شبکه خبری سی.ان.بی.سی آمریکا به نقل از یک مفسر ارشد بازار انرژی و تحلیلگر مسایل ژئوپلیتیکی اعلام کرد، قیمت های نفت تحت فشار افت شدید ضریب اطمینان بازار، ناشی از بازگشت ایران به بازارهای جهانی و کاهش رشد اقتصادی چین قرار دارند.

قیمت نفت در بازار جهانی تحت فشار بازگشت ایران و کاهش رشد اقتصادی چین

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، «دان یرجین»، معاون رئیس شرکت آی.اچ.اس آمریکا، ارائه دهنده خدمات مشاوره ای در بخش انرژی، به شبکه خبری سی.ان.بی.سی گفت: نگرانی های متعدد در زمینه های مختلف از جمله در مورد ایران و چین، تاثیر زیادی روی قیمت نفت گذاشت.
وی افزود: اینک تنها عرضه و تقاضا نفت تعیین کننده قیمت نیست، بلکه عوامل ژئوپلیتیکی و ژئو اقتصادی نیز موجب کاهش قیمت ها شده اند.
یک پرسش مهم برای بازار این است که وقتی تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شوند و این کشور به بازارها برگردد، چه مقدار نفت می تواند تولید کند؟
یرجین ادامه داد: اوپک برای ایران جا باز نمی کند؛ ... عربستان سعودی و دیگر کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس عرضه نفت خود را کاهش نمی دهند، بنابراین مقدار عرضه نفت ایران بسیار مهم است.
معاون رئیس شرکت آی.اچ.اس اضافه کرد: چشم انداز ضعیف رشد اقتصادی چین نیز بر بازار نفت سایه انداخته است. مهمترین نگرانی این است که آیا چین، باز هم موتور رشد اقتصادی جهان خواهد بود تا رشد اقتصادی آن موجب افزایش تقاضای نفت شود؟
وی اظهار داشت: یکی از مواردی که در زمان حاضر اطمینان بازار را کاهش می دهد، مشخص نبودن پاسخ این سوال است.
در حالی که موسسه های پیش بینی کننده دوشنبه گذشته اقدام به کاهش قیمت های مورد انتظار نفت کردند و بانک استاندارد چارترد بدبینانه تر از بقیه، پیش بینی کرد که سطح قیمت نفت ممکن است به 10 دلار در هر بشکه برسد، یرجین معتقد است: باید فضاهای انباری نفت در سراسر جهان پر شود تا قیمت نفت به چنین سطحی کاهش یابد، در حالی که اطلاعات شرکت آی.اچ.اس موید پر شدن فضاهای ذخیره سازی جهان نیست.
موسسه های تحلیلگر، از جمله بانک بارکلیز (Barclays) انگلستان، بانک مکواری (Macquarie) استرالیا، بانک مریل لینچ آمریکا (Bank of America Merrill Lynch)، بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered) انگلستان و بانک سوسایته جنرال (Societe Generale) آلمان، همگی دوشنبه گذشته پیش بینی های خود در مورد قیمت نفت در سال 2016 را تعدیل کرده اند.
بانک بارکلیز انگستان اعلام کرد: بدتر شدن پارامترهای اصلی بازار نفت در اوایل سال 2016، موجب شد تا این بانک پیش بینی خود برای قیمت نفت در سال 2016 تعدیل کند.
این بانک در گزارش خود آورد: اکنون انتظار می رود میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت هر دو در سال 2016 معادل 37 دلار در هر بشکه باشد، در حالی که پیشتر این دو را به ترتیب 56 و 60 دلار در هر بشکه تخمین زده بود.
قیمت نفت خام آمریکا ساعاتی پیش در پایان معاملات روز گذشته (سه شنبه) بازار تجاری نیویورک با 3.09 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن، به 30 دلار و 44 سنت رسید و هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات دیروز بازار لندن با 2.19 درصد کاهش به قیمت 30 دلار و 86 سنت فروخته شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.