مشاور رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه حیات اجتماعی ما در گرو انسجام است، گفت: انسجام دینی، انسجام قومی و انسجام ملی از ضروریات امروز جامعه جهانی است.

انسجام ملی، قومی و دینی از ضروریات جامعه جهانی است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، رضا صالحی امیری عصر امروز /دوشنبه/ درهمایش همدلی پیروان ادیان توحیدی که به مناسبت تقارن میلاد مسعود حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت عیسی بن مریم (س) در محل مرکز کتابخانه ملی در تهران برگزار شد، اظهار کرد: انسجام و وحدت ملی و دینی را تنها راه بقای جوامع امروز برشمردند.
وی افزود: جامعه ایران در تحول تاریخی خودش به یک اصل نیاز دارد به نام انسجام و کسب بقای حیات جامعه ایران بدون انسجام دستخوش انشقاق خواهد شد.
صالحی امیری به تشریح اشکال انسجام در جامعه پرداخت و گفت: انسجام به شکل مکانیکی و ارگانیکی در جامعه وجود دارد.
به گفته وی، انسجام مکانیکی همراه با تهدید و ارعاب و فشار همانند حکومت صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و یا شیوه حکومت داری رضاخان پهلوی بوده و انسجام ارگانیکی پذیرش اصل وحدت و تکثر و رنگارنگی اقوام و ادیان است.
مشاور رئیس جمهوری افزود: پذیرش تنوع در ایران بزرگ باید به عنوان اصل اول و به عنوان پایه همه ارزش های ملی، قومی و دینی مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: مبانی انسان شناختی دینی ما نیز این را تجویز می کند که اساس تنوع و وحدت کثرت است و انسجام این نیست که دیگران شبیه من بشوند و به معنی ادغام هم نیست. همچنین انسجام به معنی نفی دیگری و اثبات خود هم نیست.
صالحی امیری به حرکت سازواره و هارمونیک اشاره کرد و گفت: انسجام مانند سرنشینان یک قطار در حرکت است که منظم و منسجم به سمت یک هدف واحد در حرکت هستند و همگان حساس زیستی مسالمت آمیز و مشارکت جویانه ای را دارند.
وی با اشاره به انسجام ملی و قومی و مذهبی در جامعه ایران افزود: حضور شما نمایندگان اقوام و ادیان الهی در این همایش به معنای باور و اعتماد به دولت جمهوری اسلامی ایران است، حتی اگر این را به زبان هم نیاورید.
رئیس کتابخانه ملی اظهارکرد: ما در تلاش هستیم به جای واژه اقلیت یک لفظ و یا واژه دیگری را جایگزین کنیم که گویا باشد. اگر در جامعه همدلی، همنوایی و همترازی باشد آن جامعه به سمت توسعه حرکت می کند.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: باید به دانش آموزانمان بیاموزیم که تنها با انسجام و همدلی می توانیم فردای ایرانمان را بسازیم و همه از میوه شیرین آن بهره مند شویم.
وی تصریح کرد: همه اقوام و اقلیت های دینی باید در جامعه احساس منزلت و برابری کنند و در توزیع ثروت، قدرت و منزلت سهیم باشند.
وی درپایان بر ضرورت توجه به اصل گفتگو تاکید کرد و افزود: باید تفاهم و سازگاری را در جامعه افزایش دهیم چرا که ریشه ادیان توحیدی همه به یک نقطه ختم می شوند و فضیلت و اخلاق و کرامت و انسانیت محور اساسی همه ادیان الهی است که با گفت و گو می توان به انسجام ملی و مذهبی دست یافت.
همچنین دراین همایش نمایندگانی از همه اقوام و ادیان الهی درمورد ضرورت همدلی و انسجام ملی و قومی مطالبی را بیان کردند.
این همایش یکروزه با حضور رهبرمذهبی کلیسای کاتولیک عاشوری کلدانی اسقف رمز گرمو، عضو انجمن موبدان زرشتی ایران، موبد سروش پور، دکتر شهلی بر تحلیل گرمسائل اجتماعی، خاخام یونس حمامی لاله زار از بزرگان جامعه کلیمیان تهران، اسقف اعظم سرکیسیان، رهبر مذهبی ارامنه تهران و شمال ایران، گنزورا نجاح چحیلی رهبر مذهبی صابئین مندایی ایران، مانیس میناسیان از ارامنه و نیز حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی مطالبی را درمورد توجه به انسجام و وحدت قومی و مذهبی در کشور بیان کردند.
همچنین اکثر شرکت کنندگان در این همایش فجایع و جنگ های صورت گرفته در یمن، سوریه، عراق و بحرین را در واقع محکوم و کشتار انسان ها به نام خدا و دین و استفاده ابزاری ابرقدرت ها از داعش را محکوم کرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.