قدس/ میهن/ مهدی شهرآبادی: سواحل مکران طی سال‌های اخیر برای ایران اهمیتی راهبردی پیدا کرده است. این خط ساحلی که از نظر تاریخی و سرزمینی در جنوب شرقی ایران واقع شده و از رأس الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان امتداد دارد، دروازه دریایی ورود به اقیانوس هند و دسترسی به آب‌های بین المللی است که ظرفیت عظیمی را برای توسعه تجاری با کشورهای جهان فراهم کرده است.

 سواحل مکران، دروازه دریایی ورود به اقتصاد جهانی

اهمیت این خط ساحلی از آنجا بیشتر نمود می‌یابد که در قرن‌های گذشته این منطقه با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشاورزی و اقتصادی در سیستان وبلوچستان، معبری برای عبور کالاهای تاجران بوده که با توجه به توسعه زیرساختی و صنعتی استان‌های شرقی و جنوبی و ضرورت افزایش تبادلات تجاری، این منطقه راهبردی، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.   
 
  آغاز توسعه زیرساخت ها
معاون دفتر آمایش و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این خصوص با اشاره به اهمیت منطقه سیستان و بلوچستان می‌گوید: سند توسعه سواحل مکران در بنادر کنارک و چابهار تدوین می‌شود.
عربشاهی با اشاره به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور مبنی بر ضرورت مطالعه و تدوین این سند می‌افزاید: توسعه سواحل مکران باید توسعه همه جانبه باشد، بخصوص موارد زیست محیطی و اجتماعی در این توسعه دیده شود و
برنامه ریزی‌های لازم و کارشناسی  صورت گیرد که  این امر همکاری همه دستگاه ها را می‌طلبد.
وی تصریح می‌کند: وجود دو مرز آبی و خشکی در استان سیستان و بلوچستان یک فرصت است که باید نهایت استفاده و بهره برداری لازم انجام شود.
وی خاطرنشان می‌کند: دولت درحال به وجود آوردن زیرساخت‌های مهم این سواحل است و بزودی در منطقه شاهد تحول شگرف خواهیم بود.
وی همچنین با بیان اینکه به طور مثال بندر صیادی کنارک ظرفیت و قابلیت بسیار مناسبی به منظور اشتغالزایی و کمک به تولید ثروت و تأمین معیشت مردم دارد، تصریح می‌کند: این بندر یکی از بزرگ ترین بنادر صیادی کشور در زمینه «ماهیان تن» است که با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های صیادی، به منظور بهبود فضای کسب و کار باید هرچه سریع‌تر از این ظرفیت ها استفاده شود. وی ظرفیت‌های
بی نظیر موجود در این منطقه بخصوص در حوزه گردشگری طبیعت را نیز فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران استان‌های هم مرز با ایران و خارجی‌های مقیم کشور می‌داند و می‌گوید: مسیر ترانزیتی به دلیل موقعیت خاص این بنادر، از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی به شمار می‌آید.
این در حالی است که به گفته کارشناسان و مسؤولان، مرزهای شرقی به عنوان دروازه ورودی زمینی کالاها و محصولات می‌توانند به توسعه تجاری در منطقه کمک کنند و تبادل این کالاها از طریق سواحل مکران افزون بر ایجاد اشتغال می‌تواند پایلوتی برای داد و ستد با دیگر کشورها از طریق آب‌های بین المللی تلقی شود.

  ارتباط بیشتر با همسایگان  
استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اهمیت سواحل مکران و منطقه از زوایای گوناگون اقتصادی، از بازگشايي سه مرز رسمي ميان ايالت بلوچستان پاكستان با استان سيستان و بلوچستان خبر می‌دهد و می‌گوید: تغيير نگاه جهانيان نسبت به ايران سبب ارتباط بيشتر با همسايگان شده است.
علي اوسط هاشمي، همجواري ايالت بلوچستان را با سيستان و بلوچستان فرصت مناسبي برای منطقه می‌داند ومی افزاید: احداث خط ريلي و
 جاده اي در برقراري ترانزيت و توسعه تجارت بين بنادر گوادر و چابهار نقش بسزايي خواهد داشت.
فرماندار کنارک هم در خصوص اهمیت سواحل مکران می‌گوید: بندر صیادی کنارک جزو 50 بندر کددار جهان در صید ماهیان تن و قطب صیادی در کشور است.بیژن بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، صنعت و گردشگری این منطقه به ایسنا می‌گوید: شهرستان کنارک بین دو استان مهم اقتصادی و بندری هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته و با داشتن هفت اسکله صیادی، هزار شناور و قایق صیادی، 10هزار صیاد و صید سالیانه 60هزار تن انواع آبزیان یک بندر مهم شیلاتی محسوب می‌شود.

  سواحلی ناب  جذب گردشگر
فرماندار کنارک با اشاره به ظرفیت‌های عالی سواحل مکران در افزایش تجارت با سایر کشورها می‌افزاید: بندر بسیار زیبا و گردشگری کنارک با دسترسی به اقیانوس و داشتن سواحل منحصر به فرد، ظرفیتی بسیار بکر برای جذب گردشگر را فراهم می‌کند.
وی در زمینه کشاورزی منطقه نیز می‌گوید: بخش زرآباد نقطه اول و مستعد کشاورزی استان می‌باشد که 75 درصد مردم این بخش کشاورز هستند و نیمی از موز کشور را تولید می‌کند که باید ساخت مراکز تحقیقات کشاورزی جزو اولویت ‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.

  برنامه‌های ویژه داریم
وی در زمینه صنعت منطقه نیز اظهار می‌دارد: یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی استان در شهرستان کنارک با 31واحد تولیدی فعالیت دارد که سالیانه با 150میلیون قوطی کنسرو نیاز کشور را تأمین می‌کنند و در سال جاری یک میلیون قوطی کنسرو ماهی به خارج از کشور صادرات داشته است.
موقعیت جغرافیایی مناسب، آب و هوای مطلوب و وجود فرودگاه در سواحل مکران با داشتن چندین جاذبه و هدف گردشگری شامل سواحل ماسه ای درک، سواحل و کوه گوردیم، اسکله صیادی، مسیر دریایی کنارک - چابهار، باغ‌های موز زرآباد و ساحل شهر کنارک از مزیت‌هایی است که برای جذب گردشگر در این مناطق برنامه ریزی ویژه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.