رئیس جمهور گفت: افتتاح فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی که اجرای آن را قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) به عهده گرفت، علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران است.

افتتاح فاز ۱۵ و ۱۶ نماد همکاری دولت و سپاه است

به گزارش  قدس آنلاین و به نقل از فارس، رئیس جمهور دقایقی قبل در آیین افتتاح پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اظهار داشت: خرسندم در این ماه عزیز و با توجهات مولای ما و با تلاش مسئولان و مردم، طبق وعده‌ای که مسئولان دادند امسال هم شاهد افتتاح دو فاز 15 و 16 هستیم؛ همانطور که سال گذشته فاز 12 که تقریبا معادل سه فاز است افتتاح شد و ان‌شاالله سال آینده هم ملت ایران شاهد افتتاح چند فاز دیگر از جمله فاز 17 و 18 خواهند بود.

وی اضافه کرد: افتتاح فاز 15 و 16 نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور است، اینکه کار این دو فاز بزرگ را قرارگاه خاتم‌النبیا (ص) به عهده گرفت، علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه، به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران است.

رئیس جمهور افزود: افتتاح این فازها به معنای این است که توطئه تحریم نمی‌تواند در پیشرفت کشور خللی ایجاد کند، ما در شرایط سنگین تحریم، فاز 12 را در سال گذشته و امسال هم در شرایط تحریم فاز 15 و 16 را افتتاح می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، هدف‌ از توسعه‌ فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، تولید روزانه‌ 56.6 میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، 75 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، 400 تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

وی ادامه داد: افتتاح فاز 15 و 16 نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کشور است؛ کار این 2 فاز مهم را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عهده گرفت و آن را به اتمام رساند که کار ارزشمند این قرارگاه به معنای هماهنگی و همکاری بین دولت و نهادهای این کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رئیس‌جمهور گفت: افتتاح فاز 15 و 16 به معنای آن است که توطئه دشمن اختلالی در روند توسعه کشور ایجاد نکرده است. وقتی ما در شرایط تحریم شدید علیه ایران مظلوم فاز 12 را در سال گذشته افتتاح کردیم و امسال هم در شرایط تحریم فاز 15 و 16 را افتتاح می‌کنیم به این معنا است که همت و اراده این ملت بزرگ در جهت توسعه، رونق اقتصادی و سازندگی کشور است.

روحانی با بیان اینکه برخی‌ها نیایند از رکود صحبت کنند، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند نه نفت 147 دلاری، همچنین دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه در شرایط عادی. دولت علیرغم همه توطئه‌ها بر سر قول‌های خود پابرجاست و انشاءالله در روزهای آینده شاهد در هم پیچیده شدن طومار تحریم در این کشور خواهیم بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران با ایستادگی و مقاومت و با هدایت رهبر معظم انقلاب و حمایت همه‌جانبه این ملت بزرگ توانست از مسیر بسیار صعب و سختی عبور کند. بعد از روز اجرای برجام و پایان تحریم‌ها عظمت این کار ملت بزرگ ایران برای همگان مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مردم توضیح خواهم داد تا مردم بدانند چه کار عظیم و بزرگی را انجام شده است، خاطرنشان کرد: همسایگان و دنیا هم بداند این ملت یک ملت بزرگ و غیوری است که می‌تواند از همه پل‌های سخت زمانه عبور کند و کشتی این کشور را به ساحل امن برساند.

روحانی افزود: در شرایطی که همه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت در مشکلات عجیب و غریبی گرفتار آمده‌اند امسال بودجه سال 95 را در شرایطی تقدیم مجلس خواهیم کرد که اتکا ما به نفت 25 درصد خواهد بود، در حالی که کشورهای دیگر منطقه که بزرگترین تولیدکننده و صادرکنندگان نفت خام هستند تقریباً صددرصد اتکا و بالای 90 درصد اتکا آنها به نفت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنها که خواستند به ما ضرر بزنند اول خودشان ضرر کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این کشورها، کسری بودجه امسالشان طبق برآوردها و اعلام‌ها 100 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه ملت در این شرایط کشور را اداره می‌کند و دولت افتخار دارد که در این شرایط باز هم توانسته است تورم را مهار و کنترل کند، گفت: علیرغم همه سختی‌ها امسال بازهم رشد اقتصادی ما به لطف خدا مثبت خواهد بود و من از همین جا به ملت ایران قول می‌دهم که سال آینده با عبور تحریم و با همت جوانان کشور سال رونق اقتصادی خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه ما بسیار خوشحالیم که یکی از وعده‌های دولت در زمینه انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی در حال تحقق است، افزود: در سال 96 همه فاز‌های پارس جنوبی به حول قوه الهی به اتمام خواهد رسید و این کار عظیم و بزرگی است که دولت یازدهم به سرانجام خواهد رساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از امروز به بعد انشاءالله شاهد خبرهای خوشحال‌کننده برای ملت ما خواهیم بود اظهار داشت: تا چند روز دیگر خبر پایان تحریم‌ ظالمانه علیه ملت ایران اعلام می‌شود. همچنین امیدواریم امسال با رحمت و برکت آسمانی که بر ما نازل خواهد شد از خشکسالی عبور کنیم.

