مهناز خجسته‌نیا: بعد از شنیدن قصه تکراری تعطیلی مدارس در تهران به دلیل آلودگی هوا، حالا قبح اعلام‌این خبر برای کلانشهر مشهد نیز شکسته شده است و شهروندان مشهدی متوجه‌این حقیقت تلخ شده اند که دیگر فقط تهران نیست که به دلیل هوای ناسالم به تعطیلی کشیده می‌شود و خطر‌این آلودگی مشهدی‌ها را نیز تهدید می‌کند.

 دیگر فقط هوای تهران آلوده نیست

این روزها مردم مشهد در هوایی تنفس می‌کنند که کیفیت آلودگی آن به حدود 175 «پی سی‌ای» رسیده و در شرایط نزدیک به اضطرار قرار گرفته است.
گواه‌این ادعا نیز آمار مرگ و میر 298 مشهدی است که بر اثر مشکلات تنفسی در آبان و آذر ما امسال فوت شدند.
این‌که روزانه 6 نفر قربانی آلودگی هوا می‌شوند، در حالی اتفاق افتاده است که هنوز سرمای زمستان خودنمایی نکرده و طبیعتاً طی روزهای آینده احتمال کاهش دما و بروز پدیده وارونگی هوا بسیار بالاست.
این هشدار باید در حدی جدی گرفته شود که مطمئناً با شرایط فعلی، امسال نیز وضعیت هوای مشهد چندان بهتر از سال قبل نخواهد بود و حتی میزان آلودگی هوا افزایش یافته است مگر آن که در کنار اقدام سریع مسؤولان و اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد، شهروندان نیز حساسیت بیشتری نسبت به‌این اصل داشته باشند که «پیشگیری بهتر از درمان است.»

 زندگی غیرممکن بدون هوا
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در‌این خصوص به گزارشگر ما می‌گوید: کیفیت هوا یکی از فاکتورهای اساسی در سلامت است چراکه بدن، بدون غذا چند روز می‌تواند تحمل کند، اما ما بدون هوا بیشتر از چند دقیقه نمی توانیم زندگی کنیم.
حسنی نقش وسایل نقلیه عمومی را در آلودگی هوا بسیار مؤثر می‌داند و می‌افزاید: برای‌اینکه ما آلودگی هوا را کاهش دهیم، چند کار باید انجام دهیم. یکی از آن‌ها استفاده از سوخت مناسب در کنار استفاده از وسیله نقلیه مناسب است تا کمترین میزان آلایندگی را در خروج از اگزوز خودروها داشته باشیم.
به گفته وی بحث استاندارد سوخت و استاندارد وسیله نقلیه هم در کنار سایر مسایل دارای اهمیت است، چراکه در استاندارد سازی‌این عوامل هنوز با نقطه‌ایده آل فاصله زیادی داریم.
این کارشناس بهداشت محیط می‌افزاید: متأسفانه در حال حاضر در هیچ یک از جایگاه‌های مشهد، سوخت با استاندارد یوروی چهار و پنج توزیع نمی شود.
وی با انتقاد از ناکافی بودن میزان سوخت گازوئیل کم گوگرد برای مصارف خودروهای دیزلی نیز اظهار می‌دارد:‌این مشکل هم باید مورد توجه مسؤولان قرار بگیرد تا بتوانیم از افزایش میزان آلودگی هوای مشهد جلوگیری کنیم.
حسنی توجه به مدیریت شهری، توسعه فضای سبز شهری و اهمیت معاینه فنی خودرو را برای کاهش آلودگی هوای مشهد مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: در غیر‌این صورت ما هم سوخت بیشتری مصرف می‌کنیم و هم هزینه‌های آلایندگی بیشتری می‌پردازیم.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان‌اینکه در فصل زمستان چون بحث وارونگی هوا را داریم، میزان آلاینده‌ها بیشتر می‌شود و امکان انتقال آلاینده به بالا کمتر صورت می‌گیرد، می‌افزاید: بنابراین به مردم مشهد و بویژه گروه‌های در معرض آسیب از جمله بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان توصیه می‌شود، از تردد غیر ضروری در هوای آلوده خودداری کنند. به گفته وی کودکان و افراد سالخورده نیز حتماً باید از وسایل حفاظت تنفسی(ماسک) مورد تأیید وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.
وی با بیان‌اینکه ماسک‌های پزشکی تأثیر چندانی در تصفیه آلودگی هوا ندارند و فقط برای جلوگیری از انتقال آلودگی به بیمار می‌باشد، می‌افزاید: توصیه کارشناسان استفاده از ماسک‌های P1 و P2 است، چراکه‌این ماسک‌ها نمدی، مانند سوپاپ عمل می‌کنند و کارایی آنها به‌این شکل است که ذرات معلق هوا را می‌گیرند و هوای تنفس شده از سوراخ‌ها خارج می‌شود.
این کارشناس بهداشت محیط، آثار کوتاه مدت آلودگی هوا را سوزش چشم، سردرد و خستگی مفرط اعلام می‌کند و می‌گوید: در بلند مدت نیز آلودگی هوا منجر به بروز بیماری آسم، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. به گفته مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کودکان نیز به دلیل‌اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان به طور کامل تکامل نیافته در مواجه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می‌شوند.  

 از کارافتادگی تهویه‌های طبیعی  
 دكتر حبيبي نوخندان، عضو هیأت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی و مدير كل هواشناسي خراسان رضوي نیز در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: در آلودگی هوا عوامل متعددی نقش دارند که هر کدام دارای سهمی هستند.
وی تعداد خودروها، میزان و نوع سوخت خودروها،‌ایام خاص سال و هفته، تراکم جمعیت در واحد سطح، جای خالی سوخت برقی به جای فسیلی را از جمله دلایل آلودگی هوا برمی‌شمارد و می‌افزاید:‌ این در حالی است که در کشور انگلستان سه تا چهار برابر تعداد خودروهای ما خودرو تردد می‌کند، اما آلودگی آنجا به اندازه آلودگی شهرهای ما نیست، چون هم وسایل حمل و نقل عمومی پاک زیادی وجود دارد وهم متروهای برقی دارند وفرهنگ دوچرخه سواری گسترش پیدا کرده است.
وی در کنار همه عوامل انسانی، عوامل طبیعی را هم در بروز آلودگی هوا موثر می‌داند و اظهار می‌دارد:‌این عوامل نیز تشدید کننده آلودگی هوا هستند، چون همانند کولر و تهویه طبیعی عمل می‌کنند که در صورت بروز مشکل از کار می‌افتند.
این کارشناس هواشناسی، کوه‌ها را یکی از‌این عوامل برمی شمارد و اظهار می‌دارد: یکی از مزایای کوه‌ها‌این است که ما با وجود آن‌ها تفاوت ورودی در تابش نور خورشید و وزش باد را شاهد هستیم، اما متأسفانه ساخت و سازهای بلند مرتبه مانع عملکرد طبیعی کوه‌ها می‌شوند و امکان انتقال آلودگی را از سطح شهر به پیرامون کم می‌کنند.
حبیبی نسبت به بروز شرایط پایداری در چند روز اخیر هشدار می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند از روز چهارشنبه شاهد شرایط ناپایدار برای جو باشیم.
مدير كل هواشناسي خراسان رضوي در عین حال معتقد است: باید اصل «پیشگیری قبل از درمان» را رعایت کنیم تا بتوانیم وقایع نوپدید را درمان کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.