بانک مرکزی اعلام کرد سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش همه بخش های اقتصادی در هشت ماه نخست امسال به ارزش ۱۳۹۰ هزار و یکصد میلیارد ریال معادل ۶۳.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی و سهم بخش صنعت و معدن، ۳۸.۲ درصد بود.

سهم ۳۸.۲ درصدی صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی برای سرمایه در گردش

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، به نوشته تارنمای بانک مرکزی، این میزان در همسنجی با مدت مشابه پارسال، 143 هزار و 800 میلیارد ریال معادل 11.5 درصد افزایش یافت.
سهم تسهیلات پرداخت شده بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در هشت ماه نخست امسال معادل 531 هزار و یکصد میلیارد ریال بود که 38.2 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش همه بخش های اقتصادی (مبلغ 1390 هزار و یکصد میلیارد ریال) است.
تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی در هشت ماه نخست امسال مبلغ 2197.6 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه به میزان 129.5 هزار میلیارد ریال (معادل6.3 درصد) افزایش یافت.
سهم تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش صنعت و معدن امسال 642.8 هزار میلیارد ریال (معادل 29.2 درصد) بود که نسبت به دوره مشابه پارسال چهار هزار و 400 میلیارد ریال (معادل 0.7 درصد) کاهش نشان داد.
82.6 درصد از 642.8 هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن (به میزان 531 هزار و یکصد میلیارد ریال) برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شد که بیانگر توجه و اولویت دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک ها در سال جاری است.
همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظه های مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.
بر این پایه ضروری است به افزایش توان خلق پول بانک ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک، افزایش بهره وری در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک ها و ترغیب بنگاه های تولیدی به سوی بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه ای کرد.
چند روز پیش «ولی الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی، از پرداخت 220 هزار میلیارد تومان تسهیلات در هشت ماه نخست امسال خبر داده و گفته بود: 63 درصد از این تسهیلات در بخش سرمایه در گردش و سهم بخش صنعت نیز 82.6 درصد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.