۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 337597

نشست نقد و بررسی کتاب «حا سین نون» اثر سیدعلی شجاعی در کافه قرار یادمان شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد.

کتاب «حا سین نون» نقد و بررسی شد

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، در ادامه سلسله نشست های نقد و بررسی ادبی مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر، کتاب «حا سین نون» نوشته سیدعلی شجاعی با حضور وجیهه علی اکبری سامانی، رضا رسولی و اجرای احمد شاکری نقد و بررسی شد.
نقادان این کتاب با تقدیر از نثر جذاب این کتاب به بررسی آن از زوایای تاریخی و داستانی پرداختند.
سامانی گفت: از محتوای کتاب پیداست که تحقیقات تاریخی کاملی قبل از تالیف آن انجام شده و جنبه غالب آن تاریخ نگاری داستانی است و به موضوع صلح و فتنه کمتر پرداخته شده است.
وی افزود: با توجه به جنبه تاریخی داستان در این اثر عنصر غافگیری وجود ندارد و خوانده از قبل پایان داستان را می داند.
سامانی با بیان اینکه تنوع راوی در این اثر زیاد است و پرداختن به شخصیت امام حسن(ع) از دیدگاه دشمن قابل تامل است.
رسولی نیز با اشاره به جایگاه و اهمیت این گونه آثار در باورهای دینی و مذهبی جامعه، گفت: با توجه به شرایط ویژه هزاره سوم در تالیف کتاب های دینی، باید به اصولی همچون روایت صحیح و سالم تاریخی از واقعه، پاسخ به شبهات و ارائه جنبه های معنوی و روحی امام (ع) توجه ویژه داشت.
سامانی در خصوص محور داستان این کتاب هم گفت: محور داستان صلح است اما در آن به شخصیت پردازی راویان پرداخته نشده و با وجود جذاب بودن نثر از عبارات سختی در آن استفاده شده است.
این رمان 160 صفحه ای دارای 16 فصل است که چاپ چهارم آن توسط نشر نیستان منتشر شده است.
شجاعی که پیش از این نیز در نگارش رمان هایی با تم مذهبی با مخاطب خود مواجه شده است، در این رمان به روایتی ویژه و بدیع از زندگی امام حسن مجتبی (ع) در فاصله سال های پس از شهادت حضرت علی(ع) تا شهادت امام حسن (ع) توجه نشان داده است و سعی کرده با خلق زاویه دید تازه، به بیان جدیدی از زندگی این امام معصوم دست پیدا کند.
این برنامه از سلسله نشست های نقد و کتاب انجمن ادبیات داستانی سازمان بسیج هنرمندان بوده که با مشارکت یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.