نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در شرایط کنونی، پاک کردن صورت مسئله است و نوعی بازگشت به عقب محسوب می‌شود.

خروج پتروشیمی‌ از بورس کالا به صلاح کشور نیست/ شورای رقابت در شکستن انحصار بازار پتروشیمی ورود کند

به گزارش قدس آنلاین، پدرام سلطانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد شایعاتی مبنی بر اینکه احتمال خروج برخی محصولات پتروشیمی تا هفته آینده از بورس کالا ، اظهار داشت: با توجه به رشد تولید محصولات پتروشیمی در کشور در یک دهه گذشته ، شرایطی فراهم شده که طبیعتاً صنایع پایین‌دستی این محصولات هم رشد کند تا جایی که حجم صادرات محصولات پتروشیمی رشد قابل توجهی پیدا کرده و 30 درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مزایایی که برای صادرات محصولات پتروشیمی در نظر گرفته می‌شود، خاطر نشان کرد: صادرات محصولات پتروشیمی از معافیت‌های مالیاتی و همین طور مالیات بر ارزش افزوده برخوردار بوده و در نتیجه ارجحیت تولید کنندگان این محصولات بر مبنای صادرات است.

سلطانی اضافه کرد: همچنین در بخش فروش داخلی نیز واحدهایی که در مناطق آزاد و محروم محصولات پتروشیمی را تولید می‌کنند، در دوره‌های معافیت مالیاتی به سر می‌برند که این مسئله برای سایر واحدهای پتروشیمی اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه حاشیه سود صادراتی بیش از عرضه محصولات در بازار داخلی است.

سلطانی به این نکته اشاره کرد که در عین حال خریداران داخلی محصولات پتروشیمی متعدد بوده و قدرت چانه‌زنی شرکت‌های پتروشیمی با این خریداران بیشتر است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران این را هم گفت که تعداد تولیدکنندگان محصولاتی از جمله پلیمرها، الفین‌ها و تا حدی در متانول به 4 یا 5 واحد می‌رسد، اما شیوه خصوصی‌سازی و واگذاری واحدهای پتروشیمی به نوعی است که اگر چه عملا تعداد واحدها متعدد است، اما مالکان واحدهای پتروشیمی پس از واگذاریها، از یک مجموعه و سازمان هستند و می‌توان ادعا کرد که شبه انحصار در برخی محصولات پتروشیمی در بازار داخل وجود دارد که متناقض با فصل نهم اصل 44 قانون اساسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بورس کالا اشاره‌ای کرد و گفت: بورس کالا  از 10 سال گذشته تقریبا همپای پتروشیمی‌ها ایجاد شده و از ابتدای شروع به کار عملاً از قدرت اقتدار لازم برای اینکه بتوانند تولید کنندگان بزرگ را در چارچوب و قواعد بیاورد برخوردار نبوده است.

به گفته سلطانی گاهی بورس کالا از مقررات خود کوتاه می‌آید، فقط به جهت اینکه بتواند تولیدکنندگان بزرگ پتروشیمی را در بورس حفظ کند تا در عمل تجارت و مبادله کالا در بورس اتفاق بیفتد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت که در سال‌های 86 تا 88 مجموعه صادر کنندگان کالاهای پتروشیمی که خریداران داخلی هم داشتند، در جلسات متعددی با بورس کالا عنوان کردند که بورس عملا آن اقتداری را که باید در کنترل و برخورد با عرضه کنندگان کالا در بورس را داشته باشد به کار نمی‌گیرد، چرا که تولیدکنندگان باید میزان مشخصی از تولید را در بورس عرضه کنند، ولی بسیاری از این مسئله تمکین نمی‌کردند تا اینکه بخشی از این مشکل به تدریج کمرنگ شد.

وی با بیان اینکه امروز هم در عرضه پتروشیمی و هم در بورس کالا ایراداتی وجود دارد، تصریح کرد: دولت باید با توجه به تجارت موفق دنیا این ایرادات را شناسایی و برطرف کند به ویژه در بخش عرضه محصولات پتروشیمی از آنجایی که انحصار بیش از 40 درصد بازار در اختیار یک مجموعه است، شورای رقابت باید وارد شود و این انحصار را بشکند تا بازار بتواند وارد رقابت شود، نه اینکه  انحصار بازار داخلی را کنترل کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران پشنهاد داد تا در بورس کالا از ابزارهای پوشش ریسک با به کار گیری معاملات مشتقه استفاده کرده و به جای فروش نقدی که 95 درصد فعالیت‌های بورس را در بر می‌گیرد، معاملات مشتقه اختیار فروش ، اختیار خرید و معاملات آتی تعریف شود، چرا که اگر بورس کالا فقط بخواهد در بازار معاملات نقدی فعالیت کند، به عبارتی در حد حراج باقی می‌ماند و در مفاهیم امروزی این به معنی بورس نیست، بلکه بیشتر شبیه یک مزایده است.

وی تصریح کرد: خروج محصولات پتروشیمی از بورس در شرایط فعلی به نوعی پاک کردن صورت مسئله است و به نوعی بازگشت به عقب محسوب می‌شود.

سلطانی این را هم گفت: که باید در عرضه محصولات پتروشیمی تابعه دولت در بخش تقاضا شفافیت به وجود آید، چرا که اکنون بسیاری از معامله‌گران سوری هستند و اگر بورس به سمت مدرن‌شدن پیش برود، این مسئله نیز حل خواهد شد.

وی گفت: اکنون در حوزه متانول،‌اوره و آمونیاک در بازار انحصاری وجود دارد که بورس کالا را کاملا در مشت خود گرفته است و اگر شورای رقابت تولید کنندگان را مکلف کند که سهم انحصار خود را در بازار کاهش دهند، عرضه به سمت رقابت حرکت کرده و بورس کارآمدی بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/5PBDCN

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.