«مرگ سه دانش‌آموز معلول به علت آلودگی هوا» وقتی دیروز این خبر به نقل از مدیر آموزش و پرورش استثنایی روی تلکس خبری یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت، باقی خبرگزاری‌ها نیز به‌سرعت و شتابزده آن را به نقل از خود یا خبرگزاری مرجع منتشر کردند و همان وقت این خبر خوراک آنها که عاشق انتشار این نوع اخبار در شبکه‌های ارتباطی هستند، شد غافل از این که کل ماجرا ساعاتی بعد تکذیب شد .

پشت‌پرده فوت ۳ دانش‌آموز به علت آلودگی هوا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم ،دیروز یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از وجیهه‌الله پرویزی، مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اعلام کرد حسین علی از مدرسه ایمان، صادق جلیل‌پور از مدرسه سروش و کیانوش شایگاهی از مدرسه توحید، دانش‌آموزانی هستند که در هفته‌های گذشته به علت آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی شده و پس از مدتی بستری شدن، روی تخت بیمارستان جان سپرده‌اند.

مدیر اختیاردار مدرسه

در این خبر از قول پرویزی نوشته شده بود آلودگی هوا بر سیستم ایمنی معلولان تاثیر شدیدتری گذاشته است نشان به آن نشان که این دانش‌آموزان معلول دچار مشکلات قلبی و ریوی شده‌اند. او گفته بود «بالا رفتن میانگین شاخص کیفیت هوای تهران به بیش از عدد 120 برای دانش‌آموزان معلول آسیب‌زاست و مدارس در این شرایط تعطیل می‌شود حال آن که هفته گذشته میانگین شاخص کیفیت هوا در برخی مناطق تهران در شماری از روزها به بالای 150 رسید ولی مدارس تعطیل نشدند و به فعالیت خود ادامه دادند.»

ما برای پیگیری صحت این خبر بلافاصله با سیدحسین هاشمی، استاندار تهران تماس گرفتیم تا علت تعطیل نشدن مدارس در روزهای آلودگی شدید هوا را پیگیری کنیم. این مسئول از کمیته اضطرار هوا گفت: در همه روزهای آلوده گذشته، کمیته تشکیل شده بود تا وزارتخانه‌هایی مانند وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش همراه با استانداری بتوانند برای روز بعد مانند تعطیل کردن مدارس یا هشدار به گروه‌های آسیب پذیر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند. استاندار تهران اما به یک نکته بسیار ظریف دیگر هم اشاره و تاکید کرد که در این کمیته تصمیم‌های کلان گرفته می‌شود اما اگر مدیر مدرسه‌ای می‌داند که دانش‌آموزانش از نظر سلامت، شرایط خاص دارند و آسیب‌پذیرتر هستند مسلما باید به این موضوع توجهی ویژه داشته باشد و حتی با مشورت مرجع بالاتر، مدرسه را تعطیل کند.

تکذیب می‌کنیم

غائله اما به اینجا ختم نشد. ما برای اطمینان از این که فوت این سه دانش‌آموز بر اثر آلودگی هوا بوده است با اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران تماس گرفتیم و اینجا بود که او کل ماجرا را تکذیب کرد. خبر تکذیب پس از این ماجرا، روی سایت آموزش و پرورش نیز قرار گرفت. چهاربند برای ما توضیح داد که فوت سه دانش‌آموز مدتی پیش از بحرانی شدن وضعیت هوای تهران بوده است و آموزش و پرورش همیشه به محض افزایش شاخص‌های آلاینده هوا و گذشتن آن از مرز 150، مدارس را بی معطلی تعطیل می‌کند. علت دقیق فوت این دانش‌آموزان آن‌طور که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران شرح داد هنوز مشخص نیست و پرونده آنها فعلا زیر دست متخصصان پزشکی قانونی است اما به هر حال آموزش و پرورش، صلاحیت تعیین علت فوت را ندارد.

فوت روزانه 180 نفر

چهاربند اما در پاسخ به این پرسش که آیا مدیر مدرسه مجاز است به علت شرایط خاص سلامت دانش‌آموزانش مدرسه را تعطیل کند برخلاف هاشمی گفت که کل یک مدرسه را نمی‌شود به علت آلودگی هوا بدون اعلام رسمی آموزش و پرورش تعطیل کرد اما مدیر مدرسه در صورتی که دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای داشته باشد که او را در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر کند، وظیفه دارد با مشورت پزشک او را از آمدن به مدرسه تا زمان پاک شدن هوا معاف کند. به هر حال حتی اگر خبر فوت سه کودک معلول بر اثر آلودگی هوا و تعطیل نشدن مدارس صحت نداشته باشد، نمی‌شود این حقیقت را کتمان کرد که وقتی هوای تهران ناسالم است و آموزش و پرورش همچنان بر رفتن دانش‌آموزان به مدرسه اصرار دارد، آلودگی هوا هم ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد و هم بر سلامت جسمی آنها اثر می‌گذارد و در طولانی مدت آنها را به بیماری‌های مهلک همچون انواع سرطان‌ها مبتلا می‌کند .

گذشته از اینها گرچه شاید فوت این سه دانش‌آموز مستقیما به مساله آلودگی هوا ربطی نداشته باشد، همین تازگی‌ها مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران خبر داد که روزانه 180 نفر در تهران به علت آلودگی هوا می‌میرند و بر اساس برخی محاسبات دیگر سالانه 26 هزار نفر در کشورمان قربانی آلودگی هوا می‌شوند و این حقیقت را نمی‌شود کتمان کرد که دست آلودگی هوا دور گلوی مردم ایران است و باید برای باز کردن گره کور آن به جای چشم انتظاری برای نزولات جوی، به فکر راهکارهای اساسی بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.