قدس/ جامعه /محمد رضایی: چندی پیش و درست در شرایطی که کشورمان برای پذیرایی از موج گردشگران خارجی آماده می‌شد، دولت آمریکا وارد میدان شد و با کارشکنی تازه خود، سرعتگیر جدیدی بر سر راه گردشگرانی که سودای سفر به ایران را دارند، قرار داد.

 چرخش گردشگری ایران به سوی روسیه

آمریکا طرحی را تصویب کرد که براساس آن شهروندان 38 کشور که برای سفر به آمریکا نیازی به دریافت ویزا ندارند، در صورت سفر به ایران، عراق، سوریه و سودان، برای رفتن به آمریکا باید ویزا بگیرند. اکنون باید دید راهکارهای مقابله با این قانون آمریکایی که می‌تواند به صنعت گردشگری کشورمان ضربه جدی بزند، چیست. بسیاری از کارشناسان معتقدند، در این مقطع و با وجود تنش در روابط روسیه و ترکیه، گردشگری ایران باید نگاهش را به سمت روسیه و کشورهای همسایه معطوف کند تا بتوان ایران را جایگزین مناسبی برای ترکیه مطرح و از این گذرگاه عبور کرد.

 بسیج عمومی برای جذب گردشگر
دکتر عادل کرمانیتسایی، استاد دانشکده هتلداری و کار‌شناس گردشگری به خبرنگار ما می‌گوید: افراد زیادی عاشق دیدن ایران و مناطق تاریخی و فرهنگی و نیز آداب و رسوم شرقی ایرانی‌ها هستند و امروز باید برای افزایش آمار گردشگر به دلیل کمبود درآمد نفت، دست به یک بسیج عمومی بزنیم و از هر امکانی در این زمینه بهره بگیریم.
وی به توانمندی‌های ایران برای حفظ بازار‌های جدید اشاره کرده، می‌افزاید: به نظر می‌رسد با وجود امنیت خوبی که در کشور ما وجود دارد، ایران مقصد بسیار جذابی برای گردشگران کشورهای هم تمدن منطقه به حساب آید، چون اکنون که ترکیه، سوریه، عراق و کشورهای دیگر منطقه نا‌امن شده‌اند، ایران می‌تواند جایگزین مناسبی برای گردشگران این کشور‌ها باشد.
این استاد دانشگاه هتلداری و کار‌شناس جذب گردشگر تأکید می‌کند: همچنین گردشگران روسی و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق را هم باید در فرآیند بازاریابی جدید جزو گردشگران کشور بدانیم، زیرا این افراد به دلیل مشکلات دیپلماتیک دیگر نمی‌توانند به مناطق تفریحی ترکیه سفر کنند.

 ۲۰ هزار تحصیلکرده برای گردشگری
 وی همچنین دانش آموختگی نیروی متخصص برای تورگردانی را یک فرصت بزرگ دانسته و می‌افزاید: با افزایش رشته‌های تحصیلات عالی در دانشگاه‌ها، خوشحالیم که امروز دیگر بهانه‌ای برای نبود متخصص گردشگری در کشور نداریم و شاهدیم که بیش از بیست هزار دانشجو در مقاطع مختلف کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف گردشگری مشغول تحصیل و آماده خدمت به صنعت گردشگری هستند.
مجتبی واقع بین همتی، مدرس تورگردانی و عضو انجمن علمی گردشگری ایران نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: اگر کنگره آمریکا یا اتحادیه اروپا برای صنعت گردشگری ما مشکل ایجاد کرده، باید مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه واکنش متناسب نشان دهد تا در آینده شاهد زیاده‌گویی دیگر کشورهای زورگو نباشیم.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در همایش گردشگری و تأکید وی بر گردشگری پزشکی و علمی می‌گوید: اهمیت موضوع گردشگری در تمامی موارد و زیرمجموعه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی آشکار شده و باید با تمرکز بر روی این نوع گردشگری، این صنعت را از بحران خارج کنیم و یقینا حمایت دولت از سمن‌های گردشگری می‌تواند در این مقطع کارساز باشد.

