رئیس مجلس از نامه آمریکایی‌ها برای رفع تخلفاتی که در زمینه وضع تحریم‌های جدید از سوی کنگره صورت گرفته است، خبر داد.

آمریکا برای جبران تخلف در وضع تحریم‌های جدید به ایران نامه داد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس در تذکری با اشاره به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: آیا مجلس دستور کار مهمتری از اجرایی کردن فرمان‌های مقام معظم رهبری و نظارت بر مصوبات خود دارد؟

وی با اشاره به بند 2 نامه مقام معظم رهبری گفت: ایشان در این بند تاکید کردند که در سراسر دوره 8 ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح توسط کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب می‌شود و باید بر اساس بند 3 مصوبه مجلس عمل شود. در بند 3 نیز دولت موظف است هرگونه اقدامی را در اجرای برجام به دقت رصد کند و اقدامات متقابل را انجام دهد و اگر تحریمی وضع شد باید اجرای تعهدات ایران متوقف شود و توسعه سریع برنامه هسته‌ای ساماندهی شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس تصریح کرد: هم آقای ظریف و هم آقای آملی لاریجانی، هم آقای ولایتی و هم آقای شمخانی و هم شما گفته‌اید که این تحریم‌ها پس از برجام نقض برجام محسوب می‌شود و حالا طرف مقابل وضع 11 تحریم را در دستور کار دارد و منتظرند تا در اراک بتون ریخته شود و بعد این تحریم‌ها را اجرایی کنند.

رسایی تاکید کرد: همه شما که ناظرین بر اجرای برجام هستید و هم آقای جلیلی‌ که موضع‌شان مشخص است گفته‌اید برجام نقض شده. از آن طرف مقام معظم رهبری هم گفتند اگر تحریمی وضع شد لغو برجام است. پس سوال اینجاست که چرا بیش از این معطل می‌کنید؟ چرا تعهدات ایران را انجام می‌دهید؟

وی افزود: وقتی سانتریفیوژ‌ها را بردند و جمع کردند وزارت خارجه پیام تبریک داد و حالا غربی‌ها منتظرند اراک از بتن پر شود و بعد تحریم‌های جدید وضع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به رئیس جلسه گفت: آقای لاریجانی از شما می‌خواهیم برای هفته آینده وزارت خارجه گزارشی را از این وضع تحریم‌ها و شرایط اسفناک که در حال وقوع است، ارائه دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: اینقدر هم که شما می‌گویید وضعیت اسفناک نیست؛ آنها تخلف کردند و این موضوع پیگیری شد تا تخلف رفع شود. آنها هم نامه نوشتند که به این نحو می‌خواهیم رفع کنیم. در حال پیگیری است که این کار انجام شود و اگر این کار صورت نگیرد، مقابله با آن انجام خواهد شد. لذا دارد روی این موضوعات فکر می‌شود.

وی ادامه داد: هر کاری رفتار متناسب خود را می‌خواهد. اینکه نمی‌شود برای یک موضوع کل را را متوقف کنیم چون نمی‌خواهیم منافع ملی از بین برود.

رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از دوستان شما گفته بود که بر اساس مصوبه مواد باید در چند مرحله فرستاده می‌شد اما چون یک‌جا فرستاده شده پس نقض مصوبه است. من به این برادر عزیز گفتم درست است این کار مخالف نص مصوبه است اما کاری بالاتر از آن انجام شد ما ابتدا گفتیم چون نگرانی داریم اورانیوم در چند مرحله خارج شود اما وقتی ابتدا مواد مورد نیاز ما یک جا وارد شد و نگرانی ما رفع شد ما هم مواد را یکجا خارج کردیم. لذا چون کار بالاتری انجام شده بود نگرانی وجود نداشت.

لاریجانی خطاب به رسایی گفت: بنده در مورد روادید گفتم که تخلف شده و مطابق روح برجام نیست، لذا تذکر شما درست است اما راه‌حل این نیست که کل را متوقف کنیم باید مشکلات را اصلاح کنیم و در این زمینه در حال اقدام است و اگر نتیجه نداد اقدام دیگری می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.