مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه اعلام کرد که ایران به صورت جدی در حال بررسی لغو روادید به صورت یک جانبه، برای توریست‌های روسی است.

لغو یک جانبه روادید برای اتباع فدراسیون روسیه

خبرگزاری روسی «ریانووِستی»، 14 ژانویه گزارش کرد، سفیر ایران در جمع خبرنگاران از جدی بودن گزینه لغو یک جانبه روادید از سوی جمهوری اسلامی برای توریستهای روسی سخن گفته است. همچنین وی در سخنان خود نه‌تنها این موضوع را محتمل دانسته بلکه از آن نیز حمایت کرده است.

در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران، مقامات دو کشور در مورد تسهیل تشریفات صدور ویزا، تفاهم نامه ای امضا کردند. این درحالی است که تشریفات صدور ویزا یکی از موانع افزایش همکاریهای دو کشور به ویژه در زمینه های توریسم و اقتصاد می‌باشد. به ویژه تجار ایرانی همیشه از قوانین دست و پا گیر دریافت ویزای روسیه، اعلام نارضایتی می‌کنند.

باید توجه داشت اگرچه جمهوری اسلامی ایران، در این زمینه گام‌های جدی برداشته است، اما دولت روسیه هنوز اقدامات عملی خاصی در این جهت اتخاذ ننموده است. ایران در اکتبر 2015  اعلام نمود که در مبادی ورودی برای اتباع فدراسیون روسیه و 57  کشور دیگر ویزای 30 روزه صادر می‌نماید. این اقدامات توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران، جهت توسعه صنعت گردشگری اتخاذ گردیده است. طی برنامه ده ساله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شمار سالانه گردشگران خارجی باید به رقم 20 میلیون نفر برسد و کشور از این محل 30 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشد.

اگرچه لغو روادید برای دستیابی به چنین اهداف کلانی بسیار لازم به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت حفظ عرف‌های دیپلماتیک ضامن عزت نظام اسلامی است. مطابق عرف‌های موجود کشورها به صورت دوجانبه تصمیم به لغو روادید برای اتباع یکدیگر می‌گیرند. در حالی که دولت روسیه هنوز قواعد سخت‌گیرانه صدور ویزا برای اتباع جمهوری اسلامی ایران را تعدیل ننموده است، لغو یک جانبه روادید برای اتباع روسیه که از سوی سفیر محترم ایران به صورت رسمی اعلام گردیده است، نادیده گرفتن عرف‌های موجود به حساب می آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.