حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده پروردگار با پیام رهایی بخش خویش؛ نور حقانیت و عدل را بر قلب های جهانیان تاباند و اسلام را به عنوان تنها راه نجات بخش بشر در طول تاریخ جاودان ساخت.

حضرت محمد(ص)؛ تلالو رحمت و تجلی حقانیت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل با میلاد پربرکت حضرت محمد(ص) آسمان مکه نورباران شد. پدر ایشان عبدالله از بزرگان قریش و مادرشان، آمنه از بانوان پرهیزگار آن روزگار بود.
رسول اکرم(ص) به لقب هایی همچون امین، مصطفی، نبی الرحمه، رسول الله، خاتم النبیین، سید المرسلین، رسول اعظم، رسول اکرم، طه و یس مشهور بودند.
ویژگی های بی نظیر، صفات انسانی و اخلاق پسندیده پیامبر اسلام(ص)، سبب شد تا ایشان را «امین» لقب بدهند و به همین دلیل تمامی مردم، آن حضرت را «محمد امین» نامیدند.
پیامبر رحمت و مهربانی در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) از بانوان ثروتمند مکه ازدواج کردند، بانویی پرهیزگار که اموال خویش را به تهی دستان و فقیران می بخشید و پس از آن که حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین رسول خدا برگزیده شد، تمام دارایی خود را برای رشد و پیشرفت دین اسلام هزینه کرد.
حضرت محمد(ص) لحظه ای از یاد خدا غافل نبودند و همواره بیشتر وقت خویش را در غار حرا که در کوه های اطراف مکه قرار داشت، به راز و نیاز با پروردگار جهانیان می پرداختند تا آن که سرانجام در 27 رجب، نور رسالت بر محمد امین(ص) تابید و جبرییل(ع) فرستاده حق با پیام «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ...» به معنای بخوان! به نام پروردگارت که خلق کرد!، بر ایشان نازل شد و ایشان را به عنوان آخرین نبی برگزیدند تا با ابلاغ دین اسلام، بشر را از سردرگمی و جهالت برهانند و به سرمنزل مقصود و سعادت هدایت کنند.
رسول خدا(ص) زمانی رسالت پیامبری را عهده دار شدند که در عربستان خرافه پرستی، جهالت، شرک و بت پرستی رواج داشت، پس حضرت محمد(ص) ابتدا به دعوت پنهانی اسلام روی آوردند. نخستین افرادی که به دین اسلام ایمان آوردند، حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) بودند و تمام توان خویش را برای تعالی و گسترش آن به کار بستند. هنگامی که زمینه برای اعلام عمومی رسالت برای آن حضرت فراهم شد، ایشان همگان را به اسلام فراخواندند، که شمار بسیاری از مردم، این دین رهایی بخش را با اشتیاق فراوان پذیرفتند.
مشرکان و منافقان که با افزایش تعداد مسلمانان، منافع خویش را در خطر می دیدند، به مخالفت علنی با پیامبر اسلام برخاستند و تحریم اقتصادی، آزار و اذیت پیروانان حضرت محمد(ص) را در دستور کار خویش قرار دادند. در شرایطی که دشمنی های مشرکان به اوج خود رسید، پیامبر خاتم(ص) به فرمان خداوند از مکه هجرت کردند.
رسول اکرم(ص) در سال هایی که در مدینه بودند، پایه های حکومت اسلام را تقویت کردند و با انسجام و قدرتی که به خاطر همبستگی مسلمانان ایجاد شده بود در رمضان سال هشتم هجری قمری با یاران وفادارش بدون جنگ و خونریزی به مکه وارد شدند و آن شهر را فتح کردند.
سرانجام پیامبر گرامی اسلام (ص) در 63 سالگی و در 28 صفر 10 هجری قمری در مدینه منوره چشم از جهان فرو بستند و به دیار حق شتافتند.
سالروز میلاد حضرت محمد(ص) فرصتی مغتنم برای پرداختن به سیره و اخلاق آخرین فرستاده نور و حقیقت است؛ رسولی که پیام آور صلح و دوستی لقب گرفتند. ایشان همواره پیروان خویش را به اتحاد و همبستگی دعوت می کردند تا تمام جهانیان در کنار یکدیگر برای رسیدن به رستگاری حقیقی بکوشند و از آموزه های این دین الهی برای یافتن مسیر سعادت استفاده کنند.
