قدس انلاین – سعید کوشافر: طی دیروز وامروز دلار رکورد شکست و از سقف ۳۷۰۰ تومان گذشت وبا خود برخی از بازارها را از جمله طلا را هم دچار تغییرات کرد این درحالی بود که برخی مسوولان تلاش داشتند افزایش قیمت ارز طی ماههای اخیر را به مساله سفرهای مردم نسبت دهندو حال که دراستانه اجرای برجام هستیم نمیتوانند توجیه مناسبی برای تداوم گرانیها ارایه کنند مگر همان مساله ای که درقالب نیاز دولت به ارز گران بیان میگردد.

دلاراز مرز۳۷۰۰تومان گذشت ؛کمبود اسکناس  قیمتها را بازهم بالامیبرد/ بازار ملتهب و افزایش دلاردرخانه های مردم به بیش از۱۰ میلیارد/ قیمت طلا همزمان بادلار افزایش می یابد

این همه درحالی است که انتظار میرفت تنش میان ایران وعربستان قیمت نفت را افزایش دهد که بازار حتی به این مساله نیر واکنش اندکی نشان داد و قیمت نفت طی روزهای اخیر بازهم کاهش یافت واکنون تنها گزینه ای که پیش روی پیش بینی ها قرار دارد نیز چیزی جز تداوم کاهش قیمت دربازار نفت نیست به گونه ای که دولت دربستن بودجه حتی با قیمت نفت 30 دلاری هم دچارمشکل خواهد شد.اما درمقابل بازار ارز کشورمان بیش ازانکه به برجام و کاهش قیمت ارز خوشبین باشد تحت تاثیر قطع رابطه چند کشور کم اهمیت با ایران و البته تحت تاثیر تلاشهای کنگره امریکا برای تداوم تحریم دو بانک وچندین فردو شرکت ایرانی قرار گرفت .

درهمین حال و بنا بر گزارشهای رسیده دلار در نخستین روز هفته در تابلوی صرافی ها ۳۷۳۲ تومان و سکه تمام بهار آزادی ۹۶۲ هزار تومان قیمت خورد.

صرافی های خیابان فردوسی در نخستین روز هفته دلار را با قیمت 3732 تومان، پوند را با قیمت 5425 تومان و یورو را با قیمت 4068 تومان به مردم فروختند.

قیمت های درج شده در تابلوی صرافی ها حکایت از ادامه روند صعودی قیمت ها در بازار ارز دارد؛ آنطور که فعالان بازار می گویند تحولات سیاسی منطقه، کاهش قیمت نفت، کاهش عرضه ارز در بازار و کسری بودجه دولت مهمترین دلایل افزایش قیمت دلار می باشند.

هر اونس طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی 1105 دلار و هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی با قیمت 98 هزار و 110 تومان قیمت خورد.

برهمین اساس در بازار سبزه میدان، هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید962 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 960 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 484 هزار تومان، ربع‌سکه 264 هزار تومان و هر قطعه سکه یک‌گرمی نیز 173هزار تومان قیمت گذاری شد و به فروش رسید.

همچنین بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نرخ ارز مبادله اي را امروز 30175 ريال اعلام کرد.همچنين اين بانک نرخ پوند انگليس را 43787 ريال و فرانک سوئيس را 30308 ريال اعلام کرد.

براساس اين گزارش؛ روپيه هند 451 ريال، درهم امارات متحده عربي 8212 ريال، يکصد ين ژاپن 25721 ريال، ريال عمان 78351 ريال، لير ترکيه 9992 ريال، روبل روسيه 403 ريال و ريال قطر 8281 ريال اعلام شد.

***دلار ۳۷۰۰ تومانی توجیه ندارد

دراین راستا یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مدیریت بازار ارز گفت: قیمت ۳۷۰۰ تومانی دلار توجیه اقتصادی ندارد.

