برهنگی فرهنگی درحوزه حجاب درپایتخت معنوی ایران

 شهرمقدس مشهد بدون تردید شهری بین المللی است وهرگونه فرهنگی که درآن به نمایش گذاشته شود، معرف فرهنگ پایتخت معنوی اسلامی وایرانی به تمام مردم جهان وبه عبارتی زائران امام مهربانی هاست وزائران وگردشگران این فرهنگ را نه به نام مشهدمقدس، بلکه به اسم ایران وجهان اسلام قلمداد می کنند و با خود سوغات خواهند برد.
ازجمله مواردی که دردین مبین اسلام به آن سفارش های متعددی شده است، مسأله حجاب وپوشش اسلامی است ودراین موضوع به حجاب خواهران بیشتراز برادران توصیه شده است. اما آنچه امروزه درپایتخت معنوی ایران دراین باب مشاهده می شود، نشانگر آن است که حجاب وفرهنگ پوشش وتحجب تاحدودی کمرنگ شده است وسیاست ودستورالعمل خاصی نیزدراین باره تبیین واجرا نمی شود واگرمواردی هم از قبل تصویب شده اند، الزامات عملیاتی وکاربردی برای آن‌ها درنظر گرفته نشده است. متأسفانه جای بسی درنگ است درشهری که باید معرف فرهنگ حجاب رضوی به خیل عظیمی از زائران امام رضا(ع) باشد برعکس زائران را با نوعی زنندگی در مسأله حجاب مواجه می کند.
موضوعی که بدون شک اذهان زائران را با تلاطم ونگرانیهایی مواجه خواهند کرد که چرا مردم شهری که میزبان امامی ازنسل حضرت زهرا(س) است، با این بی تفاوتی در مسأله حجاب مواجه شده اند؟
زائری که چند روز به قصد زیارت به شهرمقدس مشهد قدم گذاشته است، در نظرش است که در کنار زیارت حرم رضوی، فرهنگ رضوی را نیز از مجاورانش فرا بگیرد و با خود به شهر و دیارش به عنوان توشه ببرد، اما با یک دوگانگی در مسأله  بسیار دارای اهمیت مانند حجاب روبه‌رو می شود.
مردم مشهد تنها متعلق به خودشان نیستند، مشهدمقدس با بسیاری ازشهرهای دیگرکشور و جهان تفاوت فرهنگی ومذهبی دارد، زیرا امنیتی که درآن برخلاف بسیاری ازشهرهای زیارتی جهان برقرار است، باعث شده تا مشتاقان به اهل بیت وائمه اطهار(ع)، این شهروبارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را به عنوان محل تجدید بیعت ومیثاق بادین مبین اسلام ومذهب تشیع انتخاب کنند، بنابراین نباید رفتارها وناهنجاری درحوزه فرهنگ، کوچک‌ترین  برداشت زننده را در ذهن آنان ایجاد کند و تصور آنان را نسبت به رفتارعملی مسلمانان دچار تردید کند.
ازاین رو مسؤولان ومتولیان حوزه فرهنگ وحجاب وعفاف باید توجه ونگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند تا زائران عزیزدرکنار فرهنگ زیارت، فرهنگ حجاب و عفاف را نیز به صورت نهادینه شده فراگیرند و خود را ملتزم به اجرای دستورات همه جانبه دین اسلام بدانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.