حجت الاسلام «مصطفی پرتوی» مدرس حوزه و دانشگاه تهران در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت زاد روز پر خیر و برکت پیام آور خوبی ها و زیبایی ها، کامل کننده نیکویی ها، حضرت محمد مصطفی(ص) به تمامی مسلمانان جهان، گفت: به درستی میلاد رسول اکرم(ص) به عنوان روز اخلاق و مهرورزی نام گذاری شده است. پیامبر بزرگواری که دل های امت اسلامی به یاد و عشق ایشان طراوت پیدا می کند. قرآن، خاتم الانبیاء را با لقب هایی چون مومن، معلم، مبشر، ملایم، مهاجر، صابر، شاهد، حلیم و بردبار نام می برد. صفت هایی که نشان دهنده یک انسان و الگوی کامل محسوب می شود. قرآن کریم در آیه 21 سوره احزاب، پیامبر را الگویی نیکو برای مسلمانان برمی شمارد و پیروی از ایشان را برهمگان لازم می داند.
این مدرس دانشگاه، ولادت حضرت محمد(ص) را طلیعه رحمت الهی برای بشر دانست و یادآور شد: همان طور که در آیه 107 سوره انبیاء اشاره شده، پیامبر اکرم(ص) برای جهانیان یعنی کافر و مومن رحمت است. ایشان به دلیل نشر آیین و شریعت اسلام، موجب نجات همگان شده اند. اما از این سفره پربرکت رحمت، شماری بهره لازم را می برند و تعدادی به خاطر هوای نفسانی از آن محروم می مانند. مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان از ابن عباس نقل می کند که «حضرت محمد(ص)، پیامبر رحمت برای خوب و بد، مومن و کافر است.» ایشان برای مومن در دنیا و آخرت رحمت هستند و کافر را نیز در این دنیا از بلاها دور می سازند. خداوند متعال نیز در آیه 33 سوره انفال می فرماید: هیچ گاه مخالفان را عذاب نمی کند، تا زمانی که پیامبر(ص) در میان آنها هستند. این آیه به حضور پربرکت پیامبر می پردازد و نشان می دهد، وجود ایشان مانع از نازل شدن عذاب بر گناهکاران می شود.
این پژوهشگر مسائل دینی تربیت، تزکیه، تعلیم و هدایت انسان ها به راه مستقیم را نشانه رحمت رسول اکرم(ص) عنوان کرد و اظهار داشت: این رحمت تنها مختص مردمان آن دوره نیست و برای همه روزگاران است. در این ارتباط قرآن کریم در سوره جمعه آیه سوم، رسالت پیامبر اسلام(ص) را جهانی می داند که شامل تمام مردم از هر نژاد و اقلیمی می شود. قرآن کریم در بیان ویژگی های خاتم الانبیاء، ایشان را بر هدایت مردم بسیار کوشا معرفی می کند و در آیه 128سوره توبه می فرماید: «پیامبری برای شما فرستادیم که دشواری ها و سختی های شما بر او سخت است و بسیار اصرار دارد که ایمان بیاورید و با مومنان بسیار رئوف و رحیم است.»
وی پیامبر(ص) را دارای اخلاق و منش حسنه دانست و افزود: میلاد حضرت محمد(ص) روز اخلاق و مهرورزی است و تمام مسلمانان جهان و امت اسلامی باید از این الگو پیروی کنند و با استوار ساختن اخلاق و کرامت انسانی در زندگی خود، به سعادت حقیقی دست یابند. آیه 164 سوره آل عمران، وجود چنین پیامبری را منت خدا بر مومنان ارزیابی می کند که حتی پروردگار و فرشتگان نیز بر او صلوات و درود می فرستند. ویژگی های حضرت محمد(ص) به فرموده قرآن کریم نشان دهنده یک انسان کامل است. صفت هایی همچون رحمت، منزلت، سعه صدر، جهانی بودن رسالت و عصمت در وجود مبارک ایشان متبلور و متجلی شده است، پس می بایست، مسلمانان با تمام وجود از پیامبر(ص) اطاعت کنند.
مصطفی پرتوی، آیه هایی از قرآن و برخی روایت ها را بیانگر رسالت جهانی خاتم الانبیاء دانست و تصریح کرد: آیه 107 سوره انبیاء، پیامبر(ص) را رحمت برای تمام عالم می داند و این امر وظیفه ای سنگین بردوش حضرت محمد(ص) گذارده بود. همچنین در کتاب «کافی» جلد 2 صفحه 25 به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «پروردگار عالم پیامبر را برای تمام و همگان فرستاد.» دلایل تاریخی دیگری نیز مبنی بر جهانی بودن رسالت ایشان وجود دارد، از جمله فرستادن نماینده و سفیرانی به کشورهای اطراف همچون ایران، اردن، رم، حبشه، مصر و بحرین که برای ابلاغ پیام آزادی بخش اسلام به کشورهای مختلف جهان می رفتند.