ابوذر ندیمی درباره افزایش  نرخ ارز گفت: باید پذیرفت همواره قیمت ارز در کشور تحت تاثیر عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی بوده است.کاهش قیمت جهانی نفت باعث ایجاد محدودیت‌ در کسب درآمدهای ارزی  شده است

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر کاهش قیمت جهانی نفت، باعث ایجاد محدودیت‌هایی درکسب درآمدهای ارزی  شده که این موضوع تعادل نسبی بازار ارز را با مشکل روبرو کرده است.

ندیمی گفت: محدودیت عرضه ارز از سوی بانک مرکزی از عوامل موثر در افزایش قیمت ارز بوده است.

ورود خودسرها به سفارت عربستان در گرانی نرخ دلار تاثیر گذار بود. وی با محکومیت اقدام سعودی ها در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر افزود: دلایل سیاسی نیز در افزایش نرخ ارز موثر بوده بطور مثال ورود خودسرها به سفارت عربستان هزینه هایی را برای کشور به همراه داشته که همین موضوع رشد نرخ دلار در روزهای گذشته از تاثیرات آن است.

ندیمی افزود: باید با اعمال سیاست‌های اقتصادی از نوسان شدید نرخ ارز جلوگیری کرد؛به دلیل اینکه افزایش قیمت دلار در رشد کالاهای اساسی موثر بوده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت نرخ دلار را در بودجه سال آتی بیش از 3000 تومان تعیین نخواهد کرد و با توجه به تاکید دولت به اجرای سیاست ارزی شناور مدیریت شده، بنابراین قیمت 3700 تومانی دلار توجیه اقتصادی ندارد.

***دلار در بازار کمیاب شد

درحالی قیمت دلار طی روزهای اخیر رکوردهای جدید و البته قابل تأملی را در بازار ارز به ثبت رسانده که بانک مرکزی سکوت کرده و فعالان بازار مسائل سیاسی را مهمترین علت این نوسانات می دانند.

نرخ دلار که از هفته های قبل مدار صعودی را طی می کرد در روزهای پایانی هفته قبل از 3700 تومان هم عبور کرد. صرافی های خیابان فردوسی پنجشنبه 17 دی ماه امسال شاهد نوسانات نرخ ارز بودند و سرانجام با دلار 3710 تومانی به کار خود پایان دادند.

افزایش قیمت ارز درحالی در بازار ارز ادامه دار شده که دلار بانکی نیز در این مدت از نوسانات در امان نبوده و در آخرین روز هفته با قیمت 3015 تومان در مرکز مبادلات ارزی به متقاضیان ارزهای رسمی فروخته شد.

این درحالی است که دلار مصوب در بودجه امسال 2850 تومان بوده و قیاسی بین این نرخ و نرخ دلار بانکی و آزاد به وضوح نشان میدهد که قیمت ارز آزاد و بانکی با بودجه به ترتیب 860 و 165 تومان فاصله دارد.

اما با وجود افزایش قیمت ها و البته افزایش اختلاف قیمت دلار با بودجه مصوب هنوز بانک مرکزی و دولت توضیحی درباره روند صعودی قیمت دلار ارائه نداده و اقدامی برای مدیریت بازار ارز نکرده اند.

فعالان بازار ارز و صراف های خیابان فردوسی اختلاف پیش آمده بین ایران و عربستان را از مهمترین دلایل تشدید نوسانات ارزی در بازار می دانند.

یکی از صراف های فردوسی در همین ارتباط گفت: احضار سفرای کشورهای عربی، بستن سفارت خانه های این کشورها و کاهش قیمت نفت مهمترین دلایل افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر است.

گفت و گو با فعالان حاضر در بازار ارز حکایت از آن دارد که طی روزهای گذشته ارز در بازار کمیاب شده و به دلیل کاهش عرضه قیمت ها افزایش یافته است.

صرافان می گویند دلار نقدی در بازار کم شده و به محض اینکه دلار وارد بازار شود از سوی صرافی ها خریداری می شود به همین خاطر ارز موجود در بازار کم شده است.

انطور که یکی از صراف ها به خبرنگار ما گفته اعلام خبرهایی مبنی بر تداوم تحریم برخی بانک ها همزمان با نزدیک شدن به اجرای برجام از دیگر دلایل تداوم روند صعودی قیمت دلار است.

