قدس آنلاین: مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در کشور ایران، یک هزار نفر دارای گروه خونی نادر شناسایی شده‌اند که این تعداد در استان اصفهان ۱۵ مورد است.

گروه خونی۱۵  نفر در اصفهان  نادر است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، دکتر مجید زینلی در جمع خبرنگاران به مناسبت 21 دی ماه- روز ملی "خون‌های نادر" بیان داشت: وظیفه اصلی انتقال خون، تامین خون و فرآورده‌های خونی است که از طریق افراد جامعه فراهم می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر 4 گروه خونی معروف به نام‌های A، B، AB و O وجود دارد که تاکنون 360 زیرمجموعه خونی از این گروه‌ها در جهان شناسایی شده که این تعداد در کشور ما 15 نوع بوده است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: گروه‌های خونی بر اساس توالی ژنتیکی شناسایی می‌شوند و چنانچه این توالی به هم بخورد، زیرمجموعه‌های خونی به وجود می‌آیند.
زینلی با بیان اینکه در هر 10 هزار نفر جمعیت، یک نفر گروه خونی نادر دارد، خاطرنشان کرد: اهمیت شناسایی گروه‌های خونی نادر این است که زمانی که فرد در موقع اضطرار به فرآورده‌های خونی نیاز پیدا کند، صرفا از نوع گروه‌خونی وی به او تزریق خواهد شد؛ چراکه استفاده از خون ناهمجنس در بیمار، او را تا سر حد مرگ خواهد برد.
وی اظهار کرد: در کشور ایران، یک هزار نفر دارای گروه خونی نادر شناسایی شده‌اند که این تعداد در استان اصفهان 15 مورد است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: مشهورترین گروه خونی نادر در ایران، گروه O بمبئی است که در کل کشور 42 نفر و در استان اصفهان 8 نفر از این نوع شناسایی شده‌اند؛ در اصفهان علاوه بر این گروه خونی، یک نفر با گروه خونی فاقد KELL یا به عبارتی فاقد آنتی‌ژن و 6 نفر از گروه‌های نادر دیگر شناسایی شدند.
زینلی با تاکید بر اینکه افراد دارای گروه‌ خونی نادر، از زندگی عادی و سالم برخوردار هستند، تصریح کرد: به همه شهروندان توصیه می‌شود که صرفا با مراجعه به انتقال خون و پس از آزمایش کاملا تخصصی بر روی خون خود، از زیرمجموعه گروه خونی‌شان اطمینان حاصل کنند چراکه ممکن است جزو گروه‌های خونی نادر باشند.
وی خاطرنشان کرد: هزینه این آزمایش در صورت اهدای خون از سوی فرد، رایگان و در غیر اینصورت به قیمت تعرفه دولتی حساب می‌شود.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با تاکید بر اینکه افراد با گروه خونی نادر به صورت معمولی خون خود را اهدا نکنند، گفت: خون‌های نادر در 80 درجه سانتی‌گراد زیر صفر فریز می‌شوند و برای چندین سال قابلیت نگهداری دارند اما خون‌های معمولی تا 45 روز نگهداری و پس از آن، از ردیف مصرف خارج می‌شوند.
زینلی با اشاره به اینکه در سال جاری یک مورد گروه‌ خونی نادر در اصفهان شناسایی شد که فاقد 5 آنتی‌ژن بود، افزود: پروژه شناسایی گروه‌های نادر خونی در کشور از یک اتفاق ناگوار در استان کرمانشاه و مرگ یک کودک آغاز شد.
وی با بیان اینکه برخورداری از گروه خونی نادر منافاتی با سلامت افراد ندارد و هیچ عارضه و صدمه‌ای به شخص وارد نمی‌کند، تصریح کرد: واردات خون و فرآورده‌های خونی از کشورهای خارجی به دلیل تفاوت اپیدمیولوژی و همچنین مباحث سلامت و امنیت از حساسیت بالایی برخوردار و ممنوع است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: در کشور ما بیشترین نوع گروه خونی O+ و کمیاب‌ترین گروه AB- است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.