این مدرس دانشگاه درباره چگونگی انجام این رسالت جهانی به وسیله رسول اکرم(ص)، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) با ایمان و اعتقاد به حقانیت رسالت خویش و با عبادت، توکل، تسبیح، نماز شب، طهارت، استقامت، پناه بردن به خدا، استغفار و دریافت وحی الهی موفق شدند تا به رسالت جهانی خویش جامه عمل بپوشانند. مقام معظم رهبری در پنجم بهمن 1384 خورشیدی درباره رسالت جهانی پیامبر(ص) فرمودند: «نبی مکرم اسلام انسان ها را ابتدا ساخت و پایه ها را تراشید و توانست این بنا را بر روی دوش آنها قرار دهد.» این انسان سازی دارای اهمیت است و حضرت محمد(ص) در طول سال های عمر پربرکت خویش در تمامی وقت ها، مقوله انسان سازی را فراموش نمی کردند.
وی در ادامه با بیان این که مسلمانان برای رسیدن به تمدن نوین و شریعت ناب اسلامی باید از اختلاف بپرهیزند، گفت: قرآن در آیه 46سوره انفال از امت اسلامی می خواهد: «... از خدا و رسولش اطاعت کنید و با هم نزاع نکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود و صبر پیشه کنید که پروردگار با صابران است.» پس امت اسلامی باید با حفظ وحدت، آستانه تحمل خود را بالا ببرند و صبر پیشه کنند و به هر بهانه ای اقدام به حرکت غیرمنطقی و غیرعقلانی نکنند، دین اسلام دین عقلانیت به شمار می رود و در اسلام آمده که یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت بهتر است.
مصطفی پرتوی با اشاره به این که در دین های دیگر نیز به وحدت و اتحاد میان مردم سفارش شده است، اظهار داشت: پروردگار در آیه 13 سوره شورا می فرماید: «آئینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم این بود که دین را بر پا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید. بر مشرکان گران است آنچه شما آن را به سوی آنها دعوت می کنید. خداوند هر فردی را بخواهد برمی گزیند و کسی را که به سوی او باز گردد هدایت می کند.» با توجه به این آیه، دین های دیگر هم بر پایه اتحاد بنا شده بودند.
این مدرس دانشگاه با بیان این که داشتن وحدت، آثار بسیار خوبی بر امت اسلامی دارد، یادآور شد: قدرت، عزت، تعاون، الطاف و امدادهای الهی از نتیجه های اتحاد است، بنابر تعبیر قرآن، خداوند دوست دارد تا امت اسلامی همچون یک دیوار مستحکم، با هم متحد و همچون دیواری که اجزای آن از سرب است، باشند. در این صورت می توان به هدف هایی که پیامبر(ص) داشتند، دست یافت و به مدینه فاضله موجود در اخلاق، معنویت، عدالت و نورانیت رسید.
وی در ارتباط با ضرورت توجه ویژه به جریان سلفی گری و تکفیری که با تشکل های متعدد و حرکات های ضد انسانی به وجود آمده اند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چهارم آذر 1393 خورشیدی در کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از نگاه علمای جهان اسلام، ویژگی های جریان تکفیری را کافر شمردن مسلمانان به دلیل جهالت، نداشتن درک و فهم حقیقی از معارف اسلامی، نگاه متحجرانه و ارتجاعی و نبودن قدرت اجتهاد دانستند.
مصطفی پرتوی در پایان پشتیبانی سرویس های امنیتی و اطلاعاتی بیگانگان را از جریان های افراطی و تکفیری، موجب تقویت این اندیشه معرفی کرد و بیان داشت: برخی از افراد در این گروه ها که به لحاظ تفکری و اندیشه ای سست هستند، با وعده های مادی و معنوی دروغین فریب می خورند، این افراد باید راهنمایی و ارشاد شوند. جریان های تکفیری احترام به آرامگاه بزرگان دینی را شرک می نامند، اما پیروی از بیگانگان و استکبار را کفر نمی پندارند. وظیفه تمام مسلمانان در جهان برای مبارزه و ریشه کن کردن این جریان، تشکیل یک نهضت علمی است تا امت اسلامی از این بلای خانمان سوز رهایی یابند و عظمت جهان اسلام حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.