سیاست/ طیبه مروت: مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست علی لاریجانی درحالی آغاز به کار کرد که داوطلبان آزمون دکتری دانشگاه ها منتظر خبر مصوبه مجلس بودند. اخطارهای نمایندگان به وضعیت هوای آلوده و نیز سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر موضوعاتی بود که در خانه ملت مورد بررسی قرارگرفت.

نمایندگان نگران «نفس» مردم ؛ تکلیف هوای آلوده را مشخص کنید

 تعیین تکلیف پذیرش دانشجوی دکتری
نمایندگان ملت با تصویب طرح یک فوریت سنجش و پذیرش دانشجو درمقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تعیین را تعیین کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی«قدس» براساس مصوبه نمایندگان، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکترای ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های«آموزشی و پژوهشی» و «پژوهش محور» انجام می‌شود.
نمایندگان مجلس در تبصره یک ماده نیز مصوبه کردند برگزاری آزمونهای متمرکز زیر نظر هر یک از وزارت علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش و مرکز سنجش وزارت بهداشت برگزار می‌شود. براساس این مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند از ظرفیت دانشگاههای کشور اعم استفاده کند. در جریان بررسی این طرح ماده الحاقی مربوط به سهمیه‌های مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز به تشخیص رئیس مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع شد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

 تکلیف «نفس» مردم را مشخص کنید
 روزگذشته نمایندگان مردم، موضوع آلودگی هوا را به عنوان یکی از مهمترین مسایل مبتلابه مردم مورد توجه قرار دادند.
نماینده مردم لنگرود در اخطاری گفت: آلودگی هوا به مردم آسیب وارد می‌کند دولت نیز لایحه هوای پاک را ارائه داده و بررسی آن در کمیسیون کشاورزی به پایان رسیده است.
 مهرداد لاهوتی اظهار داشت: با توجه به فشردگی کار در این مجلس به بررسی این لایحه نمی‌رسیم. درخواست من این است که این مساله به صورت اصل 85 بررسی شود تا مردم از این آلودگی که دارند از آن رنج می‌برند نجات پیدا کنند.   این نماینده مجلس از تصمیمات نادرست مجلس در این زمینه انتقاد کرد و افزود: زمان معاینه فنی اتومبیل‌ها دو سال بود که ما در این مجلس کار بدی کردیم و آن را به 5 سال افزایش دادیم.

 حداقل مدارس را تعطیل کنید
مهرداد بذرپاش، دیگر نماینده ای بود که بازهم آلودگی هوا را موضوع اخطار خود قرار داد. او گفت: چرا در شرایط فعلی و در این حجم از هوای آلوده دولت اصراری برای تعطیل نکردن مدارس دارد؟ وی با اشاره به دستور کار مجلس، گفت: به نظر بنده امروز رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران، مشهد، تبریز و حتی شیراز موضوع مهمی است که ما به عنوان مجلس نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در شرایطی که مسؤولان مربوطه مشغول کارهای دیگری هستند و انگار می‌خواهند تا پایان عمر چهارساله دولت تقصیر کارها را به گردن دولت قبل بیندازند باز هم شاهد تعطیل نکردن مدارس در این هوای آلوده هستیم. کار دیگری که نمی‌توانیم بکنیم، حداقل مدارس را تعطیل کنیم.

 وزیر کار نماینده بجنورد را قانع کرد
وزیر تعاون، کار و رفاه که برای پاسخ به سوال موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد میهمان مجلس بود، گفت: مجلس کمیته‌ای برای مبارزه با فقر و افزایش رفاه تعیین کند. علی ربیعی اظهار داشت:‌ ما با شرایطی مواجه هستیم که به رغم سیاست گذاری‌های دولت یازدهم منابع از قبل مصرف و پیش خور شده است و لازم است در این شرایط با کمک نمایندگان در برنامه ششم تدابیر لازم را بیندیشیم.
وی افزود:‌ با لغو تحریم‌ها و افزایش اعتماد به سرمایه‌گذاران، دولت در حال ایجاد زمینه سرمایه گذاری جدید است و باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت معضل بیکاری را حل کند. ربیعی همچنین گفت: دو ابزار مهم ایجاد اشتغال که بودجه عمرانی و تسهیلات بانکی هستند تضعیف شده‌اند.
وزیر کار در ادامه با اشاره به سوال مطروحه از سوی نماینده بجنورد گفت:‌در این سوال سه مساله اصلی وجود دارد و هر سه جزء مهمترین مسائل هستند و باید پیرامون آن به وحدت نظری و عملی برسیم، از جمله این موارد بیکاری، فقر ، رفاه اجتماعی و سرمایه‌گذاری صندوق‌هاست.
وزیر کار؛ تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه و بعد از استماع اظهارات ثروتی گفت: دولت در شرایطی اقتصاد را در دست گرفت که وضعیت بانکها و یارانه‌ها و اقتصاد مطلوب نبود و اعتماد در این عرصه از دست رفته بود و برای خروج از رکود تورمی انباشته شده نیازمند ائتلاف ملی و کار همه جانبه هستیم.  نماینده بجنورد از توضیحات ربیعی قانع شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.