قدس آنلاین: مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های سیستم گردش خون که اولین علت مرگ و میر در مشهد بوده، ۲۰ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۰ درصدی فوتی‌های بیماران تنفسی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، حسن کریمدادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: در پاییز امسال 1653 نفر بر اثر بیماری‌های سیستم گردش خون در مشهد فوت کرده‌اند اما این در حالی است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 1381 نفر بوده است.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های سیستم گردش خون که اولین علت مرگ و میر در مشهد بوده، 20 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین در پاییز امسال 394 نفر بر اثر بیماری‌های سیستم تنفسی فوت کردند که این تعداد در پاییز سال گذشته 412 نفر بوده است.

کریمدادی به آمار مرگ و میر بیماران تنفسی در آذر ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در آذرماه سال گذشته 145 نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی در مشهد چشم از جهان فرو بسته‌اند که این رقم با 28 درصد افزایش در آذرماه سال جاری به 186 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در ماه اخیر به طور متوسط6.2 نفر در روز بر اثر بیماری‌های تنفسی فوت کرده‌اند که 56 درصد فوت شدگان را مردان و 44 درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ادامه داد: متاسفانه در پاییز امسال با افزایش آلودگی هوا میزان مرگ و میر بر اثر بیماری تنفسی در برخی از روزها افزایش داشته است.

کریمدادی گفت: از همشهریان درخواست می‌شود در استفاده از وسایل نقلیه عمومی اهتمام بیشتری ورزیده تا شاهد کاهش آلودگی هوا در شهرمان باشیم.

وی تصریح کرد: به طور کلی در فصل پاییز سال گذشته 3942 نفر بر اثر بیماری‌های سیستم گردش خون در مشهد فوت کرده‌اند که این تعداد در پاییز سال جاری 6443 نفر بوده است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین 1198 نفر در پاییز سال گذشته بر اثر بیماری‌های تنفسی در مشهد فوت کرده‌اند اما در پاییز امسال با افزایشی به 1249 نفر رسیده است.

کریمدادی در ادامه گفت: پاییز سال گذشته 590 نفر بر اثر سرطان در مشهد فوت کرده‌اند که شاهد رشد 10 درصدی مرگ و میر بر اثر سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر بودیم.

وی درخصوص برنامه‌ریزی انجام شده در آرامستان‌های مشهد درمواقع بحرانی بیان کرد: مهر ماه سال جاری که فاجعه منا اتفاق افتاد و جمع کثیری از هموطنانمان در آن فاجعه جان سپردند شرایط بحرانی برای دفن و کفن درگذشتگان پیش آمد اما کفن و دفن متوفیات مشهد و استان با همت همکاران در سازمان فردوس‌ها بدون مشکلی انجام شد.

کریمدادی افزود: با توجه به این اتفاق در آرامستان‌های بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان بیش از 30 هزار قبر پیش ساخته آماده شده تا در مواقع بحرانی استفاده شود.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: 25 هزار از این قبور در آرامستان بهشت رضا(ع) آماده‌سازی شده و نزدیک به 8 هزار قبر پیش ساخته دیگر در آرامستان بهشت رضوان در دست آماده‌سازی است.

کریمدادی اضافه کرد: همچنین یک سوله بحران در آرامستان بهشت رضوان آماده‌سازی شده که در آن 90 قلم از تجهیزات مورد نیاز برای کفن و دفن مانند تابوت، کفن، پتو و ... برای 500 نفر پیش‌بینی شده است.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فردوس‌ها برای مواقع بحرانی استفاده از سالن‌های تغسیل پرتابل و سیار است که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به اجرای طرح طاهرین تصریح کرد: در این طرح تاکنون 4 هزار نفر آموزش‌های لازم را در خصوص کفن و دفن دیده‌اند تا در زمان بحرانی به صورت داوطلبانه کمک کنند.

کریمدادی در خصوص آرامستان بهشت رضوان گفت: براساس مصوبه سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد خدمات آرامستان بهشت رضوان برای روستاهای اطراف رایگان و برای شهروندان با 30 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.