یک نشریه آمریکایی نوشت: عزم ترکیه در ساخت ناو هواپیمابر علامتی از سوی این کشور به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است.

ترکیه به دنبال ساخت ناو هواپیمابر برای مقابله با ایران و روسیه است

به گزارش قدس آنلاین، نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی با اشاره به عزم ترکیه در تغییر در ساختار نظامی خود و گسترده کردن آن نوشت: ترکیه در حال دستیابی به ناو هواپیمابر است.

به نوشته دیلی بیست، ترکیه در حال افزایش بنیه نظامی خود است و  به همین منظور قصد دارد ناو هواپیمابر چند منظوره با قابلیت‌های بین قاره‌ای بسازد.

بر اساس این گزارش، ناو هواپیمابر 225 متری ترکیه «آناتولی» نام دارد و در سال 2021 عملیاتی می‌شود  و قرار است برای حمل جنگنده، بالگردهای هجومی، تانک، نیرو و ترابری لجستیکی در اطراف مدیترانه ، اقیانوس هند و اطلس استفاده شود.

به نوشته دیلی بیست، این اقدام علامتی از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است . میلی که به یقین آزاردهنده خواهد بود. زیرا این منطقه به واسطه نبرد سوریه لرزان شده و به خاطر سرنگونی جنگنده روسیه به عنوان یک ابر قدرت دریایی و نیز حضور افزون‌تر دریایی ایران به عنوان رقیب ترکیه به سمت جنوب شرقی تنش‌ها را بیشتر کرده است.

«ارکان کالکاوان» مدیر شرکت کشتی سازی «صدف» در استانبول در این زمینه گفت: «ناو هواپیمابر آناتولی با ظرفیت حمل 1400 خدمه و نیرو بیانگر قدرت ترکیه  در صنایع دفاعی است . قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر سال گذشته با مشارکت شرکت اسپانیایی "ناوانیتا" امضا شد. ساخت این ناو هواپیمابر بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.»

«ازوکان» دیگر تحلیلگر ترکیه‌ای از امکان حضور ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان با این ناو هواپیمابر در عملیات ناتو اشاره کرد .

تحلیلگران ناو هواپیمابر ترکیه را با عرشه قابل نشست و برخاست حتی برای جنگنده‌های اف 35 خطاب نمودند . در این ناو هواپیمابر حتی بیمارستانی سی تخت خوابه ، فضایی برای حضور قایق‌ها و نیز 13 تانک جنگی وجود دارد.

دیلی بیست سپس نوشت: برنامه‌های نیروی دریایی ترکیه منجر به افزایش حضور در مناطق دردسرساز با وجود کشورهایی چون ایران، سوریه، عراق و مصر که آنکارا با آن‌ها مشکل دارد، می‌شود. علاوه بر این‌ها ستیز ترکیه با قبرس و نیز بابت مشاجره لاینحل این کشور با یونان بابت دریای اژه نیز اشاره کرد.

این رسانه ‌آمریکایی در خاتمه نوشت: ترکیه اینک با دارا بودن ارتش به شدن پیشرفته ،بیش از 600 هزار نیروی دارد و بزرگترین کشور عضو ناتو از حیث تعداد نیروی نظامی در ناتو است . آمریکا در این منظر در جایگاه نخست قرار دارد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.