فرا رسیدن سال ۲۰۱۶ میلادی بهانه‌ای شده است تا مردم از طرق تلفن، پیامک و یا فضای مجازی به همدیگر تبریک بگویند که باید به این سوال پاسخ داد، آیا این مسئله ریشه قرآنی و اسلامی دارد؟!

جشن میلادی و معیارهای قرآنی ارتباط ادیان با یکدیگر

به گزارش قدس انلاین و به نقل از فارس،سال نو در هر جامعه‌ای بنا بر تقویم آن مملکت که براساس سال میلادی، قمری و یا شمسی باشد متفاوت است در ایران سال جدید همزمان با اولین روز بهار جشن گرفته می‌شود اما در کشورهای غربی و در آیین مسیحیان سال جدید براساس تقویم میلادی و در دیماه جشن گرفته می‌شود.

مردم هر سرزمین و دیاری با داشتن آیین و مذهب خود و براساس عرف و رسمی که دارند سال جدید خود را جشن می‌گیرند و با تبریک شروع سال نو و اهدای هدیه به همدیگر سالی پر از سلامتی و تندرستی را برای هم آرزو می‌کنند.

این‌ روزها با فرا رسیدن سال 2016 میلادی که سال جدید مسیحیان است، در فضای مجازی به‌ویژه در تلگرام شاهد پیام‌های تبریک هموطنان ایرانی و مسلمان به همدیگر هستیم که سال جدید میلادی را به همدیگر تبریک می‌گویند با وجود اینکه قرآن کریم به تعامل میان ادیان اشاره کرده است، اما در این گزارش می‌خواهیم به چگونگی این تعامل از دیدگاه قرآن و روحانیون استان بپردازیم.

خداوند در آیه «لا اکراه فی‌الدین» در سوره بقره می‌فرماید که تعامل بین ادیان در بستر شناخت و معرفت شکل می‌گیرد و نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم تا به دینی گرایش پیدا کند.

استاد مطهری معتقد بود این آیه انشایی است و نه دستوری و به معنای این است که اکراه در دین و کسی را به پیروی قلبی از دینی مجبور کردن، شدنی نیست، در تعامل میان ادیان، دینی موفق‌تر خواهد بود که دارای منطق قویتر و با فطرت انسانی مطابق باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با تبریک فرا رسیدن سال جدید میلادی به همه متدینین به دین مقدس مسیح، اظهار کرد: ارتباط بین ادیان که در قرآن کریم به عنوان یک اصل تعریف شده هیچگاه نباید فراموش شود.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه یادآور شد: احترام به صاحبان ادیان ابراهیمی به‌ویژه جامعه مسیحیت و عیسوی‌ها یک تکلیف الهی است که اخلاقا به عهده هر فرد مومن و مسلمانی است و باید آنرا جدی بگیرند و بازگو کردن داستان‌های انبیای پیشین در قرآن و تشریح برنامه‌های ادیان قبل از اسلام در کتاب آسمانی مسلمانان بهترین دلیل بر این مقوله است.

وی گفت: اگر دولت‌های مستبد و مستکبر دست از شیطنت و نقشه‌های شوم خود بردارند مردم کشورهای مختلف و با ادیان متفاوت می‌توانند با نگاه توحیدی و خدامحوری کنار هم زندگی خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر مسلمانان این تبریک سال جدید میلادی را به عنوان یک بهانه برای ارتباط‌‌‌‌ گیری با سایر ادیان بنگرند و به اهل مسیحیت تبریک بگویند موضوعی اخلاقی، مفید و راهگشا است اما مردم شریف مسلمان استان و ایران به‌ویژه جوانان باید بدانند ضمن عزت و احترام به مناسبت‌های این‌چنینی نباید این مناسبت‌ها با مناسبت اسلامی ما ارتباط داشته باشد.

آزادیخواه اضافه کرد: تبریک و تهنیت این ایام به مسیحیان خوب است اما تبریک بین جامعه اسلامی و ایرانی قاعدتا وجهه‌ای ندارد و ما موظف هستیم مناسبت ملی و دینی خودمان را داشته باشیم و صاحبان ادیان دیگر مناسبات خود را داشته باشند و این دو مستقل از یکدیگر و ارتباطی به هم ندارند.

امام علی(ع) تمام حقوق متعلق به مسلمانان را در قبال پیروان سایر ادیان نیز رعایت می‌کرد حتی حقوقی که برای آنان ناشناخته بود و توسط اقلیت‌ها مطالبه نمی‌شد که برخی از آن‌ها در نهج‌البلاغه ذکر شده است و با اندکی تأمل در آن می‌توان به دیدگاه مساوی آن حضرت درباره پیروان ادیان الهی پی برد.

پیامبر(ص) زمانی مبعوث شدند که عرب جاهلیت با کوچک‌ترین بهانه به خونریزی و جنگ می‌پرداختند اما ایشان رأفت و شفقت حتی با غیرمسلمانان و مشرکان را منطق حکومت خود می‌دانستند که عیادت آن حضرت از پیرمرد یهودی که خاکروبه بر سر پیامبر می‌ریخت از جمله رفتارهای ماندگار ایشان در تاریخ است. اشارات قرآن کریم و تجلیل خداوند از اشخاصی همچون حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت مریم(س) اوج اندیشه اسلام درباره مقدسات ادیان دیگر است و با توجه به آیه 285 سوره مبارکه «بقره»، هیچ جدایی و فاصله بین پیامبران ادیان الهی نیست از همین رو موحدان باید با اتحاد خویش به اعتراض و مقابله با کفر و ناراستی بپردازند.

از این‌رو می‌توان گفت ارتباط با سایر ادیان امری سفارش شده از سوی قرآن کریم است اما توجه به سنت‌ها و باورها و همچنین آداب و رسوم هر منطقه و کشوری باید منطبق با آیین و مذهب آن منطقه و کشور باشد و مسلمانان نباید رسومات و جشن‌ها و مراسمات خود را با سایر جشن‌ها و مراسمات سایر ادیان ترکیب و رسومات اصیل دینی و اسلامی را کمرنگ کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.