مشکلات مالی بیماران و نداشتن هزینه پرداخت خدمات درمانی باعث شده برخی از آنها پیش از ارائه گواهی ترخیص توسط پزشک از بیمارستان پا به فرار گذارند و این موضوع سبب دور شدن پرستاران از وظیفه اصلی و انجام مسئولیت پلیسی شده است.

نقش پلیس و نگهبان بر دوش پرستاران سنگینی می‌کند/ وقتی بیمار پا به فرار می‌گذارد

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، حادثه کشیدن بخیه‌های صدرا با حواشی مختلفی همراه شد و رسانه‌ای شدن این موضوع سبب شد تا علاوه بر اطلاع رسانی گسترده، بسیاری از بیماران به یاد مشکلاتی که در زمینه دریافت خدمات بهداشتی و درمانی داشتند بیافتند و به اصلاح عامیانه داغ دلشان تازه شود. هرچند که تلاش مسئولان وزارت بهداشت در راه ارتقاء سلامت جامعه و ارائه با کیفیت‌تر خدمات درمانی بر کسی پوشیده نیست ولی خاطره تلخ شیرین مردم در این حوزه نیز اندک  نبوده و مؤید نیاز به تلاش بیشتر در این زمینه است.

روزانه افراد زیادی به دلایل گوناگون به اورژانس بیمارستان‌های سراسر کشور مراجعه کرده و از خدمات لازم توسط پزشکان و پرستاران بهره‌مند می‌شوند، ولی در این میان تعدادی از بیماران یا همراهان آنها آهی در بساط نداشته و توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند. گاهی نیز بیمار بدون اینکه پول کافی داشته باشد جهت انجام اقدامات درمانی به بیمارستان مراجعه  و بستری می‌شود، ولی برای تسویه حساب و انجام اقدامات مربوط به ترخیص پولی در جیب ندارد از این رو در صدد فرار از بیمارستان درآمده و کمی قبل از اینکه پزشک گواهی ترخیص دهد، به صورت نامحسوس و مخفیانه یا به عبارتی دور از چشم مسئولان بیمارستان پا به فرار می‌گذارد.

 پرستار در حادثه کشیدن بخیه‌های صدرا ناشی‌گری کرده است

عبدالله صفری در گفت‌وگو با فارس در رابطه با حادثه خمینی‌شهر و موضوع کشیدن بخیه‌های کودک 4 ساله گفت: اینکه چه کسی مقصر است باید وظیفه افراد مربوط به این حادثه را در حد جایگاه مسئولیتشان مورد توجه قرار داد، بدین معنی که پزشک، پرستار و وزارت بهداشت در حد مسئولیت خود باید پاسخگو باشند.

وی افزود: بخشنامه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه خدمات درمانی در اورژانس‌ها رایگان است و پزشک و پرستار مؤظفند خدمات لازم را ارائه داده و سایر مسائل همچون امور حسابداری و ترخیص مربوط  به بخش اداری است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با تأکید براینکه بی‌تدبیری مجموعه و عوامل مختلف همچون پزشک، پرستار و کادر بیمارستان سبب بروز چنین اتفاقی شده است، تصریح کرد: پزشک و پرستار نمی‌توانند از کمک به مصدوم شانه خالی کنند از طرفی پرستار بدون دلیل نمی‌تواند دستوری از پزشک را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه اطلاعیه  مربوط به خدمات اورژانس باید به دیوار بیمارستان الصاق می‌شد،گفت: تنها نمی‌توان وزارت بهداشت یا پرستار را مقصر دانست؛ البته پرستار در این حادثه ناشی‌گری کرده ولی از طرفی قوانین ابهام دارد و اگر به دستور پزشک عمل نمی‌کرد محکوم می‌شد. همچنین دستور پزشک به پرستار شفاهی بوده است و این موضوع ابهامات وارد به اصل قضیه را بیشتر می‌کند.

وقتی پرستار نگهبان بیمار می شود

صفری اعلام کرد: در برخی از بیمارستان‌ها پرستاران از ترس، کار تخصصی خود را رها کرده و به نقش پلیس و نگهبان می‌پردازند، چراکه اگر بیمار از بیمارستان فرار کند، یقه پرستار را می‌گیرند و از اضافه کار آن‌ها کسر می‌کنند در حالی که این موضوع به هیچ وجه ارتباطی به پرستار ندارد و بیمارستان‌ها باید سیستم نگهبانی و امنیتی خود را ارتقا دهند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تأکید کرد: البته هرچند این موضوع با توجه به طرح تحول کمتر در کشور رخ می‌دهد ولی هنوز در برخی از بیمارستان‌ها شاهد این مسئله هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع حادثه خمینی‌شهر چند وجهی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه بخش‌نامه داریم که بیماری اورژانسی هیچ وجهی لازم نیست پرداخت کند از طرفی پزشک باید دستور کتبی به پرستار می‌داد.

مسئولان وزارت بهداشت مقصر اصلی کشیدن بخیه‌های صدرا

 محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح تحول سلامت در برخی مواقع افزایش پرداخت از جیب مردم را به همراه داشته و به به ضرر مردم تمام شده است. همچنین میزان تعرفه‌ها تا 400 برابر افزایش یافته  به طور مثال حق عمل آپاندیس پیش از طرح تحول، حدود 80 هزار تومان بود ولی الان به 340 هزار تومان رسیده است و در واقع رقم ریالی پرداختی با افزایش همراه بوده است.

وی افزود: به علت نپرداختن به معلول در موضوع کشیدن بخیه‌های صدرا دو پزشک و پرستار مقصر شناخته شدند در حالی که خود مسئولان وزارت بهداشت مقصر اصلی این ماجرا بودند. مشکل نداشتن پول توسط مادر صدرا بود و طرح تحول سلامت از مشکلاتی که ایجاد کرده این بوده است که برخی از جاها به ضرر مردم است.

جیب مردم برای پرداخت خدمات درمانی بیمار است

حال به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت و سایر دست اندرکاران مربوط  در حوزه خدمات درمانی و بهداشتی همچون دولت یا سازمان‌های بیمه‌گر نیاز است فکری اساسی کرده و در یک جهت برای کاهش هزینه‌های مردم در حوزه سلامت وارد عرصه عمل شوند. بیماری و دغدغه‌های آن مشکل کمی نیست که خانواده‌های ایرانی برای تأمین هزینه‌های آن نیز بخواهند با چالش و مشکلات جدی مواجه شوند و بار مالی بیماری بر دوششان سنگینی کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.