قدس/ سیاست/ آرش خلیل‌خانه : تصمیم عربستان سعودی برای قطع روابط سیاسی با ایران اقدامی از پیش برنامه ریزی شده به نظر می‌رسد.

بازی از پیش طراحی شده ریاض

مجموعه اقدام‌های تحریک آمیز و خصمانه عربستان در چند ماه گذشته خواه ناخواه روابط تهران و ریاض را به سوی تشدید تنش‌ها پیش برده است و عربستان سعودی بی‌محابا با اتخاذ سیاست‌ها و دست زدن به رفتارهایی در منطقه و یا مستقیم در ارتباط با ایران نشان داده‌ بود که به دنبال ایجاد زمینه یک چالش و اختلاف جدی با جمهوری اسلامی ایران است.
اکنون و با قطع روابط سیاسی تهران و ریاض انتظار می‌رود روند مذاکرات سوریه که ایران و عربستان دو بازیگر اصلی آن هستند، تحت تأثیر قرار گیرد.

  خشم آل سعود از اقتدار ایران
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره می‌گوید: در شرایط موجود و با توجه به ناکامی‌های سیاسی رژیم آل سعود در برابر اقتدار و هژمونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، هر اقدامی از سوی این رژیم ورشکسته قابل تصور بوده و هست، اما این بازی‌های سیاسی نه می‌تواند تغییری در توازن موجود به نفع ایران ایجاد کند و نه در سیاستهای اصولی و ثابت ایران تغییری ایجاد خواهد کرد.
منصور حقیقت پور با اشاره به کشتار حجاج در منا، کشتار شیعیان حوثی در یمن و حمایت از تروریست‌ها در عراق و سوریه توسط رژیم سعودی و نقش این کشور در تحریک و تشویق دیگر حکومت‌های وابسته به سرکوب شیعیان مانند حوادث اخیر نیجریه خاطرنشان می‌کند: تعادل نظام سعودی به هم خورده است و این رژیم، مجموعه در حال سقوطی است که دست به هر تنش و بحرانی می‌آویزد تا بتواند خودش را حفظ کند. وی تأکید کرد: خشونت و رفتار عصبی که حکومت عربستان انجام ‌می‌دهد ناشی از سرخوردگی ناشی از سیاست‌های ناشیانه و شکست خورده آن‌هاست.

 ریاض دنبال بهانه بود
اسماعیل کوثری هم در واکنش به این اتفاق با تأکید بر اینکه رژیم عربستان مدتهاست که در پی بهانه‌گیری و برهم زدن و متشتت کردن فضا با ایران بود، می‌گوید: مسؤولان عربستان به جای فرافکنی باید پاسخگوی اقدام‌های نابخردانه و جنایت‌های مختلف خود، بخصوص در یمن و سوریه و اعدام شیخ نمر باشند. دیگر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری اینکه عربستان مواضع رسمی دولت ایران را در قضیه سفارتش نادیده گرفته است، می‌افزاید: ایران از قطع روابط با عربستان نگرانی ندارد، چون تا به حال غیر از ضرر چیزی از آن‌ها به ما نرسیده و حمایت‌های آنان از گروه‌های تروریستی، منطقه را به سمت نابودی کشانده است.
وی با اشاره به همراهی برخی از کشورهای عربی با عربستان در قطع رابطه با کشورمان نیز تصریح می‌کند: همه اقدام‌های عربستان با هماهنگی آمریکا و استکبار جهانی است و این کشور و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اختیاری از خود ندارند و اجرا کننده دستورها هستند.

  روز اعدام شیخ نمر باید روابط را قطع می‌کردیم
سید حسین نقوی حسینی هم با بیان اینکه موضعگیری غیر منطقی و عصبی سعودی‌ها و قطع ارتباط زنجیره‌ای برخی از کشورهای کوچک نزدیک به این رژیم با ایران دلیلی است بر از پیش طراحی شدن آن، می‌گوید: مقام‌های ما باید در روز اعدام شیخ نمر، سفیر عربستان را از کشور اخراج می‌کردند تا آن‌ها طلبکار نمی‌شدند و پیشدستی نمی ‌کردند و جای مظلوم و ظالم عوض نمی‌شد. نماینده مردم ورامین، اقدام عربستان را بی‌تأثیر و بی‌اهمیت و همراهی نوچه‌های آن‌ها و رژیم صهیونیستی را با حاکمان سعودی بی‌اهمیت‌تر عنوان کرده و خاطرنشان می‌کند: این یک واکنش انفعالی و از سر ضعف عربستان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ای IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 2
    همش چرت و پرت میگید
  • جوادي IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    2 0
    متاسفانه تحليلگران ما با تصور به وجود بلوغ فكري در دولت عربستان نظريه پردازي مي كنند . اما تاريخ خلاف اين امر را اثبات مي كند . دولت عربستان سعودي هيچگاه قوي تر و سياستمدار تر از دولت معاويه نبوده و نيست . لطفا بگويد كه جهان امروز از او بيشتر مي داند و مي گويد و مي بالد يا از كساني كه مظلومانه توسط او ترور شدند ؟ مطمئن باشيد كه نفرت از اين حكومت در دل همه ملت ها با هر دين و مسلك موج مي زند . فقط ما بايد زرنگ باشيم و نگذاريم كه ملت ها تفكر ما و آنها را يكسان فرض كنند . ما بايد به همه دنيا اثبات كنيم كه فرهنگ مترقي اسلام اصلا اين چيزي نيست كه حكومت سعودي مبلغ آن است . همين يك كار براي حذف دولت سعودي از جغرافياي سياسي كافيست .11 سپتامبر ، عمليات تروريستي در فرانسه و انگليس ، طالبان ،داعش ، بكو حرام ، احرار الشام ، سپاه جهنگو ووووو هر يك به تنهايي براي اثبات اشتباه هاي اين دولت حربه برنده ايست