 مدیریت مالی برای بحران تحریم‌ها
وی می‌افزاید: واقعیت این است که شرایط خوب مالی در حوزه گردشگری وجود ندارد و در این خصوص باید ضمن تلاش برای مدیریت صحیح و عزم جدی، در احیای مناطق گردشگر پذیر و مشارکت مردمی و جذب منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای رسیدن به صنعت گردشگری پایدار تلاش کنیم تا بحران‌هایی مانند تحریم کنگره آمریکا را پشت سر بگذاریم.
واقع بین همتی تأکید می‌کند: متأسفانه این طرح به امضای مسؤولان دولتی آمریکا نیز رسیده، به همین دلیل می‌توان گفت گردشگری ایران دیگر رونق گذشته را نخواهد داشت؛ زیرا ۸۰ درصد گردشگران که به صورت تور وارد ایران می‌شوند، از کشورهایی هستند که نام آن‌ها در این فهرست قرار دارد.

 چوب کنگره لای چرخ گردشگری ایران
 دکتر علیرضا سنجری، عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران نیز به خبرنگار ما می‌گوید: گردشگری، صنعتی است که در دوره پس از تحریم، بیش از دیگر بخش‌ها رشد خواهد کرد، اما باید با نگاه واقع‌بینانه این صنعت را از سقوط در ورطه‌های مهلک نجات داد و این کار به تدبیر دیپلماسی، همراهی دولت، مجلس و نیز متخصصان بخش خصوصی حوزه گردشگری نیاز دارد.
وی می‌افزاید: گردشگری در این مقطع –به دلیل نبود درآمد کافی نفتی- موتور محرک برای بیرون آوردن اقتصاد ایران از بحران است، اما موانعی چون مصوبه اخیر کنگره آمریکا گذاشتن چوب لای چرخ گردشگری ایران است که باید با هنر دیپلماتیک و زبان فرهنگ با آن مقابله کرد.
سنجری با اشاره به رونق چند ماهه گردشگری ایران – قبل از اجرای برجام- خاطرنشان می‌کند: اخیرا صنعت گردشگری ایران بازار شکوفایی برای سرمایه‌گذاران شده بود و همه دست‌اندرکاران این صنعت برای دوره بعد از رفع تحریم‌ها، در انتظار هجوم گردشگران بودند و نباید این انتظار به یأس بدل شود.

 تعامل با ایران در دوره پساتحریم
به گفته وی، طرح کنگره آمریکا از لحاظ اقتصادی می‌تواند تأثیرات منفی بر اقتصاد ایران داشته باشد، به دلیل اینکه همه ۳۸ کشوری که توافقنامه لغو ویزا با آمریکا دارند، کشورهای تأثیرگذار اروپا هستند که می‌خواهند در دوره پساتحریم با ایران تعامل نزدیک اقتصادی داشته باشند و این مانع برای ما هزینه بر است.
وی می‌افزاید: با تصویب نهایی طرح کنگره، این گردشگران برای سفر به ایران دچار تردید شده‌اند، زیرا اگر به ایران سفر کنند، نمی‌توانند بدون تشریفات ویزایی به آمریکا بروند و این چالش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و اروپا و همچنین کشورهایی چون ژاپن و استرالیا که در زمره آن ۳۸ کشور هستند، ایجاد کرده است و باید برای رفع آن چاره جویی شود.

 ۱۹۰ کشور دنیا متقاضی دیدار از ایران
به گفته دکتر سنجری، مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان تلاش می‌کنند تا موانع گردشگری و صدور ویزای مسافران بیش از ۱۹۰ کشور دنیا را که متقاضی دیدار از ایران هستند، برای ورود به ایران از میان بردارند، اما این اقدام نیاز به همکاری مجلس، گمرک، وزارتخانه‌های خارجه و کشور و نیز انجمن‌های تخصصی حوزه گردشگری دارد.  این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به نشست سمن‌ها با مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری یادآور می‌شود: در این نشست‌ها تصمیم‌های خوب و امیدبخشی گرفته شد و قرار است ویزای گردشگر‌های پذیرش شده با اعتبار ۳۰ روزه و امکان تمدید ۱۵ روزه باشد. دولت نیز برای صدور ویزاهای الکترونیک در بهار ۹۵ درحال تهیه زیر ساخت‌هاست و لازم است در این زمینه صاحب‌نظران به دولت کمک کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.