۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 334491

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: زن مانند گوهری است که مرد برای خود می‌پسندد و باید قدر این گوهر را دانسته و ارزشش را بشناسد و او را گرامی بدارد.

پاداشِ اطاعت از شوهر

به گزارش قدس انلاین، اگر مردان همواره موقعیت خاص و شأن بالای زن خود را بشناسند و با حالت شکوه و احترامی که شایسته‌ زن است، به او بنگرند (که همه‌ی این‌ها بسته به میزان انسانیت در مرد است و عمل به آن‌ها برای مردان سخت نیست؛ بلکه مطابق با فطرت آن‌هاست)، زنان نیز در این شرایط که در جایگاه واقعی خود قرار گرفته‌اند، به خودی خود وظایف بی‌شمار خود را در مقابل همسر به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ توقعی از او انجام می‌دهند و از پاداشی بی مانند که در گفتار ائمه اطهار (ع) بدان اشاره شده است، بهره مند خواهند گردید، چنانکه در این باره امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: جَهاد المرَاه حسن التبعل؛ جهاد زن به این است که به نیکی شوهرداری نماید.
در این راستا نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) بیان داشته اند: هر زنی که بمیرد در حالی که شوهرش از او راضی باشد داخل بهشت می شود؛ و در جای دیگر می فرمایند: زن نمی تواند حق خدا را ادا کند مگر آنکه حق شوهرش را ادا کند.
علاوه بر این روایت شده است که ابن عباس نقل کرده است: زنی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: من به نمایندگی تمامی زنان از شما سوال می کنم که: خداوند، پروردگار مردان و زنان است و شما پیامبر زنان و مردان هستید، اما جهاد فقط بر مردها واجب است؛ که اگر سالم برگردند اجر بسیار می برند و اگر کشته شوند در نزد خدا زنده اند و روزی می خورند و ما با آنکه خود را برای آنها مهیا نموده و زندگی داخلی آنان را اداره میکنیم چه اجری کسب می کنیم؟ پس حضرت فرمودند: به هز زنی رسیدی از جانب من بگو: همانا اطاعت از شوهر و اعتراف به حق او معادل جهاد در راه خداوند است و چه کم هستند زنانی که این دو را انجام دهند.

همچنین آمده است که مردی به خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: زنی دارم که هر گاه وارد منزل می شوم از من استقبال نموده و به پیشوازم می آید و هر گاه از منزل خارج می شوم، مرا بدرقه می کند و اگر غمناکم ببیند، سوال می کند: که چه چیزی تو را غمگین ساخته است؟ اگر برای روزی و مخارج زندگی غصه می خوری بدان که خداوند عالم آن رابه عهده گرفته است و اگر برای آخرت غصه می خوری، خدا اندوهت را زیاد کند (تا بیشتر به فکر آخرت باشی). رسول خدا (ص) فرمود: خداوند در روی زمین عالمان و کارکنانی دارد و این زن یکی از عالمان خداست وبه  او بدلیل چنین رفتار نیکویی، نصف پاداش شهید تعلق می گیرد.

با این حال باید دانست که اطاعت از شوهر و خود داري از نافرماني او، از وظايف اوليه زن است و شک نيست که غرض از اطاعت زن، فرمانبرداري او از شوهر است در اموري که مخالف احکام الهي نباشد و هر آنگاه که چنين فرمان و دستوري رسد، وظيفه، تخلف و يا به صورتي فرار از آن است. زيرا در همه حال حکم خداوند متعال بر حکم بشر مقدم است.

منابع:

1-حرعاملی، وسائل، ج 14: 17.

2-سیوطی، الدر المنثور، ج2: 53.
3-مجلسی، بحار الانوار، ج 103: 254.

4-فیض کاشانی، محجه البیضاء، ج 2: 70.

5-قبادی، سعادت و شقاوت زنان در حدیث معراج: 23.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.