با وجود روند افزایشی قیمت دلار در بازار آزاد پیش بینی می شود با اجرایی شدن برجام نرخ دلار کاهش یابد اما فعالان بازار معتقدند این کاهش قیمت دوام چندانی نخواهد داشت.

با این حال انتظار می رود بانک مرکزی مانند سال های قبل به گونه ای بازار ارز را مدیریت کند که مانع از نوسانات شدید ارزی در این بخش شود چراکه درست یا غلط در سال های گذشته نرخ ارز بوده که به دیگر بازارها سیگنال میداده و اینبار هم افزایش قیمت دلار بهانه ای شده برای فعالان بازارهای دیگر که نرخ های نجومی را برای فروش کالاهایشان تعیین و اعلام کنند.

***ناتوانی در جذب ۱۰میلیارد دلار خانگی

دراین حال دبیرکل انجمن حسابداری ایران با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانسته ۱۰ میلیارد دلار خانگی را روانه نظام بانکی و بازار کند، از شایع شدن پولشویی در بازار ارز خبر داد و گفت: اکنون لاشه اسکناس (دلار) کم داریم و مردم متوسط به سمت خرید ارز می‌روند.

ناصر پرتوی در مورد اینکه رئیس کل بانک مرکزی دلایل نوسانات نرخ ارز را افزایش قیمت جهانی دلار عنوان می‌کند، اظهار داشت: برخی مواقع توجیه کردن برای پنهان کردن واقعیت‌ها است. نرخ برابری دلار نسبت به سایر ارز‌ها حدود 0.1 تا 0.4 درصد در دنیا افزایش داشته است.

وی افزود: افزایش نرخ دلار در بازارهای دنیا، زیر یک درصد است، ولی قیمت دلار در چند ماه اخیر بیش از 8درصد در ایران افزایش یافته و قیمت دلار از حدود 3300 تومان، امروز با قیمتی در حدود 3700تومان خرید و فروش می‌شود. نرخ برابری یورو نسبت به دلار حدود 1.12درصد بوده که اکنون 1.09درصد شده است اما امروز نرخ یورو در کشور نزدیک 4هزار تومان است.

دبیرکل انجمن حسابداری ایران با اشاره به اینکه براساس اعلام رئیس سابق بانک مرکزی بین 10 تا 20 میلیارد دلار در خانه‌های مردم است، گفت: مردم این دلار‌های خانگی را در نظام بانکی، سپرده گذاری نمی‌کنند، زیرا نگران هستند، که اگر به بانک‌ها دادند، بعدا به جای ارز، ریال بگیرند.

پرتوی با بیان اینکه افرادی در خانه ارز نگهداری می‌کنند که بخواهند در آینده نزدیک از آن مثلا برای سفر  استفاده کنند، بیان کرد: فرد وقتی می‌خواهد از ارز برای سفر و یا خرید استفاده کند، برای اینکه بتواند آن را به راحتی و با خیال راحت بگیرد، وقتی این پول را به نظام بانکی  می سپارد، بانک مرکزی باید به دارندگان حساب ارزی حتی با منشا داخلی تعهد دهد که اگر این اتفاق بیافتد، حداقل 10 میلیار دلار روانه بانک‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم دلار، یورو و لیر در خانه‌ها نگهداری می‌کنند، ادامه داد: بانک مرکزی فکر می‌کند نرخ فعلی طبیعی است و قیمت در حدود همین نرخ  می‌ماند. امروز سودی که بانک‌ها به ارز می‌دهند، حداکثر 6 درصد است اما سودی که به ریال داده می‌شود، حداقل 20 تا 27 درصد است و این شبهه دارد.  وقتی سود سپرده ارزی 6 درصد است، نشان می‌ دهد که 3670 تومان نرخ واقعی ارز نیست و این نرخ امکان افزایش دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تقاضا برای ارز بیش از عرضه است، افزود: اکنون در کشور لاشه اسکناس (دلار) کم داریم و چون هنوز ثبات مالی بهینه نشده است، مردم حتی افراد متوسط به سمت خرید ارز می‌روند ولی اگر ثبات مالی بهینه شود، هیچ کسی در خانه خود ارز نگه نمی‌دارد.

