تشدید آلودگی هوای این روزها در استان البرز باعث شد داستان غم انگیز آلودگی هوای البرز جوان را مرور کنیم.

آسمان کرج سیاه است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، یش از یک هفته از اکران فیلم غم‌انگیز آلودگی هوا در البرز به‌ویژه شهرهای صنعتی این استان می‌گذرد. مسئولان برای کاهش آلودگی و غلظت آلاینده‌ها در آسمان البرز جوان مدارس را تعطیل کردند و با اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی کلان‌شهر کرج، شهروندانی که هرروز صبح با ماسکی به‌صورت راهی محل کار می‌شدند را امید به‌روزهای پاکی دادند که در حال حاضر تبدیل به آرزویی محال شده است.

شنبه هفته گذشته پس از تشدید آلودگی هوا در البرز کارگروه کاهش آلودگی تشکیل جلسه داد و  پس از بررسی وضعیت هوا و پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی و محیط‌زیست استان البرز اعلام شد مدارس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مورخ ۲۹ و ۳۰ آذرماه تعطیل شود.

داستان تلخ آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی به اینجا ختم نشد. یکم دی‌ماه جاری مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی و مهدهای کودک نیز تعطیل اعلام شد و از شهروندانی که با مشکل قلبی و ریوی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین سالمندان و کودکان خواسته شد از فعالیت طولانی خارج از منزل خودداری کنند.

دوم دی‌ماه جاری احسان نصیری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از اعلام اداره کل هواشناسی استان مبنی بر آلودگی بیش‌ازحد هوا و تعطیلی مدارس، جمعیت هلال‌احمر استان البرز شش پایگاه سلامت در استان و شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس برپا کرد.

نصیری در ادامه بیان کرد: امدادگران در این پایگاه‌ها پس از ۲ روز فعالیت، ۱۴ هزار ماسک میان شهروندان توزیع کردند و به ۶۲۰ نفر خدمات امدادی همچون سنجش فشارخون ارائه شد.

تاثیر اخبار انتخابات بر اخبار آلودگی هوا

منصور رحمانیان دوم دی‌ماه جاری در گفتگو با مهر حاکم بودن جو پایدار در استان را باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها در کلان‌شهر کرج دانست و گفت: به همین منظور به شهروندان توصیه می‌شود برای تردد، از وسايل نقليه عمومی استفاده و از ترددهای غيرضروری و فعاليت در سطح شهر پرهيز کنند.

سوم دی‌ماه مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز در گفتگو با مهر در پی تشدید دوباره آلودگی هوا، کیفیت هوای شهرستان کرج و فردیس را برای همه گروه‌ها ناسالم اعلام کرد.

حسین محمدی سوم دی‌ماه جاری شاخص کیفیت هوای شهرستان‌های کرج، فردیس، ساوجبلاغ و نظرآباد را به ترتیب ۱۵۲، ۱۵۲، ۱۳۵، و ۱۴۸ اعلام کرد و همین اعداد و ارقام ارائه شده ناسالم بودن هوا را برای بار دیگر گوشزد کرد.

محمدی کیفیت هوای شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد را سوم دی‌ماه جاری برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام کرد تا بار دیگر داستان غم‌انگیز آلودگی هوای البرز، درمانده از همه چاره‌ها نقل محافل شود.

انتشار اخبار کیفیت هوای البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه جاری تحت تأثیر اخبار انتخاباتی قرار گرفت به‌طوری‌که این دو روز کمتر رسانه‌ای به اخبار آلودگی هوا پرداخت.

امروز، هفتم دی‌ماه باز برای چندمین روز متوالی کیفیت هوای شهرستان کرج در نمودار شاخص کیفیت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز بر روی عدد ۱۲۲ قرار گرفت تا دوباره کیفیت هوا برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار بگیرد.

تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها حق استان البرز است

همچنین کیفیت هوای امروز شهرستان نظرآباد در نمودار شاخص کیفیت با قرار گرفتن روی عدد ۱۳۳ نشان داد هوا همچنان برای گروه‌های حساس ناسالم است، اما آسمان شهرستان ساوجبلاغ پس از چندین روز آلودگی امروز نفس راحتی کشید و شاخص کیفیت هوای این شهرستان با قرار گرفتن روی عدد ۳۹ نشان از سالم بودن هوا دارد.

