رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر لزوم توجه ویژه به پتانسیل‌های گردشگری شهر تهران گفت: شهرداری تهران تلاش می‌کند با احیای بناهای تاریخی هویت تاریخی تهران را بازیابی کند.

تلاش شهرداری تهران برای بازیابی هویت تاریخی تهران

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایسنا، شهرام گیل‌آبادی در همایش بین‌المللی ارتباطات و شهرگردی هنری با اشاره به لزوم توجه به پتانسیل‌های گردشگری کشور و به ویژه شهر تهران، گفت: باید با استفاده از این پتانسیل‌ها در حوزه گردشگری گام‌های بلندتری برداریم.

 

وی افزود: اگر امروز شهروندان تهرانی توجه بهتری به شهر و پتانسیل‌های گردشگری آن داشته باشند قطعا حال مردم دگرگون خواهد شد و شاهد روی‌دادن اتفاقات بزرگ خواهیم بود. در نخستین گام باید از زاویه ارتباطی به شهر نگاه کنیم و این تفکر را داشته باشیم که به پتانسیل‌های گردشگری شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: باید ابتدا ارتباطات میان‌فردی در شهر گسترش پیدا کند تا در گام‌های بعدی نیاز به توسعه ارتباطات مرتفع شود و همه شهروندان خود را در یک مجموعه تعریف کنند. هرگاه منفعت جمعی را بر منافع فردی ارجح دانستیم می‌توانیم منتظر بروز اتفاقات بزرگ باشیم.

 

وی ادامه داد:‌ لازمه نگاه جمعی ایجاد تفکر و نگاه ارتباطی در میان شهروندان شهر است. اگر امروز شاهد موفقیت شهرهای دنیا در امر گردشگری هستیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که این شهرها ابتدا تکلیف خود را روشن کردند و چراغ راه روشنی برای استفاده از همه پتانسیل‌ها از جمله پتانسیل‌های گردشگری هستند که اگر کشوری مانند چین بر محور توسعه گردشگری حرکت کرده است قطعا پیش از این سفرای خود را بر پایه برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری انتخاب کرده است و همین امر موجب موفقیت این کشور در حوزه گردشگری شده است.

 

وی تاکید کرد: باید از زاویه ارتباطی به موضوعات وارد شویم و به این نکته توجه داشته باشیم که شهر بخشی از هویت ما محسوب می‌شود و باید در راه توسعه ارتباطات شهری گام‌های جدی برداشته شود. کشور ما یا آموزش ندیده و یا آموزش‌های داده شده کارآمدی لازم را ندارند. باید به بسیاری از مسایل از جمله موضوع گردشگری در فضای ارتباطی نگاه متفاوتی داشته باشیم و در این راستا باید از نظرات کارشناسان بهره بگیریم.

 

وی به وجود پتانسیل‌های گردشگری از جمله وجود گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در کشورمان اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورها با داشتن حداقل‌های موجود توانستند در امر جذب گردشگر موفقیت‌های بسیاری را کسب کنند. این در حالی است که کشورمان با وجود تنوع بسیار در حوزه گونه‌های گیاهی و جانوری موفق نشده در جذب گردشگر موفق باشد.

 

گیل‌آبادی تاکید کرد: امروز شهرداری تهران در امر احیای فضاهای تاریخی شهر تهران ورود جدی پیدا کرده به طوری که در مناطق 11 و 12 در تفکر کمک به میراث سازمان میراث فرهنگی درآمده تا از این طریق بتواند در حفظ هویت شهر نقش موثری را ایفا کند. امروز تهران و شهرداری تهران تلاش می‌کند هویت تاریخی شهر تهران را بازیابی کند و در این راستا احیای بناهای تاریخی در منطقه 12 در دستور کار قرار گرفته تا از این طریق دغدغه احیای بسیاری از مکان‌ها در ذهن‌ها شکل بگیرد.

 

وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد یک تعامل و همگرایی برای ارتباطات میان‌فردی و در مرحله بعد ارتباط شهروندان با شهر و نهایتا توسعه گردشگری گام‌های موثری برداشته شود.

 

به گزارش ایسنا، در ابتدای این همایش مرادی دبیر همایش بین المللی ارتباطات و شهرگردی هنری نیز در سخنانی گفت: در این همایش 257 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 158 چکیده پذیرفته و در کتاب چکیده همایش به چاپ رسیده است.

 

وی افزود: 81 مقاله کامل نیز برای این همایش ارسال شده که از میان آن‌ها 39 مقاله برای ارائه در قالب پنج پنل تخصصی برگزیده شد. به اذعان بسیاری از کارشناسان برگزاری این پنل‌ها نویدبخش اندیشه و نگاه‌های تازه به موضوع گردشگری و ارتباطات شهر بوده است و برآیند بسیار مناسبی در میان شرکت‌کنندگان این پنل‌ها داشته است. امیدواریم نتایج این پنل‌ها توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در قالب یک کتاب منتشر شود.

 

وی به 8 اثر برگزیده در این همایش توسط داوران اشاره کرد و افزود: داوری این همایش با همکاری دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، الزهرا و دانشگاه صدا و سیما انجام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.