عضو فراکسیون کار و اشتغال مجلس گفت: به دلیل رکود موجود در کشور و بی‌توجهی به صنایع، مشکلات زیادی به وجود آمده از جمله اینکه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان ورق فولادی در انبارهای فولاد مبارکه انباشت شده است.

انباشت بیش از ۸۰۰میلیاردتومان ورق‌فولادی در انبارهای فولاد‌مبارکه/ پرداخت پاداش‌های میلیونی به‌قیمت اخراج کارگران

به گزارش قدس آنلاین، علی ایرانپور در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به شرایط صنایع استان و رکود موجود در کشور اظهار داشت: در استان اصفهان بالغ بر 8 هزار صنعت و کارگاه صنعتی وجود دارد و این استان، صنعتی‌ترین استان کشور و در واقع قطب صنعت ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: از سوی دیگر در سطح استان نیز شهرستان‌هایی وجود دارند که شرایط خاصی داشته و شهرستان مبارکه صنعتی‌ترین شهرستان استان به شمار می‌رود که بزرگترین صنایع منطقه، استان و کشور در آن قرار گرفته است. فولاد مبارکه، شرکت پلی‌اکریل ایران و شرکت سیمان سپاهان و بیش از 500 واحد صنعتی دیگر از این صنایع به شمار می‌روند.

نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر عمده این صنایع دچار رکود شده‌اند و این مسئله علل بسیاری دارد، تصریح کرد: بخشی از این موضوع به پائین بودن نقدینگی این صنایع و عدم همکاری بانک‌ها باز می‌گردد و از سوی دیگر فشار بانک‌ها برای اخذ مطالبات و وثیقه‌های خود شروع شده است.

بی‌توجهی به اجرای طرح آمایش سرزمین و مشکلات ایجاد شده در این حوزه

وی با اشاره به کاهش میزان صادرات این شرکت‌ها و عدم استفاده از تولیدات آنها تصریح کرد: رکود به دلیل کاهش میزان صادرات این کالاها وجود داشته و در طرف مقابل، بی‌توجهی به طرح‌های بزرگی مثل طرح آمایش سرزمینی سبب شده که ما در زمینه جانمایی این صنایع دقت لازم را به خرج نداده باشیم.

ایرانپور با اشاره به استقرار شرکت سیمان سپاهان در شهرستان مبارکه گفت: در حال حاضر چندین صنعت سیمان در استان وجود دارد و این در حالی است که این صنایع باید در نقاط دیگر کشور مستقر می‌شدند.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که تولید سیمان در استان اصفهان بیش از نیاز بوده و این مسئله، شرکت‌های سیمان سطح استان را مجبور به صدور تولیدات خود به استان‌های دیگر کرده است بنابراین هزینه حمل و نقل آن باعث افزایش قیمت تمام شده سیمان برای صنایع شود.

قطعی دنباله‌دارِ گاز در یکی از صنایع بزرگ استان اصفهان

نماینده مردم مبارکه به وضعیت شرکت پلی‌اکریل ایران به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ استان اشاره کرد و گفت: بدهی‌های قبلی این شرکت روی هم انباشته شده و این شرکت در حال حاضر چندین میلیارد تومان بدهی به شرکت گاز داشته که موجب شده گاز آن هر چند روز یک بار قطع شود. به هر حال، برای شرکت بزرگی مثل پلی‌اکریل، موضوعی نظیر قطعی گاز بسیار نامناسب است و این مسئله ضرر هنگفتی به اعتبار، تولید و مسائل اقتصادی شرکت وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: فولادمبارکه نیز به‌دلیل اینکه ورق فولادی از کشورهایی نظیر چین وارد کشور می‌شود، در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه بوده و هم‌اکنون قیمت ورق فولادی وارد شده به کشور پائین‌تر از نرخ ورق فولاد تولیدی این شرکت است.

انباشت بیش از 800 میلیارد تومان ورق فولادی در بزرگ‌ترین صنعت کشور

عضو فراکسیون کار و اشتغال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه واردات فولاد در کشور هم‌اکنون بسیار پائین است، گفت: این تعرفه بین 12 تا 20‌درصد متغیر بوده و باعث شده که قیمت تمام شده خارج از کشور، کمتر از قیمت ورق‌های تولیدی در داخل کشور باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 800 میلیارد تومان ورق فولادی در انبارهای شرکت فولاد مبارکه در اصفهان و هرمزگان ذخیره شده و باعث رکود این شرکت شده است.

ایرانپور با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه حمایت از صنایع گفت: متأسفانه به دلیل نوع تصمیم‌گیری بد دولت و  تعرفه واردات و اینکه هیچ عکس‌العملی درباره واردات بی‌رویه فولاد صورت نگرفته، بزرگترین واحد صنعتی کشور دچار آسیب شده است.

وی ادامه داد: این شرکت و دیگر شرکت‌های صنعتی شهرستان مبارکه در حال حاضر به دلیل این اتفاقات وارد رکود شده و مجبور به کاهش تولید و تعدیل نیرو شده‌اند؛ به عنوان مثال، سیمان سپاهان اصفهان در حال حاضر وضعیت کاری کارگران خود را شیفت بعدازظهر کرده تا هزینه‌های آنها را کاهش دهند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با طرح سئوالی از مسئولان شرکت سیمان سپاهان اصفهان گفت: سئوال من از مدیران شرکت سیمان سپاهان این است اکنون که در راستای کاهش هزینه‌ها، فشار روی کارگران را بیشتر کرده و پاداش آن‌ها را کم کرده‌اند، برای خودشان چه کرده‌اند و هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذار سیمان سپاهان، چقدر از پاداش‌ها، حق مأموریت‌ها و رقم‌های آخر سال خود که نزدیک به ده‌ها میلیون تومان بوده‌ را کاهش داده‌ است؟

وی گفت: شرکت پلی‌اکریل نیروهای خود را اخراج کرده، سیمان سپاهان و فولاد مبارکه نیز فشار را بر کارگران خود افزایش داده‌اند و این موضوع، نشان‌دهنده رکود موجود در بازار است.

دولت بیش از گذشته به تولیدات داخلی توجه نشان دهد

ایرانپور به راهکارهای رفع مشکل صنایع کشور اشاره کرد و گفت: راه‌حل برون‌رفت از وضعیت کنونی، افزایش حمایت بانک‌ها از صنایع بوده و سیاست‌های اتخاذی در دولت باید تغییر کرده و بنا را بر حمایت از تولید داخلی گذاشته و از واردات محصولاتی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، خودداری صورت گیرد.

وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون همه صنایع شهرستان مبارکه به عنوان صنعتی‌ترین شهرستان کشور دچار رکود شده‌اند و به عنوان نماینده مردم این شهرستان از دولت انتظار داریم که مقررات را برای واردات محصولات سخت کرده و حمایت خود را از صنایع افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.