پرتوی با اشاره به فساد اقتصادی گفت: معمولا افرادی که تقلب و فساد مالی انجام می‌دهند، به سرعت پول خود را به ارز تبدیل می‌کند، زیرا بهترین پشتوانه غیرقابل شناسایی است و پول شویی رخ می‌دهد. اگر پول خود را به بانک ببرد مشخص خواهد شد که از کجا این پول را آورده است.

وی اضافه کرد: فکر می کنند، مقصر افزایش قیمت ارز، دلال‌ها هستند، در حالی که دلالها کاره‌ای نیستند؛ زیرا بانک مرکزی ارزهای فروشی را در اختیار صرافی‌های مجاز قرار می‌دهد و صرافی ها به واسطه افراد خود ارز را در بیرون از صرافی می‌فروشند که این یک اقدام عادی است.

دبیرکل انجمن حسابداری ایران  تصریح کرد: افرادی که تقلب می‌کنند، ریال به دست آمده را به دلار و یورو تبدیل   می‌کنند زیرا یک بسته اسکناس یورو برابر با چهل میلیون تومان است و در قوطی معمولی می‌توان 800میلیون تومان را به شکل یورو نگهداری کرد.

***افزایش قیمت دلار مقطعی است

درعین حال به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی، اتفاقات سیاسی که در چند روز اخیر با آن مواجه بودیم موجب شوک روانی به بازار شده و قیمت دلار را افزایش داد.

عبادالله محمدولی اظهار کرد: با توجه به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران و به دنبال آن با چند کشور دیگر شاهد نوساناتی در بازار بودیم که این موضوع قیمت دلار را افزایش داد.

وی در عین حال بیان کرد: البته قیمت دلار را کف بازار تعیین می‌کند ولی به دلیل حاشیه‌های فضای سیاسی نوساناتی در بازار رخ داد که ‌البته به اعتقاد بنده در ابتدای هفته آینده قیمت ارز ثبات یافته و متعادل می‌شود.

محمدولی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در یکسال گذشته در بخش طلا روند کاهشی داشتیم بدون این‌که دلیل خاصی برای آن وجود داشته باشد، تاکید کرد: خوشبختانه با وجود اتفاق خوبی که در عرصه بین المللی شاهدیم و لغو تحریم‌ها، در میان مدت شاهد تغییرات خوبی در صنعت طلا خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی همچنین با بیان این که آرام‌آرام تقاضاها وارد بازار طلا می‌شود، گفت: با توجه به پایان سال میلادی حجم تقاضای بالایی به بازار وارد شد و همین موضوع نیز تاثیرات خودش را در بازار ارز گذاشت و به دلیل تقاضای بالای ارز طبیعی است که قیمت‌ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: بالا رفتن تقاضا و شارژ نشدن به موقع دلار در بازار از مواردی است که منجر به افزایش قیمت دلار شد.

همچنین رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت دلار شاهد بالا رفتن قیمت طلا بودیم که البته قیمت جهانی طلا نیز افزایش یافت.

محمدکشتی آرای اظهار کرد: اوایل هفته گذشته قیمت طلا حدود ۱۰۶۲ دلار بود که اواخر هفته به ۱۰۸۶ دلار افزایش یافت و به طور کلی می‌توان گفت در طول هفته گذشته قیمت طلا حدود ۱۸دلار نوسان داشت.

وی افزود:‌قیمت سکه نیز در اوایل هفته گذشته حدود ۹۳۲ هزار تومان بود که اواخر هفته به قیمت تقریبی ۹۴۴ هزار تومان رسید که البته بخشی از این افزایش مربوط به ارز و بخشی نیز مربوط به افزایش قیمت جهانی طلا بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در عین حال بیان کرد: موضوع عربستان تاثیراتی در بازار ارز دارد به گونه ای که اخبار مربوط به قطع روابط دو کشور ایران و عربستان در چند روز گذشته ارزش ریال عربستان را کاهش داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.