برخی از خانواده ها برای تهیه کتاب مناسب کودکان خود هنوز با نگرانی هایی مواجه هستند و نمی دانند کتاب کودک باید دارای چه ویژگی هایی باشد.

برای کودکان چه کتابی انتخاب کنیم؟

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، نویسنده کتاب گذری بر تصویر گری کتاب کودک عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نبود نظارت، فقدان اطلاعات کافی والدین در بحث استانداردهای کتاب کودک و بعضاً نبود اثر فاخر و حتی وضعیت معیشتی مردم بر این موضوع تأثیرگذار بوده است.
فاطمه معدنی افزود: از سوی دیگر، شاهدیم خرید کتاب به عنوان یک وظیفه و تکلیف بر دوش والدین، مدرسه و آموزشگاه است که با اولین پیشنهاد و ارزان ترین پیشنهاد، رفع مسئولیت شده و کتاب خریده می شود .
این نویسنده کتاب کودک مشکل دیگر را نبود مهارت انتخاب در والدین دانست و گفت: این به جهت نبود مطالعه کافی در بحث کتاب خوب و استاندارد و همچنین اطلاع رسانی نامناسب از سوی اولیای امر است .
وی در ادامه به ضرورت پرداختن به مقوله نقد و نظر در تصویرگری کتاب های داستانی کودکان اشاره کرد و گفت: نداشتن تسلط این کودکان بر ارزشیابی محتوای کتاب ها و وجود نقش پر رنگ تصاویر بر رده سنی کودکان نیز استوار است.
این کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه داد: تصاویر در گروه سنی کودکان می تواند سبب گرایش و یا عدم تمایل آنها در کتاب خوانی و مطالعه شود .
معدنی به نکته پنهان مانده ای در تصویرسازی کتاب های ایرانی اشاره کرد و گفت: این عامل می تواند نقشه راه تصویرسازان حوزه کودک و والدینی که در انتخاب کتاب مناسب و استاندارد مردد هستند، نیز باشد .
وی یادآور شد: هنر در هر اقلیمی از داشته ها و تفکرات مذهبی، ملی، قومی و بسیاری از المان های دیگر تأثیر می پذیرد و از این رو تصویرگری کتاب هم از این قاعده مستثنی نبوده و شامل بسیاری از جزئیات اصلی و فرعی موجود است .
این نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک، با اشاره به اینکه همه ما به اهمیت ارزش و نقش کودکان در زمان حال و آینده واقف هستیم، گفت: در همین حال، ایجاد تثبیت و شکل گیری شخصیت شایسته در آن ها نیز بسیار حائز اهمیت است که این مهم به جایگاه مطالعه در چگونگی انجام مسئله تعلیم و تربیت کودکان بازمی گردد.
وی تاکید کرد: یکی از راه هایی که می تواند زمینه ساز باشد، ایجاد انگیزه و میل در کودکان نسبت به مطالعه کتاب است.
معدنی با بیان اینکه رازی در ایجاد انگیزه و تمایل کودکان به مطالعه وجود ندارد، تصریح کرد: تنها کافی است کودکان آنچه را دوست می دارند انتخاب کنند و خوب است به جای تحمیل علایق و خواسته های خود، آن ها را آزاد بگذاریم تا کتاب هایی را که به واقع موردپسندشان استف برگزینند.
وی خاطرنشان کرد: این امر راهکاری است مطمئن در ایجاد انگیزه و رغبت در کودکان، که با این عمل پایه های ایجاد استقلال در شخصیت آن ها با کمک، همراهی و هم ر أیی خودشان در بستری مطمئن و محکم گذاشته می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.