در ادامه مرور داستان غم‌انگیز آلودگی هوا در البرز باید به لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اشاره‌ کنیم، شورای عالی اداری و بازرسی کل کشور با استناد به قانون شش روز هفته و ۴۴ ساعت کاری، مصوبه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در استان البرز را لغو کرد.

داستان تشدید آلودگی هوا در البرز با لغو این مصوبه شدت بیشتری گرفت چرا که بار ۱۸ درصد ترافیک کشور بر دوش البرز و البرزنشینان سنگینی می‌کند.

به گفته سید حمید طهایی استاندار البرز شورای عالی اداری همان‌گونه که تهران را تعطیل کرده است باید چالش‌های زیست‌محیطی البرز در پی لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را موردبررسی قرار داده و این روز را در استان البرز تعطیل کند.

طهایی در گفتگو با مهر بر ضرورت توجه به چالش‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوای استان به‌واسطه صنعتی بودن تأکید کرده و گفته بود: تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها حق استان البرز است.

کاهش آلودگی هوا خواسته البرزنشینان از بانوی محیط زیست جهان

سرریز جمعیتی که روزهای پایانی هفته و تعطیلات برای رفتن به استان‌های شمالی از البرز می‌گذرند به افزایش آلودگی و کور شدن گِره‌های ترافیکی دامن زده است. این در حالی است که آمار و گزارش‌های اداره کل محیط‌زیست استان البرز در خصوص افزایش آلودگی هوا و ایجاد چالش‌های زیست‌محیطی دلیلی محکم برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌تواند باشد.

زمزمه‌های شنیده می‌شد که تعطیلی پنج شنبه‌ها در استان می‌تواند در حوزه اختیارات استان و استاندار باشد، برخی از مسئولان کشوری برای شانه خالی کردن از پاسخگویی به سوالات متعدد خبرنگاران در برخی محافل به این نکته اشاره کرده بودند استاندار البرز ۲۴ آذرماه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در استان در حوزه اختیار شما است یا خیر» گفته بود: خیر، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در حوزه اختیار استان و استاندار نیست در این خصوص با هیئت دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست مکاتبات متعددی انجام‌شده، امیدواریم به‌زودی مصوبه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در البرز ابلاغ و اجرایی شود.

در ادامه لازم است به گفتگوی خبرنگار مهر با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و معاون رئیس‌جمهور که در تاریخ ۱۶ آذر سال جاری انجام‌شده است اشاره‌ای کنیم. وی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در البرز و لزوم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گفته بود: نامه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که از سوی استاندار البرز به این سازمان ارسال‌شده است به هیئت دولت ارجاع داده شد.

ابتکار در ادامه بیان کرده بود: آمار و اطلاعاتی که در خصوص افزایش آلودگی هوا در پی لغو پنج‌شنبه‌ها در البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج ارائه‌شده است موردقبول است و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در البرز موافق است و در این زمینه کمک خواهد کرد.

در پایان باید گفت؛ پس از اظهار نظر ابتکار هنوز خبری از تعطیلی پنج شنبه‌ها در البرز به ویژه کلان‌شهر کرج نشده و شدت آلودگی هوا در البرز نفس این استان جوان را به شماره انداخته است وجود کارخانه‌های صنعتی بزرگ، حجم بالای ترافیک درون و برون‌شهری و لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث شده اجرای طرح زوج و فرد و همچنین تعطیلی مدارس کارساز نباشد و همچنان کیفیت هوا در نمودار شاخص کیفیت بالا و بالاتر رود و آسمان برخی شهرها به ویژه کرج در طول روز سیاه و سیاه تر به نظر برسد.

البرزنشینان چشم انتظار چاره ای از سوی بانوی محیط زیست جهان و دولت تدبیر و امید برای کاهش و در خوش بینانه ترین حالت ممکن رفع معضل آلودگی هوا هستند، حال این چاره کی اندیشیده شود خدا می داند و بس...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.