وی با اشاره به برگزاری 2 انتخابات بزرگ و سرنوشت ساز در انتهای سال جاری در کشور ابراز امیدواری کرد که این دو رویداد با فرجامی نیکو و با حضور مردم پای صندوق آراء با صف‌های طولانی همراه باشد.

روحانی متذکر شد: دولت به آنچه به مردم نسبت به فضای سیاسی باز، متعادل و غیرامنیتی وعده داده است عمل خواهد کرد و شورای نگهبان هم در همین مسیر خواهد بود و ما شاهد نشاط سیاسی در کشور عزیر ایران خواهیم بود.

وی با اینکه وقتی فاز به فاز در منطقه عسلویه، نخل تقی، کنگان، استان بوشهر و ایران عزیز قدم را به جلو می‌گذاریم یعنی کشور را به سمت استقلال کامل اقتصادی می‌بریم گفت: آن روزهایی برای ما خوشحال‌کننده است که ثروت کشور در سایه فناوری، بهره‌وری تلاش و کوشش جوانانمان در بازار کار، احیای استعدادها و معادن خداداد به دست آید.

روحانی ادامه داد: پیشرفت فاز به فاز در منطقه پارس جنوبی قدم پیش گذاشتن در این مسیر، یعنی کشور را به سمت استقلال کامل اقتصادی می‌بریم.

وی با تأکید بر اینکه آن روزهایی برای ما خوشحال‌کننده است که ثروت کشور در سایه فناوری، بهره‌وری و تلاش و کوشش جوانانمان در بازار کار و در سایه احیای استعدادها حاصل شود، افزود: اینکه در سایه پیشرفت چین و هند و رشد دو رقمی اقتصادی این کشورها و به دنبال آن افزایش نیاز آنها به نفت و رسیدن قیمت نفت به 130 و 140 دلار، به ثروت برسیم و بگوییم چه روزهای خوشی در سایه توسعه دیگران حاصل شده است، ارزشی ندارد.

رئیس جمهور گفت: تعبیر قشنگی نیست اما باید بگویم اگر کسی بخواهد جیره خوار سفره دیگری باشد، خوب نیست و و این با اصول اقتصاد مقاومتی هماهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه علم فقط در زمینه مسائل مربوط به صنعت نیست بلکه ما در زمینه سیاسی هم نیاز به علم و دانش و فناوری داریم گفت: پیچ و خم‌ها را باید با علم و دانش با خرد، منطق، استعداد، همکاری، هماهنگی، انسجام و با اتحاد عبور کنیم. بدانید ما با دعوا و اختلاف و با افراطی‌گری به جایی نمی‌رسیم. خراب کردن و آتش زدن کاری ندارد. آباد کردن مهم است. به هم زدن‌ها کاری ندارد تحریم درست کردن آسان است با یک بی‌تدبیری تحریم درست می‌شود، این تحریم برداشتن است که سخت است، تعامل ساخت است، دعوا که سخت نیست. ما همه باید متحد بشویم همه باید دست به دست هم بدهیم انتخابات باید صحنه رقابت آزاد و اخلاقی و درست و عاقلانه و خردمندانه باشد. انتخابات جای تهمت نیست جای تخریب نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: چرا واقعیت‌ها را به مردم بزرگ ایران نگوییم. دولت منتخب مردم را تخریب کنیم، چرا خوشحال نیستیم که ملت ما شادمان باشد چرا ملت ما نباید احساس کند همه دارند کار و تلاش کنند می‌کنند. اختلافات کوچک طبیعی است و ممکن است پیش بیاید چون سلایق متفاوت است. اما نباید اختلاف‌های کوچک را به شکاف‌های بزرگ تبدیل کنیم.

