار کنیم الان وقت خوبی برای ارزیابی است که آیا احتیاج است نگاه دیگری به این موضوع داشته باشیم؟ به ویژه که در صحنه بین المللی نگاه به مبارزه با مواد مخدر تفاوت هایی کرده است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نگاه قوه قضاییه در تدوین قوانین مربوطه تصریح کرد: البته دوستانی که در کمیسیون حقوقی مجلس هستند دوستان شما هستند و به کارشان آشنا هستند. ما در تدوین قوانین مهم مثل قانون مجازات اسلامی معمولا از بضاعت فکری قوه قضاییه حداکثر استفاده را می کنیم.

لاریجانی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای دستگاه قضا گفت: همه بخش‌ها با این مشکل مواجه هستند و از این جهت وضع شما بهتر است. به هر حال وقتی بنیه اقتصادی کشور در کلان ضعیف باشد خیلی از بخش‌ها دچار مشکل می‌شوند. متاسفانه وضعیت اقتصادی ما به نحوی است که قدرت مانور و ابتکار سلب می‌شود.

وی اظهار کرد: روش اداره کشور و دستورالعمل ها اینقدر انبوه است که بخش دیوانی بزرگ می‌شود و مانع رونق و تولید می شود و این علاج جدی نیاز دارد. حتی در قوه قضاییه هم این مساله صادق است. ما در چنین شرایطی درآمد نفت و مالیات را صرف بودجه جاری می کنیم که این سیکل غلطی است زیرا اقتصاد مقاومتی این است که موانع از پیش پای تولید و سرمایه گذاری برداشته شود و با سیستم دیوانی متورم مجال این کار وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.