رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از انجام فرآیند مبادله اورانیوم غنی‌ شده و کیک زرد میان ایران و روسیه خبر داد و گفت: ۱۱ تن اورانیوم غنی‌‌شده تحویل روسیه داده و ۲۰۰ تن کیک زرد دریافت شد.

۱۱ تن اورانیوم غنی‌‌شده تحویل روسیه شد/ ۲۰۰ تن کیک زرد گرفتیم

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر صالحی امروز در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به انجام فرآیند مبادله اورانیوم غنی‌ شده و کیک زرد میان ایران و روسیه، اظهار داشت: بر اساس برجام، متعهد شده‌ایم که تا قبل از روز اجرای برجام، اورانیوم مازاد بر میزان مشخص شده را تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه در این رابطه سه راه وجود داشته، گفت: نخستین راه، تبدیل اورانیوم به مجتمع‌های سوخت بوده است که این کار زمان‌بر است و دو تا سه سال طول می‌کشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دومین راه‌ حل این بوده است که اورانیوم مازاد خود را رقیق کنیم که این نیز یک کار نامعقول است که بعد از این همه زحمت برای غنی‌سازی، اورانیوم خود را به حالت طبیعی بازگردانیم.

صالحی تصریح کرد: در نهایت راه سوم که منطقی‌تر و سهل‌الوصول‌تر است، این بوده که مواد غنی شده خود را بفروشیم که در این فروش، هم هزینه غنی‌سازی و هم هزینه تبدیل اورانیوم و هم هزینه مواد اولیه را دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این به عنوان یک کشور در حال توسعه، وارد بازار خرید و فروش مواد غنی شده می‌شویم که کشور دیگری را در این رابطه سراغ نداریم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع تبادل سوخت تمام شده است، اظهار داشت: حدود ۱۱ تن اورانیوم غنی شده مازاد را فرستادیم و حدود ۲۰۰ تن اورانیوم طبیعی (کیک زرد) گرفتیم.

صالحی تصریح کرد: قرار بود فقط ۸۰ تن اورانیوم طبیعی بگیریم که شرایط به سمتی رفت که بیش از این میزان دریافت کردیم.

بازطراحی مفهومی راکتور اراک تمام شد

وی همچنین درباره آخرین وضعیت بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، گفت: باز طراحی رآکتور اراک از حدود یک سال پیش شروع شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد و در حال حاضر طراحی مفهومی آن انجام شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: اقداماتی که به عنوان ضمانت لازم برای همکاری‌های طرف مقابل است، در حال انجام است و بر اساس آن، بقیه کارها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.