۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 332382

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: عفاف، ملکه ای اخلاقی است که سبب مجموعه ای از اعمال در جهت حفظ کرامت و ارزش انسانی و قرار گرفتن نیاز جنسی در مسیر انسانی (خانواده) می شود و در این بین حجاب یکی از اصلی ترین ظهورات عفاف است که در احکام اسلامی زن موظف است تمامی بدن خود در هنگام حضور در جامعه و مواجه و نامحرمان، مگر گردی صورت و مچ دستان (بدون آرایش و زینت) را پوشیده نگه دارد.

حیف از این زنان!

به گزارش قدس انلاین، زن در قبال رعایت حجاب علاوه بر اعلام عفت خود، عفت جامعه را نیز تضمین می‌نماید، همان گونه که خدای متعال پس از امر به درست پوشیدن چادر می فرمایند: «ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ؛ این کار برای اینکه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، بهتر است. بنابراین رعایت حجاب بهترین راه اعلام عفت است و ثمره آن امنیت جنسی است، همان امنیتی که امروزه حلقه مفقوده ‌ای در جوامع است. با این حال زنانی که به این معصیت الهی خوگرفته و به آن متمایل می باشند، بنا به گفتار حضرت محمد (ص) دچار عقوبتی دهشتناک خواهند شد.

در این باره رسول خدا (ص) به یکی از زنان انصار فرمودند: زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیر شوهرت مگذار، در غیاب شوهر، خود را خوشبو نکن، روسری خود را که جلب توجه می کند و مچ دست را نشان مده. اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده اید. همچنین عبدالله بن سنان از رسول خدا (ص) نقل می کند که ایشان بیان داشتند: همانا بدترین زنان شما کسی است که نسبت به شوهر پرهیز و منع دارد (و زیبایی هایش را بر او عرضه نمی دارد) ولی نسبت به دیگران و غیر شوهر تباه کاری میکند و دچار خود باختگی می شود. نیز در جایی دیگر بیان داشته اند: مردی که در برابر دیدگانش و با رضایت و اجازه او، زنش آرایش کند و از خانه بیرون رود و مردش راضی باشد، به هر قدمی که آن زن بر می دارد خانه ای از آتش برای شوهرش بنا میشود. پس همانا بال و پر زنان خود را در این زمینه بچینید، نگذارید در این امور پر بگیرند، که بی بال و پر بودنشان در این مسائل موجب خوشنودی و سرور برای شما و همه خوانواده است.

علاوه بر این، نبی مکرم اسلام در گفتارى زنانى را كه زينت خود را براى نامحرمان آشكار سازند، سزاوار آتش دوزخ مى‏شمارد و با اشاره به آن‏چه در شب معراج مشاهده كرده بودند، مى‏فرمايند: زنى را ديدم كه به موهاى سرش آويزان بود و مغز سر او به جوش و غليان در آمده بود و آن زنى است كه موهاى خود را از مردان نمى‏پوشاند .پس زنى را ديدم كه گوشت بدن خود را از جلو و از عقب باقيچى‏هایى از آتش مى‏چيد و آن زنى بود كه در دنيا خود را در معرض تماشاى نامحرمان و در اختيار آنها مى‏گذاشت.سپس زنى را ديدم كه گوشت بدن خود را مى‏خورد و آتش از زيرش افروخته مى‏شد و آن زنى است كه بدن خود را براى مردم زينت مى‏كند.

علاوه بر روایات اسلامی، امروزه جامعه شناسان به این نتیجه رسیده اند که حجاب، قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطری، زن را از هویت او خارج می سازد و خروج از هویت انسانی همان و سقوط از جایگاه بلند ارزشی و شخصیتی همان. حجاب، زن را از یک شخصیت ابزاری به شخصیتی مستقل تبدیل و بالعکس، زنان بی حجاب در حقیقت خود را به عنوان ابزاری برای تأمین نگاه های آلوده مردان قرار می دهند و نهایت ارزش خود را جلب توجه جنسی دیگران می دانند، در نتیجه بی حجابی از خود کم بینی و بی شخصیتی زنان حکایت دارد. چنانکه سقوط شخصیت زن به دلایل زیر باعث نابودی امنیت اجتماعی نیز می شود: زن با از دست دادن شخصیت خویش، ارزش هایش منهدم شده و هوسرانی را در جامعه رواج می دهد، در نتیجه سلامت اخلاقی و به دنبال آن امنیت امنیت اجتماعی او نیز کاهش می یابد. زنان با غفلت از اصول اخلاقی اسلام، مسائل جنسی را به محیط جامعه کشانده و زمینه گسترش گناه و از هم پاشیدگی نظم اجتماع را به وجود می آورند. زنان با بی حجابی به معصیت کبیرۀ خودنمایی گرفتار آمده و بی حیایی را در جامعه ترویج می دهند. در نتیجه امنیت اجتماعی نابسامان گشته و از بین می رود. بنابراین عفاف و پوشیدگیِ زن، همچون سد و حفاظی است که در سایۀ آن از هر ذلت و تحقیری در امان می ماند و اسلام در سایه حجاب، امکان حفظ شخصیت انسانیِ زن از آسیب های فردی و اجتماعی را به او می دهد.

منابع:
1-مجلسی، بحار الانوار، ج 103: 249.

2-حرعاملی، منتخب المسائل، ج‏7: 87.

3-رجبی، نقش حجاب و پوشش زن در سلامت روان: 20.

4-رمضان زاده، فلسفه حجاب و پیشینه حجاب: 16.

5-قبادی، سعادت و شقاوت زنان در حدیث معراج: 17.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.