روحانی در ادامه با بیان این که منفعت کشور برای همه است و به طور نمونه، اگر فازهای پارس جنوبی یکی پس از دیگری شکوفا شود فقط منافع بوشهر و یا حتی ایران را در پی ندارد، بلکه لوله گاز، لوله صلح، ارتباط و تعامل با جهان است، یادآور شد: با افزایش تولید گاز، امکان صادرات آن به کشورهای همسایه و حتی غیرهمسایه فراهم می شود و تعامل با جهان افزایش می یابد و همانطور که در اجلاس سران جی یی سی اف در تهران مشاهده شد، گاز عامل اتحاد کشورهاست.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در زمینه انرژی، آب، راه، حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت، علم و فناوری و صنایع و معادن در شرایط بسیار سخت، شاهد پیشرفت و رشد عالی بوده‌ایم.سال قبل وضع بارندگی هم خیلی مناسب نبود و خشکسالی بود اما شما در بسیاری از محصولات دیدید که ما به سمت خوداتکایی حرکت کردیم. کسری تراز ما در مواد غذایی سال به سال پایین می آید و این نشانه رشد و حرکت است. گاز تنها پول نیست، گاز تنها تعامل با همسایه‌ها نیست، گاز تنها تعامل سازنده با جهان نیست، گاز تنها خودکفایی نیست گاز هوای پاک، محیط زیست و نجات از آلودگی که امروز یک معضل بزرگ پیش پای جهان است.

وی به آلودگی دو هفته‌ای اخیر در تهران و دیگر کلانشهرها اشاره و تصریح کرد: متاسفانه برخی در داخل آلودگی هوا در کشور را بزرگ کردند، اما وضع کیفیت هوای دیگر شهرهای جهان در همان ایام همانند چین، هند و حتی اروپا را ندیدند.

رئیس جمهور ادامه داد: در همان ایام که ما با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو بودیم در برخی شهرهای اروپایی نیز به دلیل تشدید آلودگی هوا ورود خودرو به شهر به طور کامل ممنوع شده بود.

رئیس جمهوری با بیان این که باید به معضل آلودگی هوا رسیدگی کرد، افزود: هرچند حل مشکل آلودگی هوا به زمان زیادی نیازمند است، اما در همین دولت نیز بسیاری از آلاینده ها کاهش و یا حذف شده‌اند و کیفیت بنزین و گازوییل کشور نیز ارتقا یافته است.

وی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکل آلودگی مرتفع شود که البته یکی از بزرگترین کارها تولید گاز در کشور است، زیرا این سوخت پاک می‌تواند آلودگیها را کاهش دهد.

روحانی در ادامه با بیان این که سال 96، سال پایان فازهای باقیمانده پارس جنوبی خواهد بود، گفت: هر فازی در پارس جنوبی تا وقتی 100 درصد تکمیل نشده است نباید افتتاح شود، پروژه ها باید یک بار کلنگ زنی و یک بار نیز افتتاح شوند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که فازهای 15 و پارس جنوبی تکمیل و سپس افتتاح شد، افزود: از وزیر نفت که وزیری پرتلاش در دولت است تشکر می‌کنم، بار بزرگی بر دوش وی گذاشته شده است، اما با رفع تحریمها به امید خدا موانع برداشته خواهد شد و ما باید خود را برای رقابت با دنیا آماده کنیم که یکی از موارد در بخش نفت، گاز و پتروشیمی است که نیازمند تحولی بزرگ هستند.

وی به تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در بهره برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اشاره و عنوان کرد: آنهایی که در دوران جنگ تحمیلی خون و جان خود را نثار کردند امروز هم برای آبادانی کشور تلاش می‌کنند.

روحانی با تشکر از همه افرادی که در تکمیل پروژه های 15 و 16 پارس جنوبی نقش داشتند تاکید کرد: کارهای توسعه‌ای که در استان بوشهر انجام می‌شود باید بتواند زندگی مردم در همه استان بوشهر را نیز متحول کرده و همه خیر و تاثیرأت آن را لمس و حس کنند.استاندار بوشهر اعلام کردند در همین زمینه برنامه‌‌ای تهیه و تدوین شده است که بنا شده ارائه شود و ما دنبال کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.