قدس/ هنر/ تکتم بهاردوست : با اعلام اسامی ‌فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه «سودای سیمرغ» سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، رقابت برای رسیدن به سیمرغ‌های بلورین عملاً آغاز شده است.

 با فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال آشنا شوید/ ۲۲ کارگردان پشت خط شروع

نکته جالب در این فهرست جا ماندن دو فیلمساز پیشکسوت مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی است که اگرچه بارها درخصوص رساندن فیلم‌هایشان به جشنواره، قول داده‌اند، اما سرانجام نتوانستند این قول را عملی کنند و امسال باید برای دیدن آثار همکارانشان به سینماها بیایند.

 نامداران در جشنواره
یکی از چهره‌های حاضر در جشنواره امسال کمال تبریزی است که در کارنامه حرفه‌ای خود لیستی شانزده تایی از فیلم‌های خوش ساخت و پرمخاطب دارد.
تبریزی بعد از حضور ناموفق فیلم «طعم شیرین خیال» در سال گذشته امسال و در هفدهمین تجربه کارگردانی‌اش با فیلم سینمایی «امکان مینا» به قلم فرهاد توحیدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی در جشنواره حضور دارد. اما کارگردانی که بسیاری از دوستداران سینما منتظر دیدن تازه‌ترین فیلمش هستند، ابراهیم حاتمی‌کیا است. او که جوایز متعددی را برای فیلم‌هایی چون آژانس شیشه‌ای، از کرخه تا راین، ارتفاع پست و... از آن خود کرده است، سال گذشته با فیلم سینمایی«چ» که به گوشه‌هایی از مبارزات شهیدچمران می‌پرداخت در جشنواره حضور داشت و توانست در 8بخش کاندیدای دریافت جایزه شود. حاتمی‌کیا امسال اما با هجدهمین ساخته‌اش به نام «بادیگارد» به عنوان نویسنده و تهیه کننده به احتمال زیاد بار دیگر یکی از شانس‌های دریافت سیمرغ بلورین خواهد بود. در این فیلم که در سکوت خبری پیش رفته است، پرویز پرستویی به عنوان یکی از بازیگران نقش اصلی، برای ششمین بار و پس از ده سال بار دیگر مقابل دوربین حاتمی‌کیا قرار گرفته است.
رضا میرکریمی‌ از آن دسته کارگردانانی است که تقریباً در تمام سالهای فعالیت سینمایی‌اش همیشه حضوری آهسته و پیوسته داشته است. کارگردانی که نه تنها در ایران که برای جشنواره‌های خارجی هم چهره‌ای شناخته شده است. همه علاقه‌مندان به هنر هفتم فیلم‌های «به همین سادگی» ،«زیر نورماه»، «اینجا چراغی روشن است»، و فیلم شیرین و خوش ساخت «یه حبه قند» او را به یاد دارند. دو سال پیش هم داوران به فیلم «امروز» لطف داشتند و او را با جوایزی که به این فیلم متوسط دادند، شرمنده کردند. میر کریمی ‌امسال با هشتمین تجربه سینمایی‌اش به نام «دختر» در جشنواره حضور خواهد داشت. این فیلم داستان دختری جوان و متعلق به خانواده‌ای سنتی است که در خوزستان زندگی می‌کند و از سوی دوستانش برای شرکت در یک پارتی به تهران دعوت می‌شود. با این حال خانواده وی اجازه حضورش در این مهمانی را نمی‌دهند و همین جاست که درام فیلم شکل می‌گیرد؛ دختر ازخانه فرار کرده و می‌کوشد مستقلاً تجربه حضور در این مهمانی را به دست آورد.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، این فیلم تلاش میرکریمی‌ برای بازگشت به اجماعی است که در «یه حبه قند» میان منتقدان و مخاطبان عام شکل داده بود و پیش‌بینی می‌شود میر کریمی‌امسال هم برای چندمین بار نامش در بین برندگان این دوره از جشنواره دیده شود.
 پرویز شهبازی در همه این سالها ورودش به دنیای سینما بیشتر به عنوان فیلمنامه‌نویس فعال مطرح بوده تا کارگردان. او با ساخت فیلم سینمایی «به سوی جنوب» وارد سینمای حرفه‌ای شد و با فیلم «نفس عمیق» یک شبه ره صد ساله را طی کرد. فیلم «عیار14» در بیست و هفتمین دوره جشنواره و فیلم «در بند» در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز توانست باردیگر موفقیت «نفس عمیق» را برای شهبازی تکرار کند.
او امسال با ششمین فیلمش به نام «مالاریا» با نام قبلی «نسیم» که به قلم خود او و تهیه کنندگی مسعود ردایی ساخته شده است در جشنواره حضور خواهد داشت. شهبازی در تمام این مدت که از ساخت این فیلم می‌گذرد، اشاره‌ای ‌به وجه تسمیه مالاریا با محتوای فیلمش نکرده است.

 کمی‌ هم از جوانترها بگوییم
«نرگس آبیار» با دومین ساخته سینمایی‌اش حضوری موفق در جشنواره فیلم فجر داشت. فیلم سینمای «شیار143» بدون شک یکی از ماندگارترین فیلم‌های ژانر دفاع مقدس خواهد بود. با وجود موفقیت آبیار در دو فیلم قبلی‌اش، پیش‌بینی می‌شود امسال هم بتواند جزو لیست نامزدهای جشنواره باشد. او امسال با فیلم سینمایی «نفس» در سومین تجربه کارگردانی اش بار دیگر در جشنواره حضور خواهد داشت. بهروز شعیبی با ساخت فیلم سینمایی «دهلیز» به عنوان اولین تجربه سینمایی‌اش نشان داد غیر از بازیگری توانمند، می‌تواند کارگردان قابلی هم باشد. او با حضور این فیلم در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست جوایز متعددی را کسب کند.
این کارگردان جوان امسال با فیلم سینمایی «سیانور» بی‌شک یکی از شانس‌های بخش مسابقه خواهد بود. این فیلم یک عاشقانه پلیسی و یکی از پربازیگرترین و پرلوکیشن‌ترین فیلمهای چند سال اخیر است.
فیلم سینمایی «بعدازظهر سگی» اگر چه فیلم موفقی نبود ولی سکوی پرتاب خوبی برای مصطفی کیایی به عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش محسوب می‌شود. مصطفی کیایی بعد از این فیلم شانسش را با «ضد گلوله» که شباهت زیادی به لیلی با من است تبریزی داشت در ژانر دفاع مقدس امتحان کرد. ولی هیچ‌کدام از آثارش موفقیت فیلم «خط ویژه» را برای او به همراه نداشتند. کیایی سال گذشته و با حضور در بخش مسابقه با «عصر یخبندان» در هشت بخش کاندیدای جوایز بخش مسابقه شود. او با فیلم «بارکد» به نام قبلی «صاف کننده» در پنجمین تجربه کارگردانی‌اش و با موضوعی اجتماعی در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.