نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بدون نقش‌آفرینی علما، مبلغان دینی و حوزه‌های علمیه، فرهنگ وقف در جامعه احیا نخواهد شد، خواستار همکاری مردم و مسئولان برای پرداخت حقوق موقوفات شد.

 مردم و دستگاه‌های دولتی برای پرداخت حقوق موقوفات همکاری کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،حجت‌الاسلام علی‌ محمدی ظهر امروز در چهارمین همایش وقف و حوزه‌های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، با بیان اینکه بیش از 170هزار موقوفه، با نزدیک به یک‌میلیون و 400هزار رقبه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: نزدیک به 8هزار متولی در سطح کشور، مدیریت موقوفات را به‌عهده دارند اما اطلاعات آنها به‌صورت کامل در اختیار سازمان اوقاف نیست و به همین علت در عرصه وقف برخی از مشکلات دیده می‌شود.

وی بر نظارت بر عمل متولیان وقف تأکید و اضافه کرد: میان فرهنگ وقف در کتاب‌های فقهی و عمل به آن تفاوت بسیاری دیده می‌شود؛ زیرا مشکلات پیچیده بسیاری در این عرصه وجود دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از فعالیت حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف فرهنگی و دینی یاد و خاطرنشان کرد: بدون ورود حوزه‌های علمیه به فرهنگ وقف، این فرهنگ در جامعه اسلامی احیا نمی‌شود.

وی با درخواست اینکه حوزه‌های علمیه و علما باید برای رسیدن به دستاوردهای گسترده‌تر در جامعه اسلامی از فرهنگ وقف حمایت کنند، تصریح کرد: دیدگاه‌های نادرستی نسبت به فرهنگ وقف وجود دارد، به‌همین علت باید احکام لازم در این زمینه برای اقشار مختلف جامعه بیان شود. موقوفه‌خواری می‌تواند آسیب‌های مختلفی برای افراد و جامعه داشته باشد و طلاب و علما باید به تبیین این آسیب‌ها بپردازند.

حجت‌الاسلام محمدی از ظرفیت‌های وقف در حوزه درمان و آموزش نیز یاد کرد و افزود: نزدیک به 98 درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قم موقوفه است اما اطلاع‌رسانی‌های لازم در این راستا انجام نشده است؛ اطلاع‌رسانی‌ها در مورد خدمات وقف، می‌تواند سبب ترویج این فرهنگ در جامعه اسلامی شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با ابراز اینکه تبلیغ خدمات وقف توسط مبلغان دینی یکی از نیازهای جامعه اسلامی است، اظهار کرد: تبلیغ خدمات وقف کافی نیست؛ برای پرداخت حق و حقوق موقوفات باید مردم و مسئولان همکاری مناسبی داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه با عنایت امام زمان(عج) مجموعه سازمان اوقاف منفعل نیست که نتواند مقابل برخی افراد ناآگاه ایستادگی کند، افزود: رسانه‌های استکباری برای خارج کردن موقوفات از دست طلاب و علما تلاش می‌کنند؛ زیرا حضور علما در مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه سبب می‌شود که از حرکت‌های نادرست پرهیز شود.

وی در ادامه به اقدام برخی از شهرداری‌ها برای تصرف اموال وقف اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های امنیتی، خدماتی و نظامی که از موقوفات استفاده می‌کنند باید هزینه‌های آنها را بپردازند.

حجت‌الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه حمایت علما از فرهنگ وقف می‌تواند در احیای این فرهنگ مؤثر باشد، اظهار کرد: باید با برخی از دستگاه‌های دولتی که موقوفات را تصرف کرده‌اند، با قاطعیت برخورد شود تا مردم نگاه درستی نسبت به سازمان اوقاف و امور خیریه داشته باشند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اسناد وقف در استان‌ها باید ثبت شود، تصریح کرد: موقوفات بسیاری در استان‌های کشور ناشناخته مانده است که مردم و مسئولان باید در شناسایی آنها مشارکت داشته باشند.

وی عمل به نیت واقف را یکی از نیازهای فرهنگ وقف دانست و عنوان کرد: در حوزه وقف فعالیت‌های بسیاری انجام نشده است که باید با مشارکت طلاب و علما به آنها بپردازیم.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه، اعتمادسازی برای مردم را راهکار دیگری از توسعه فرهنگ وقف برشمرد و مطرح کرد: نظام اسلامی اکنون حامی وقف است و حرکت امام خمینی(ره) وقف را احیا کرده و رهبر انقلاب اسلامی این حرکت را استمرار بخشیدند.

وی با اشاره به اینکه مردم نسبت به فرمایشات علما و مراجع تقلید اعتماد دارند، بیان کرد: موقوفه برخاسته از سیره بزرگان دینی است و اگر به آن پرداخته نشود، مؤسسات خیریه که فعالیت‌های موقتی دارند، ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان از ابعاد مختلف وقف سخن گفت و متذکر شد: همایش وقف و حوزه باید دبیرخانه مشخصی داشته باشد تا طرح‌ها و نظرات را مورد بررسی قرار داده و برای رسیدن به دستاوردهای گسترده‌تر طرح‌های عملیاتی را در دستور کار خود قرار دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.