سوریه جنگ‌زده از نگاه نقاش ترکیه‌ای، اظهارات یک گالری‌دار در خارج از کشور درباره هنر یهود و طراحی مستند گرافیکی از اسناد طبقه‌بندی شده فتنه ۸۸ بخشی از رخدادهای عرصه هنرهای تجسمی در هفته‌ گذشته است.

از نگاه نقاش ترکیه‌ای به سوریه جنگ‌زده تا طراحی مستند گرافیکی اسناد فتنه ۸۸

به گزارش قدس انلاین و به نقل از فارس،در هفته‌ای که گذشت، هنرهای تجسمی با اخبار و رویدادهای ملی و بین‌المللی مواجه بود که بخشی از آن در خبرگزاری فارس منتشر شد.

در این رابطه می‌توان به سوریه جنگ‌زده از نگاه نقاش ترکیه‌ای، اظهارات یک گالری‌دار در خارج از کشور از هنر یهود، عکس منتشر نشده از محل شهادت سردار ایرانی در عراق، معراج پیامبر(ص) در تابلوی 22 متری، فراخوان پنجمین مسابقه بین‌المللی کارتون «معضلات شهری»، تولید مستند گرافیکی از اسناد فتنه 88 و خبری از جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد.

* سوریه جنگ‌زده از نگاه نقاش ترکیه‌ای

«اوگوزان سین» هنرمند ترکیه‌ای است که با نقاشی بر روی عکس‌های گرفته شده از سوریه جنگ‌زده، رؤیاهای کودکان سوری را به تصویر کشیده است. این سری آثار زندگی بدون جنگ را یادآوری می‌کند که مردم سوریه چه چیزهایی را از دست داده‌اند و کودکان سوریه‌ای در حالی رشد می‌کنند که چیزی غیر از جنگ نمی‌بینند.

«اوگوزان سین» با این آثار قصد داشته تأثیرات مخرب جنگ را در زندگی مردم به تصویر بکشد و بگوید که جنگ چه بلاهایی بر سر زندگی مردم عادی و حتی بر سر محل بازی کودکان می‌آورد.

* اظهارات یک گالری‌دار در خارج از کشور درباره هنر یهود

محمد اسدی در گفت‌وگویی با فارس علاوه بر موضوعات کپی‌‌کاری آفت هنر و کشیده شدن هنر به سمت سرمایه‌داری به دلیل مطرح شدن هنرمندان یهودی در جهان اشاره کرد و گفت: بیشتر هنرمندان معروف و مطرح جهان یهودی هستند. علت این است که یهودی‌ها از همدیگر حمایت می‌کنند و آثار هنرمندان خود را می‌خرند تا آن هنرمند با فروش آثارش مطرح شود. 

* عکس منتشر نشده از محل شهادت سردار ایرانی در عراق

محمد صادقی کارگردان مستند «عزیزِ بلد» درباره ماجرای عکسی از محل شهادت سردار سیدحمید تقوی‌‌فر، اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها برای تولید مستند، رفتن به محل شهادت سردار تقوی‌فر بود؛ این محل توسط اهالی قریه عزیز بلد خریداری و به یک زیارتگاه تبدیل شده است. در حالی که محل دفن پیکر این شهید در شهر اهواز و در جوار مزار پدر و برادر شهیدش است.

* معراج پیامبر(ص) در تابلوی 22 متری

استاد قانع گفت: در ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم پرده معراج را نقاشی کنم؛ با توجه به اینکه معراج حضرت محمد (ص) یکی از اعتقادات پنج‌گانه مسلمین است و اهمیت این موضوع کتاب‌های آقاشیخ عباس قمی و استاد مطهری پیرامون معراج را مطالعه کردم.

این استاد تندیسگر مسین گفت: تصویرسازی ذهنی برای موضوع دقیق و حساس اعتقادی بسیار مشکل است. در این اثر سعی داشتم فلسفه حرکت رسول خدا(ص) از عالم خاک تا فلک‌الافلاک را نشان دهم.

* برگزاری آئین اختتامیه جشنواره پیامبر مهربانی

آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی پیامبر مهربانی عصر دوشنبه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، گیل‌آبادی رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌المللی شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان در سالن همایش‌های بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

در این مراسم از برگزیدگان آثار هنری تقدیر شد که نفر اول هر بخش از این جشنواره 10 میلیون ریال، نفر دوم 5 میلیون ریال و به نفر سوم این جشنواره یکی از محصولات لوازم خانگی ایرانی تعلق گرفت.

* فراخوان پنجمین مسابقه بین‌المللی کارتون «معضلات شهری»

پنجمین مسابقه بین‌المللی کارتون «معضلات شهری» با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خانه کاریکاتور ایران برگزار می‌شود.

این رویداد هنری به موضوعاتی چون آلودگی هوا، دفع و تفکیک زباله، خط سفید، اخلاق شهروندی و آسمان آبی زمین پاک می‌پردازد.

مهلت ارسال آثار تا 31 خرداد 1395 است و علاقه‌مندان آثارشان را به نشانی info@irancartoon.com ارسال کنند.

* مستند گرافیکی از اسناد فتنه 88

به مناسبت سالروز بصیرت و میثاق امت با ولایت در 9 دی 1388، خانه طراحان انقلاب اسلامی  اقدام به طراحی مستند گرافیکی «انقلاب زنده است» کرد.

این اثر به ناگفته‌­های فتنه­ 88 و برخی اسناد طبقه­‌بندی شده داخلی و خارجی به روایت خبرگزاری­‌ها و مقامات غربی می­‌پردازد.

* نمایش پوسترهای حماسه 9 دی

همزمان با سالروز حماسه 9 دی فرهنگسرای انقلاب اسلامی نمایشگاه پوستری با عنوان «روشنا» را برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه 15 قطعه پوستر در قطع 100 در 70  سانتی‌متری و با موضوع در تبیین حرکت مردم در حماسه نهم دی ارائه شده است. «روشنا» که با همیاری نهضت مردمی پوستر انقلاب برگزار می‌شود، در قالبی هنرمندانه موضوعات مرتبط با روز بصیرت و میثاق با رهبری را به تصویر می‌کشد.

* بررسی 20 هزار اثر جشنواره هنرهای تجسمی فجر

پس از پایان مهلت ثبت نام در سایت جشنواره، نزدیک به 5 هزار هنرمند 9230 اثر را برای حضور در بخش مسابقه هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ثبت کردند. علاوه بر 9230 اثری که در سایت جشنواره ثبت شد 10594 اثر سابقه فعالیت نیز به سایت جشنواره ارسال شد که شورای هنری بر اساس مجموع این 20 هزار اثر، انتخاب اولیه آثار هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انجام می‌گیرد.

* انتشار تنها نشریه تخصصی کاریکاتور بعد از 8 سال توقف

چهل و دومین شماره از فصلنامه تخصصی ایران کارتون بعد از هشت سال توقف، با مدیر مسئولی سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی منتشر شد. این نشریه تنها جریده تخصصی کاریکاتور در ایران به شمار می‌رود و بیشتر اساتید مطرح این عرصه با ارائه مقاله، گفت وگو و اثر در انتشار آن شرکت کرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.